VAS «Latvijas dzelzceļa» (LDz) valde ir strādājusi kā atbildīgs saimnieks un tai nav bijuši nepamatoti izdevumi, otrdien, komentējot satiksmes ministra Tāļa Linkaita (JKP) izteikto neuzticību uzņēmuma valdes priekšsēdētājam un diviem valdes locekļiem, žurnālistiem pauda LDz valdes priekšsēdētājs Edvīns Bērziņš.
Viņš stāstīja, ka LDz uzaicināja satiksmes ministru uz operatīvo sanāksmi, jo iepriekš ar ministru bija sanācis tikties tikai saistībā ar dzelzceļa elektrifikācijas projektu, bet uzņēmuma vadībai bija interese uzzināt ministra redzējumu par LDz attīstību. «Liels pārsteigums bija ministra paziņojums, ka ministrs neredz iespēju sastrādāties ar LDz valdi, kaut gan mums vispār nav bijušas nekādas diskusijas,» teica Bērziņš.
Tāpat viņš norādīja, ka Linkaita paziņojums liek domāt, ka ministram nav konkrētu iebildumu pret valdi kopumā, bet tikai par to, ka ar valdi nav iespējams sastrādāties.
Bērziņš arī piebilda, ka nesen notika LDz padomes sēde, kurā tiks skatīti uzņēmuma finanšu rezultāti, tos atzīstot par ļoti labiem. «Visas finanšu pozīcijas ir vairāk nekā pārpildītas,» piebilda LDz valdes priekšsēdētājs.
Vienlaikus Bērziņš norādīja, ka LDz valde turpina darbu atbilstoši plānam.
Jautāts par iespējamām koruptīvām darbībām uzņēmumā, Bērziņš norādīja, ka par to viņam nekas nav zināms. «To izmeklē Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) un LDz pieprasījumu par krimināllietām nav,» viņš sacīja, uzsverot, ka jebkuram ir tiesības ziņot par aizdomām par korupciju, turklāt uzņēmumā pirms gada ir izveidota pretkrāpnieciskā nodaļa tieši šādu jautājumu risināšanai.
Bērziņš uzsvēra, ka pats uzņēmums ir iniciējis arī divus auditus - vienu uzņēmuma iekšienē, kas jau ir noslēdzies un parādīja, ka visa darbība atbilst normatīviem, un otrs - ārējais audits, kas pašreiz notiek.
Viņš arī pauda viedokli, ka uzņēmumā viss ir kārtībā, un pārmetumi ir nepamatoti. «Mēs kā valde apgalvojam, ka esam rūpīgi saimniekojuši. Nav loģikas saglabāt vienu valdes locekli, jo mēs visi kopā darbojamies un pieņemam lēmumus,» sacīja Bērziņš.
Savukārt jautāts, vai ir kādi varianti, kāpēc ministrs izteicis neuzticību valdei, Bērziņš norādīja, ka viņam ir grūti atbildēt uz šo jautājumu. «Man liekas, ka strīda sākums ir saistīts ar to, ka tiesiski pārsūdzam dzelzceļa administrācijas lēmumus. Tā ir nepatika pret to, ka LDz ir stiprs. Ne visiem ir izdevīgi, ka LDz ir stiprs, attīstās un iet uz priekšu,» pauda LDz valdes priekšsēdētājs.
Bērziņš uzsvēra, ka juridiski valde joprojām pieņem lēmumus. «Redzēsim, ko lems LDz padome, kas vēl trīs dienas atpakaļ teica, ka viss ir kārtībā,» viņš piebilda, uzsverot, ka nesaskata nevienu pārmetumu, kas viņam liktu atkāpties no amata.
Aģentūra LETA jau ziņoja, ka Linkaits izteicis neuzticību Bērziņam un diviem LDz valdes locekļiem - Aivaram Strakšas un Ainim Stūrmanim, un rosinās uzņēmuma padomi viņus atstādināt no amata.
Ministrs informēja, ka galvenie pārmetumi saistīti ar iespējamu konkurences kropļošanu, kas draud ar smagām sekām gan LDz, gan Latvijas valstij. Ministra rīcībā nonākusi informācija arī par iespējami koruptīviem darījumiem, attiecīgo informāciju nododot izmeklēšanai KNAB. Tāpat konstatēti vairāki finansiāli apjomīgi saimnieciskie darījumi, tostarp mārketinga un reklāmas līgumi vairāku miljonu eiro vērtībā, kas liek domāt, ka valde nav rīkojusies kā krietns un rūpīgs saimnieks.
Vienlaikus Linkaits atzīmēja, ka viņam nav pilnvaru atbrīvot LDz valdes locekļus no amata. «Man nav tiesību atbrīvot valdes locekļus no amata, bet esmu norādījis padomei, ka man būtu grūti sastrādāties ar uzņēmuma valdi, īstenojot valdības plānus attiecībā uz dzelzceļa nozari,» pauda ministrs.
Viņš minēja, ka attiecīgā informācija ir nodota LDz padomei, kas nākamnedēļ sanāks uz sēdi. «Tālāk tas ir padomes kompetences jautājums izlemt par valdes locekļu darba turpināšanu vai neturpināšanu», teica Linkaits.
Šobrīd LDz valdē strādā arī Ēriks Šmuksts.
«Latvijas dzelzceļš» ir publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un koncerna «Latvijas dzelzceļš» valdošais uzņēmums. Koncernā ietilpst arī sešas meitassabiedrības - «LatRailNet», kas veic infrastruktūras maksas noteikšanu un dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali, «LDZ Cargo», kas nodrošina dzelzceļa kravu pārvadājumus un starptautiskos pasažieru pārvadājumus, infrastruktūras būvniecības un uzturēšanas uzņēmums «LDZ infrastruktūra», ritošā sastāva remonta un uzturēšanas uzņēmums «LDZ ritošā sastāva serviss», apsardzes uzņēmums «LDZ apsardze», kā arī loģistikas uzņēmums «LDZ loģistika».