VAS «Latvijas dzelzceļš» (LDz) meitassabiedrības SIA «LDZ Ritošā sastāva serviss» (RSS) un uzņēmuma «Baltic3D.eu» pērn uzsāktās sadarbības ietvaros ir izvēlētas un ar 3D printeri izgatavotas astoņu veidu lokomotīvju detaļas. Patlaban sākta to testēšana lokomotīvēs, pārbaudot detaļu piemērotību, izturību, stiprību un citus faktorus, informē LDz Sabiedrisko attiecību nodaļa.
Sākotnējie pilotprojekta secinājumi liecina, ka neliela apjoma nestandarta detaļu izgatavošana ar 3D printeri ir ekonomiski izdevīga un tam nepieciešams mazāk laika, nekā izmantojot citas tehnoloģijas vai detaļas pasūtot no ārvalstīm.
Sadarbība ar «Baltic3D.eu» tika uzsākta pagājušā gada augustā, RSS Daugavpils lokomotīvju remonta centra pārstāvjiem tiekoties ar uzņēmuma «Baltic3D.eu» pārstāvjiem un izraugoties lokomotīvju detaļas, ko būtu iespējams izgatavot ar 3D printeri. Rezultātā tika izvēlētas astoņas detaļas, tostarp ventilators, vējstikla slotiņas motora pārsegs, lampa-indikators un gaisvada difuzors. Kā norādīja RSS speciālisti, vairāku minēto detaļu izgatavošana ar ierastajām tehnoloģijām ir gan dārgs, gan laikietilpīgs process. Turklāt atsevišķas detaļas līdzšinējie partneri vispār vairs neražo, līdz ar to jāmeklē alternatīvas.
Sākotnējie aprēķini liecina, ka, izmantojot 3D printeri, izmaksu ziņā būtisks ieguvums sagaidāms, piemēram, lampas-indikatora ražošanā – līdz šim izmantotās lampas bieži bojājas, taču nav izjaucamas, tāpēc, diodei izdegot, jānomaina visa lampa. Tās iegādes izmaksas ir 90 eiro. Savukārt, izgatavojot šādai pašai vajadzībai piemērotu lampu ar 3D printera palīdzību, izmaksas iespējams samazināt pieckārt – līdz 17 eiro, kā arī tas ļauj ieekonomēt arī laiku, jo vienlaikus diennaktī iespējams izgatavot 20 lampas.
Tāpat veiksmīgi izdevies izprintēt gaisvada difuzoru, kurš rūpnieciski vairs netiek ražots, līdz ar to patlaban tiek izmantoti un laboti vairākus desmitus gadus veci difuzori. Gatavojot tos uz vietas no metāla, process ir ļoti sarežģīts, prasa daudz laika un pūļu. Taču ar 3D printeri detaļa ir izgatavojama 25 stundu laikā.
Uzņēmuma «Baltic3D.eu» vadītājs Jānis Jātnieks atzinīgi novērtē RSS darbinieku izvēlētās dažādās detaļas un to sarežģītību, lai pēc iespējas precīzāk varētu pārliecināties par 3D printēšanas tehnoloģijas piemērotību un potenciālo izmantošanu ikdienas darbā. Jau līdz šim sasniegtais skaidri identificē papildus kompetences un iespējas, kuras RSS var izmantot, lai palielinātu savu starptautisko konkurētspēju, kā arī dotu precīzu signālu esošajiem studentiem par 3D modelēšanu kā būtisku prasmi darbam iekārtu apkopes uzņēmumos.
RSS valdes priekšsēdētājs Edgars Abrams norāda: «Lokomotīvju palīgdetaļu izgatavošanai ar 3D printeri potenciāli ir būtiski ieguvumi, tostarp laika un resursu ietaupījums. Detaļām, kuras patlaban jau izgatavotas, ir ievērojami mazāks svars salīdzinājumā ar metāla analogiem, kā arī to izmēru un nianses iespējams dinamiski mainīt. Līdzšinējās sadarbības laikā redzētais liecina, ka šai tehnoloģijai ir perspektīvas, ņemot vērā, ka virkne detaļu, ko izmantojam, vairs nav tirgū pieejamas vai ir pārāk dārgas. Tāpat daudzos gadījumos palīgdetaļas nepieciešamas nelielā apjomā, un to iegādes process patērē samērīgi lielus resursus, bet 3D tehnoloģija ļauj elastīgi un operatīvi sagādāt kaut vai vienu vai dažas nepieciešamās detaļas,».
Detaļas tiek testētas RSS Daugavpils lokomotīvju remonta centrā, kur to stiprību un pielietojumu pārbaudīs praksē, lai pēc tam lemtu par tālāko sadarbību detaļu printēšanā.
Pirmos soļus 3D tehnoloģiju pielietošanā dzelzceļa ritošā sastāva jomā RSS jau veica 2016.gada beigās, kad RSS laboratorija iegādājās Latvijā ražotu Mass Portal 3D printeri «Pharaoh ED40», kas ļauj izgatavot detaļas līdz par 40 cm diametrā. Tika uzsākta detaļu printēšana un testēšana. Pamatā uz 3D printera tiek izgatavotas detaļas, kas bieži nolietojas vai salūzt, piemēram, lokomotīves kustības virziena pārslēgšanas rokturis, ALSN spoles slēdzis, dažādi konektori un citas salīdzinoši vienkāršas detaļas.
VAS «Latvijas dzelzceļš» ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna «Latvijas dzelzceļš» valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī sešas meitas sabiedrības – AS «LatRailNet», kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, SIA «LDZ CARGO», kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums SIA «LDZ infrastruktūra», ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums SIA «LDZ ritošā sastāva serviss», apsardzes uzņēmums SIA «LDZ apsardze», kā arī loģistikas uzņēmums SIA «LDZ Loģistika».