Ražošana

Premjers par CAF: domāju, ka tā ir skaļa komunikācija

Dienas Bizness,28.08.2013

Jaunākais izdevums

«Nedomāju, ka tur ir būtiskas prasības. Tur, es domāju, visdrīzāk, ir skaļa komunikācija, jo nez vai kāds ir Latvijā redzējis kādu CAF uzbūvētu rūpnīcu vai ko tamlīdzīgu, lai būtu pamats runāt par kaut kādu investīciju strīdu.»

LNT raidījumā 900 sekundes norāda Latvijas premjerministrs Valdis Dombrovskis, komentējot Spānijas vilcienu ražotāja Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. (CAF) piedāvājumu vienoties, lai nezaudētu veiktās investīcijas.

Premjers arī informēja, ka patlaban Satiksmes ministrijai ir uzdots šo strīdu izvērtēt un attiecīgi nodrošināt Latvijas puses komunikāciju un argumentāciju.

Jau ziņots, ka bēdīgi slavenā jauno pasažieru vilcienu iepirkuma konkursa uzvarētājs CAF, raģējot uz 2012. gada 2. aprīlī noslēgtā līguma nepildīšanu, šā gada 3. jūlijā iesniedzis Valsts prezidntam, premjeram, Ārlietu un Satiksmes ministrijām raksisku paziņojumu par investīciju strīdu, DB norādīja spāņu uzņēmuma juridiskais pārstāvis Latvijā Ivo Klotiņš. Kaut arī viņš nevēlas nosaukt spāņu prasītās atlīdzības summu, DB jau vēstījis, ka prasība pret Latviju varētu būt 60–200 milj. eiro apmērā. Latvijas puse, pēc I. Klotiņa teiktā, nekādi uz Spānijas puses vēstuli nav reaģējusi, nav piedāvājusi ne tikšanās laiku, ne vietu. Viņš arī uzsver, ka iespējamā tiesvedība Latvijai var beigties tāpat kā sagrieztā zviedru kuģu lieta – ar zaudētiem miljoniem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Spriedums lietā par PV un CAF līguma grozījumiem būs pieejams decembra beigās

BNS,11.12.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Spriedums Šveices kompānijas Stadler Bussnang (Stadler) prasībā pret pasažieru pārvadātāja pa dzelzceļu Pasažieru vilciens (PV) un Spānijas kompānijas Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. (CAF) 2012.gada 2.aprīļa noslēgtā iepirkuma līguma grozījumu atzīšanu par būtiskiem Administratīvās rajona tiesas Rīgas tiesu namā būs pieejams 30.decembrī, aģentūra BNS uzzināja tiesā.

Tiesas sēdē ceturtdien tika pabeigta lietas izskatīšana pēc būtības un sāktas tiesas debates.

Stadler pārstāvis zvērināts advokāts Māris Brizgo sēdē ceturtdien tiesai norādīja, ka uztur spēkā prasības pieteikumu par PV un CAF noslēgtā līguma par vilcienu piegādi grozījumu atzīšanu par būtiskiem.

Viņš uzsvēra, ka CAF un PV noslēgtais līgums būtu jāatzīst par spēkā neesošu, jo iepirkuma procedūra ir pārtraukta.

Arī atbildētāja PV pārstāvis Aivis Ronis norādīja, ka noslēgto iepirkuma līgumu tādā redakcijā, kādā tas ir parakstīts, nevar atzīt par spēkā esošu, jo bija jārīko jauna iepirkuma procedūra.

Savukārt attiecībā uz ārvalstu investoru aizsardzību, viņš atzīmēja, ka CAF ar iepirkuma līguma parakstīšanu, kas ir pretlikumīgs, nav ieguvis tiesisko paļāvību.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS Pasažieru vilciens (PV) un Spānijas kompānijas Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) mediācijas sarunas par jaunu vilcienu iepirkumu noslēgušās, bet CAF vērsies tiesā ar līguma izpildes prasības pieteikumu pret PV.

Pagājušajā nedēļā, kas bija pēdējā nedēļa meditācijas procesā, kam bija jānoslēdzas 29. martā, PV esot pārstājis komunicēt ar CAF pārstāvjiem, kā arī nav pagarinājis mediācijas sarunas, DB norādīja CAF pārstāvis, advokāts Ivo Klotiņš. Tādēļ CAF pārstāvji secinājuši, ka mediācijas process ir noslēdzies. I. Klotiņš gan piebilda, ka spāņu CAF joprojām paliek atvērts sarunām un izlīguma iespējām.

Savukārt PV Jana Priedniece DB norādīja, ka mediācijas sarunas beigušās bez rezultāta, lai gan puses bijušas visai tuvu gala iznākumam. Diemžēl atsevišķos punktos nav izdevies panākt vienošanos, lai līgums atbilstu sākotnējam konkursa nolikumam. Tas savukārt neļautu saņemt ES finansējumu. Līdz ar to diemžēl sarunas ar spāņiem beigušās, taču PV gatavos citas iespējamās versijas, kā tikt pie jauniem vilcieniem. PV piekrīt Satiksmes ministrijai, ka līdz 2015. gadam jauniem vilcieniem Latvijā jābūt.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

DB viedoklis: Jaunu vilcienu konkurss – pasažieriem vai politiķiem?!

Māris Ķirsons, DB žurnālists,28.03.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jauni pasažieru vilcieni Latvijā ir sen gaidīts un lolots sapnis, kura īstenotājiem tā arī nav izdevies to materializēt, bet politiķiem nav bijis iespējas pagozēties uz jauno vilcienu fona un ar to nopelnīt reitinga punktus un, vēl jo vairāk, vēlētāju balsis.

Vakar starts tika dots nosacīti otrajam lielajam cēlienam jauno pasažieru vilcienu lugā, kuru pēc pirmā garā cēliena varēja dēvēt par traģikomisku farsu. Iepriekšējais vilcienu konkurss rezultējās pat ar noslēgtu līgumu ar Spānijas CAF, kas bija gatava šos vilcienus montēt Latvijā, dodot iespēju RVR zīmolam atdzimt, savukārt valstij – dodot darba vietas, nodokļus gan tiešā, gan netiešā veidā. Nekas no tā nepiepildījās. Vēl pirmā cēliena izskaņā jauno pasažieru vilcienu iepircēja valde zaudēja savus amatus. Vai pašreizējā valde savu priekšteču pieredzi ir izstudējusi un atšifrējusi visus ar to saistītos liktenīgos knifiņus? To parādīs laiks. Taču cerēt, ka šoreiz viss būs «mierīgi», laikam nevajadzētu. Kāpēc?!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasažieru vilciens velk uz sarunu procedūru ar ražotājiem jaunu vilcienu iegādei; nav izslēgta pašreizējo modernizācija

Līdz ar elektrovilcienu ilgtermiņa nomas iepirkuma procedūras pārtraukšanu jaunā valsts a/s Pasažieru vilciens (PV) valde šobrīd cenšas tikt skaidrībā par tālāko rīcību: rīkot jaunu konkursu vai sarunu procedūru, liekot uzsvaru uz jauna ritošā sastāva iegādi. Taču pastāv iespēja vēl ilgu laiku braukt arī ar vecajiem vilcieniem, tos modernizējot, kā jau tiek darīts dīzeļvilcienu gadījumā, pieļauj eksperti.

Vēl braucami

«Tas ir izdarāms,» par iespēju modernizēt esošos elektrovilcienus saka motorvagonu ritošā sastāva remonta un tehniskās apkalpošanas uzņēmuma VRC Zasulauks (51% akciju pieder PV un 49% – a/s Rīgas vagonbūves rūpnīca (RVR)) tehniskais direktors Aleksandrs Vasiļjevs. Pēc viņa teiktā, šobrīd PV izmanto 1983./84. g. un 1988./89. g. RVR ražotos vilcienus, kuriem var veikt vai nu t.s. vidējo vai galveno kapitālo remontu. Pirmajā gadījumā ekspluatācijas laiks tiek pagarināts par sešiem, otrajā – par 15 gadiem. Viņš pieļauj, ka esošo vilcienu tālāka ekspluatācija varētu arī nebūt dārgāka par jaunu izmantošanu, ņemot vērā apkalpošanas izmaksas. Tā kā ražotāji cenšoties ar to pelnīt, tad īpaši dārgi izmaksā dažādu bojājumu novēršana. Piemēram, šobrīd kabīnes bojājuma gadījumā pēc sadursmes ar kādu dzīvnieku metāla daļas tiek noņemtas, taisnotas utt., bet ir ārvalstu ražotāji, kas paredz, ka šāda bojājuma gadījumā jāmaina visa kabīne, kam ir pavisam citas izmaksas. Ņemot vērā vilcienu tagadējo aizpildījumu, A. Vasiļjevs pieļauj, ka varētu iztikt arī ar esošā ritošā sastāva modernizāciju.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Db viedoklis: Visu «dēlī salaida» daži, bet miljonus, visticamāk, atkal maksāsim visi

Dienas Bizness,28.08.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pilnīgi nekādu pārsteigumu neizraisoša un vienlaikus visnotaļ nopietnu satraukumu rosoša ziņa – Spānijas vilcienu ražotājs Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. (CAF) piedāvājis vienoties, lai nezaudētu veiktās investīcijas; zaudējums Latvijai starptautiskās arbitrāžas tiesā var izmaksāt 60 līdz 200 miljonus eiro.

Skaidrs, ka jēdziens «vienoties» šajā gadījumā nozīmē nevis publisku atvainošanos un svinīgus rokasspiedienus fotogrāfu klātbūtnē, stāvot uz Ministru kabineta kāpnēm, bet gan salīdzinoši mazākas summas izmaksu CAF.

Īss atskats (ne)notikušajā darījumā star CAF un Latvijas valstij piederošo uzņēmumu Pasažieru vilciens (PV)... Savulaik tika rīkots konkurss par jaunu vilcienu piegādi PV, kurā uzvarēja CAF. Latvijas valdība deva savu mandātu toreizējam PV šefam Nilam Freivaldam parakstīt līgumu ar CAF, bet faktiski tūlīt pēc tam, kad uz svarīgajiem dokumentiem bija salikti PV un CAF vadītāju autogrāfi, mūsu politiķi paziņoja, ka kaut kas nav riktīgi un šādu līgumu pildīt nevarēs. Šobrīd līdz galam nav skaidrs, kurš visu «salaida dēlī». Proti, vai N. Freivalds ir parakstījis to, ko nemaz nevarēja parakstīt, vai valdības ministri neizlasīja, kāda līguma slēgšanai dod mandātu, vai arī ir vēl kāds trešais superfaktors. Jebkurā gadījumā Latvijas valstij, visticamāk, nāksies maksāt vai nu vienošanās naudu, vai arī doties uz starptautisko arbitrāžas tiesu un paļauties uz tās spriedumu. Šajā kontekstā gan jāatgādina visai skumja patiesība – līdz šim starptautisko arbitrāžas tiesu spriedumos Latvijas vārds galvenokārt ir parādījies lūzerailītēs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Spāņi iesnieguši prasību pret Pasažieru vilcienu un Satiksmes ministriju, bet tiesu joprojām nenosauc. To intervijā DB norāda spāņu vilcienu ražotāja Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. (CAF) starptautiskās uzņēmējdarbības izpilddirektors Hesuss Esnaola un CAF investīciju aizsardzības strīdā pārstāvošais advokāts Ivo Klotiņš.

Kāda ir bijusi galvenā problēma, ka ar Latvijas pusi nav izdevies vienoties?

H. E. CAF, parakstot 2012. gada 2. aprīlī līgumu, jau bija pilnībā vienojusies par līguma teksta redakciju ar PV. Acīmredzot jaunajai PV valdei bija kādi subjektīvi apsvērumi vai uzdevumi mainīt noslēgtā līguma noteikumus. CAF neuzskata, ka tas apstāklis, kāpēc PV nevienojās, būtu saistāms ar normatīvo aktu trūkumu vai to dažādu interpretāciju. CAF bija nepatīkami pārsteigts par PV jaunās valdes rīcību nepildīt ar līgumu pielīgtās saistības, piedāvājot un izdomājot katru reizi jaunus nosacījumus un tikšanās reizēs imitējot vēlmi panākt pusēm risinājumu. Ar šādu starptautiska līguma izpildi no darījuma partnera puses, kāds ir PV un Latvijas valsts, CAF saskaras pirmo reizi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Zaudējot 100 miljonu latu līdzfinansējumu, Pasažieru vilciens cer uz 10 miljoniem no Kohēzijas fonda

Egons Mudulis,02.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mediācijas procesā nepanākot mierizlīgumu, VAS Pasažieru vilciens (PV) būtībā ir zaudējis paredzēto Kohēzijas fonda līdzfinansējumu 100 milj. Ls apmērā, taču nu pēc Satiksmes ministrijas ierosinājuma cer piesaistīt vismaz 10 milj. Ls dīzeļvilcienu modernizēšanai.

Savukārt 15 milj. Ls plānots piešķirt peronu un citas infrastruktūras sakārtošanai stacijās, kurās ir liela pasažieru plūsma, norāda PV sabiedrisko attiecību speciāliste Jana Priedniece, piebilsot, ka šo projektu realizēs VAS Latvijas dzelzceļš. Jautājums par mediācijas procesa virzību iekļauts šodienas valdības sēdes slēgtajā daļā.

PV arī izstrādās finanšu piesaistes plānu un meklēs citus risinājumus jaunu vilcienu iegādei. Satiksmes ministrs Anrijs Matīss uzdevis PV nekavējoties sagatavot priekšlikumus par jaunu vilcienu iegādes iespējām un veidiem, lai nodrošinātu ritošā sastāva nomaiņu un ērtus pārvietošanās apstākļus pasažieriem.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Db viedoklis: Jaunu vilcienu vietā nodokļu maksātāji, visticamāk, dabūs jaunus parādus

Dienas Bizness,03.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Postpadomju telpā savulaik bija slavens joks par padomju stila biznesu – nozagt kasti degvīna, saturu izliet zemē, tukšo taru nodot, bet iegūto naudu – nodzert... Tieši šis pastāsts nāk prātā, lasot virsrakstus – zaudējot 100 miljonus latu līdzfinansējumu, a/s Pasažieru vilciens (PV) cer uz 10 miljoniem no Kohēzijas fonda.

Citiem vārdiem sakot, Spānijas kompānija Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) ir nolēmusi iesūdzēt tiesā gan PV, gan Latvijas valsti par savulaik noslēgtā pasažieru vilcienu ražošanas un apkopes līguma nepildīšanu. Turklāt, visticamāk, Latvija jeb, pareizāk sakot, pilnīgi visi nodokļu maksātāji jebkurā gadījumā paliks zaudētāja lomā. Pirmkārt, jāņem vērā, ka starptautiskajā tiesvedībā, it īpaši gadījumos, kad runa ir par miljonu pietiesāšanu, Latvija ir parādījusi stabilu tendenci zaudēt. Ja tas notiks arī šoreiz, mēs visi «sametīsim» daudzus desmitus miljonus eiro soda naudas veidā CAF un turpināsim pārvietoties ar PSRS gados būvētajām «eļektričkām». Bet par vilcienu ražošanas attīstību Latvijā varētu aizmirst pilnīgi un galīgi. Otrkārt, ir, protams, iespējams, panākt mierizlīgumu ar CAF, taču, visticamāk, tas nozīmētu, ka Latvija piekrīt pildīt jau noslēgto līgumu, taču nu jau šā projekta finansēšanā netiktu izmantota Eiropas nauda.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

19 dīzeļvilcienu vagonus modernizēs trīs uzņēmumi

Žanete Hāka,19.12.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Piegādātāju apvienība AS Rīgas Vagonbūves Rūpnīca, AS VRC Zasulauks un AS Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca ir uzvarējusi AS Pasažieru vilciens atklātajā konkursā Par DR1A dīzeļvilcienu vagonu modernizāciju, liecina Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcas paziņojums NASDAQ OMX Riga.

Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca informē, ka pirmais provizoriskais maksājums par DR1A dīzeļvilcienu vagonu modernizāciju (19 vilcieniem) tiks saņemts 2014.gada 2. pusgadā. Kopējā līguma summa ir 21,9 miljoni eiro, AS Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca daļa ir ap 12,2 miljoniem eiro.

Laikraksts Dienas Bizness jau rakstīja, ka par pārsteigumu atklātā konkursa «Par DR1A sērijas dīzeļvilcienu vagonu modernizāciju» dalībniekiem, veicot grozījumus nolikumā, VAS Pasažieru vilciens (PV) valde pamanījusies «izlabot» vērtēšanas kritērijus tā, ka no tiem nav palicis vairs ne smakas. Saskaņā ar pēdējiem grozījumiem konkursa komisija izvēlēsies saimnieciski visizdevīgāko piedāvājumu pēc šādiem kritērijiem (5.1.10. punkts): «Visu dīzeļvilcienu vagonu modernizācijas kopējā cena».

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Db viedoklis: Domāja, sprieda, lēma, bet par vilcieniem skaidrības tā arī nav

Dienas Bizness,13.03.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mihaels Ende reiz uzrakstīja literāru darbu Nebeidzamais stāsts, kuram bija lemts iegūt pasaules līmeņa slavu un kļūt par iedvesmas avotu, piemēram, dažādiem uzvedumiem. Tas ir apsveicami un pat skaisti līdz brīdim, kamēr minētā darba nosaukumu par savas darbības pamatu nesāk uzskatīt Latvijas valdība un valsts kompānija Pasažieru vilciens (PV), lemjot par jaunu vilcienu sastāvu iepirkumu, līgumu ar Spānijas kompāniju Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) un varbūtējo Eiropas Komisijas (EK) piešķirto 100 miljonu latu pārdali pavisam citām vajadzībām.

Lai izklāstītu visu, kas ir noticis no brīža, kad tika nolemts, ka PV, izmantojot EK finansējumu, jāpērk jauni vilcieni, līdz šim brīdim, droši vien būtu nepieciešams izdot grāmatu, taču droši var teikt, ka katrā no šā projekta posmiem ir notikusi pamatīga muļļāšanās, un tā statuss pašreizējā situācijā vispār ir unikāls. Tātad... Valdība ir pieņēmusi lēmumu, ka EK vilcienu iegādei piešķirtie 100 miljoni latu tiks pārdalīti citām vajadzībām, ja vien līdz 30. martam netiks parakstīti grozījumi jau 2012. gada 2. aprīlī parakstītajā līgumā ar CAF, kas apmierinās gan šo kompāniju, gan PV un Latvijas valdību, gan arī EK kā naudas piešķīrēju, turklāt jāņem vērā, ka pušu sarunās vienošanās jau esot panākta. Kalambūrs pamatīgs! Principā iznāk, ka kaut ko Latvijas puse un CAF jau ir sarunājuši, un tagad svarīgi panākt, lai tieši tā, kā ir sarunāts, tiktu arī parakstīti attiecīgie dokumenti un ražošana beidzot varētu sākties. Savukārt lēmumu par iespējamo naudas pārdali var traktēt kā mēģinājumu iebiedēt CAF, šai kompānijai faktiski izvirzot ultimātu – ja jūs neparakstīsiet tādu līgumu, kādu vajag Latvijas pusei, vienošanās par kopējo summu vairāk nekā 100 miljonu latu apmērā vispār aizies gar degunu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

CAF un Pasažieru vilcienam dota pēdējā iespēja

Egons Mudulis; Māris Ķirsons,13.03.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdība joprojām cer jaunus vilcienus iepirkt ar ES līdzfinansējumu 100 milj. Ls apmērā, tāpēc CAF un Pasažieru vilciens tiek dota vēl viena, iespējams, pēdējā iespēja

Tāds secinājums skanēja kuluāros pēc valdībās sēdē aiz slēgtām durvīm pieņemtā lēmuma – atlikt ES dāvātās naudas vilcienu iepirkšanai – 100 milj. Ls – pārdali citiem dzelzceļa infrastruktūras projektiem. Jārēķinās, ka ar šo soli valdība zināmā mērā «atbruņo» Construcciones y Auxiliar de Ferrocariles S.A. (CAF) gadījumā, ja galīgo vienošanos mediācijas procesā panākt neizdodas un jautājumu par 2012. gada 2. aprīlī noslēgto līgumu starp valsts a/s Pasažieru vilciens (PV) un CAF risinās kāda starptautiska arbitrāžas tiesa. Tad Latvijas valstij īsti nevarēs pārmest vēlmi nenākt pretī mediācijas procesam. Jau vēstīts, ka pērn līgums tika noslēgts par 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkšanu un uzturēšanu, kopumā par 403,9 milj. eiro, tostarp vilcienu kopējā cena bija 201,3 milj. eiro, bet to uzturēšana – 202 milj. eiro. Kopējā iepirkuma summa bija plānota 610,8 milj. eiro, tostarp papildus bija iespēja iegādāties 16 dīzeļvilcienus un veikt to uzturēšanu, ja tam būtu nepieciešamais finansējums – 105,9 milj. eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzvarētāju noteiks tehniskie rādītāji; CAF vilcieni būtu lētāki, lēš industrijas pārstāvji

No 790 maksimāli iespējamiem punktiem Korejas ražotājam Hyundai Rotem Company (Hyundai) ir apmēram 750, bet Šveices uzņēmumam Stadler Bussnang AG (Stadler) – 568, liecina Dienas Biznesa aplēses pēc valsts a/s Pasažieru vilciens (PV) nosauktajiem pretendentu piedāvājumos minētajiem skaitļiem jaunu elektrovilcienu 15 gadu nomas konkursā. Publiski tika minēti astoņi dažādi rādītāji, tostarp vienas elektrovilciena vienības vidējā nomas maksa mēnesī un pirmās vienības piegādes termiņš. Maksimālais iepirkumā iegūstamais punktu skaits ir 1000, kas nozīmē, ka PV iepirkuma komisijai šobrīd jāizvērtē, cik no atlikušajiem dažādu tehnisko rādītāju 210 punktiem vērts katra pretendenta piedāvājums. Visvairāk – 110 punktus – var iegūt par labāko elektrovilcienu vienības elektroenerģijas vidējo patēriņu vienā stundā, savukārt pasažieru sēdvietu skaits var dot līdz 35 punktiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Db viedoklis: Konkurss, lai noskaidrotu, kurš var izveidot tādus pašus vagonus kā CAF

Dienas Bizness,07.10.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vai Latvijas iedzīvotāji, kuri ikdienā pārvietojas ar vilcienu, kādreiz to varēs darīt, sēžot jaunos, modernos vagonos?! Šāds jautājums rodas, redzot nu jau gadiem ilgi notiekošos procesus saistībā ar jaunu vilcienu iepirkumu rīkošanu, un atbilde ir visai pesimistiska – maz ticams.

Vienkārši atbildīgās iestādes dara teju visu iespējamo, lai pirms daudziem gadiem RVR ražotie vilcieni turpinātu savu dzīvi cik vien var ilgāk, turklāt pašreizējā izskatā.

Jau daudzkārt ir aprakstīta līdz šim piedzīvotā epopeja, rīkojot konkursu par jaunu vilcienu iegādi, parakstot līgumu ar Spānijas ražotāju Construcciones y Auxiliares de Ferrocarriles S.A. (CAF), pēc tam paziņojot, ka Latvijas puse to nemaz negrasās pildīt (acīmredzot kārtējais «čuriku» princips), pa to starpu vēl atzīstot, ka tik daudz vagonu, cik ir pasūtīts, nemaz nevajag. Protams, tas viss draud ar starptautisku tiesvedību un iespēju, ka nākotnē piedzīvosim jau labi pazīstamo shēmu – dažas amatpersonas visu «salaiž dēlī», bet visi nodokļu maksātāji kompensācijas veidā maksā miljonus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Matīss: Mēneša laikā jāatrod modelis, kā iegādāties jaunus vilcienus par adekvātu cenu

LETA,23.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mēneša laikā ir jāatrod modelis, kā iegādāties jaunus vilcienus par adekvātu cenu, uzskata satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V).

Ministrs žurnālistiem sacīja, ka Pasažieru vilciens nevar atļauties tik dārgus vilcienus, kā piedāvāja Šveices vilcienu ražotājs Stadler Bussnang AG (Stadler). Savukārt esošajā vilcienu iepirkumā finansējuma modeli mainīt nedrīkst. Līdz ar to ir nolemts, ka mēneša laikā jāatrod modelis, kā iegādāties vilcienus par adekvātu cenu.

«Ar Iepirkumu uzraudzības biroju un vilcienu ražotājiem, kuri jau iesnieguši savus piedāvājumus, ir jādomā, kādā veidā varētu vērtēt jau iesniegtos piedāvājumus. Vēl ir jāvērtē, kāda veida sarunu procedūra tā būs,» norādīja ministrs.

Uz jautājumu, vai gaidāms jauns vilcienu iepirkums, ministrs skaidroja, ka juridiski ir dažādas procedūras, kā situāciju varētu atrisināt. Tagad esot jārunā gan ar CAF, Hyundai, gan Stadler par konkrētu iespējamo izvērtēšanas procedūru. Matīss gan neizslēdza, ka vērtēt varētu arī vēl citus pretendentus, kas nāktu klajā ar saviem piedāvājumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Pasažieru vilciena elektrovilcienu iepirkuma konkursa rezultātus apstrīdējusi arī CAF

LETA,04.12.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasažieru pārvadātāja pa dzelzceļu «Pasažieru vilciens» piepilsētas pasažieru elektrovilcienu iepirkuma konkursa rezultātus Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB) apstrīdējusi ne tikai Čehijas «Škoda Vagonka», bet arī Spānijas «Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles» (CAF), liecina IUB informācija.

Abu iesniegto sūdzību izskatīšanas laiku IUB pagaidām vēl nav noteikusi.

«Škoda Vagonka» pārstāvji otrdien rīkos preses konferenci, lai informētu par iepirkumu procesa gaidu, izgaismotu iespējamos pārkāpumus, kā arī stāstītu par iespējamo procesa turpmāko attīstību. Preses konferencē piedalīsies uzņēmuma viceprezidents Ivo Gurnaks, «Škoda Vagonka» biznesa attīstības direktors Romāns Sorkins, kā arī Čehijas vēstnieks Latvijā Miroslavs Koseks. Preses konference notiks plkst.14 viesnīcas «Rixwell Hotel Konventa Sēta» konferenču zālē «Kampenhauzens».

«Pasažieru vilciena» pārstāve Agnese Līcīte iepriekš norādīja, ka uzņēmums pilnībā respektē visu pretendentu tiesības likumā noteiktajā kārtībā vērsties IUB ar sūdzībām, un tieši IUB ir iestāde, kas pieņems lēmumu par sūdzību pamatotību vai, gluži otrādi, nepamatotību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Papildināta - IUB aizliedz Pasažieru vilcienam slēgt līgumu ar Talgo par elektrovilcienu piegādi

LETA,28.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) aizliedzis AS «Pasažieru vilciens» slēgt iepirkuma līgumu ar Spānijas uzņēmumu «Patentes Talgo S.L.», («Talgo») par elektrovilcienu piegādi, liecina paziņojums IUB mājaslapā.

IUB lēmums paredz aizliegt sabiedrisko pakalpojumu sniedzējam - «Pasažieru vilciens» - slēgt iepirkuma līgumu ar sarunu procedūrā «Piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde un personāla apmācība» noteikto uzvarētāju un atcelt iepirkuma komisijas lēmumu par rezultātiem.

«Pasažieru vilcienam» uzdots 20 darbadienu laikā novērst iesniegumu izskatīšanas komisijas konstatētos pārkāpumus, atkārtoti izvērtējot sarunu procedūrā iesniegtos piedāvājumus, un atbilstoši Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumam pieņemt lēmumu, nosūtot paziņojumu IUB un visiem pretendentiem, vienlaicīgi nosūtīt IUB visu informāciju attiecībā uz lēmuma pieņemšanu un komisijas konstatēto pārkāpumu novēršanu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pastāv ļoti liela iespējamība, ka Ministru kabinetam būs jālemj par vilcienu iepirkumā neizlietoto līdzekļu pārdali citiem mērķiem, pirmdien pēc tikšanās ar Valsts prezidentu Andri Bērziņu žurnālistiem atzina satiksmes ministrs Anrijs Matīss.

Taujāts par mediācijas sarunām Stokholmā, ministrs atzina, ka parakstu uz līgumiem patlaban neesot. Otrdien, 12.martā, Ministru kabinets uzklausīs a/s Pasažieru vilciens (PV) valdes priekšsēdētāja ziņojumu par pašreizējo situāciju.

«Šobrīd grūti spriest, kāds būs lēmums. Bet izskatās, ka ir ļoti liela iespējamība, ka tomēr pārdales lēmumi būs jāpieņem,» sacīja A. Matīss.

PV, kuram 8. martā bija jābeidz mediācijas sarunas Stokholmā par jauno vilcienu iepirkumu, vien apliecina, ka «mediācijas procesā ir izdarīts viss, lai panāktu Latvijas interesēm maksimāli labāko un izdevīgāko rezultātu», taču konkrētāka informācija netiek sniegta.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Augstākās tiesas (AT) Krimināllietu departaments šodien nolēma negrozīt Rīgas apgabaltiesas spriedumu, ar kuru četri bijušie AS "Pasažieru vilciens" (PV) valdes locekļi atzīti par vainīgiem dienesta stāvokļa ļaunprātīgā izmantošanā.

Lietā bija apsūdzēti četri PV bijušie valdes locekļi - Nils Freivalds, Mārtiņš Jirgens, Edmunds Kancēvičs un Jānis Pētersons - par ļaunprātīgu dienesta stāvokļa izmantošanu, noslēdzot augsta riska darījumu par vilcienu piegādi ar Spānijas komercsabiedrību "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A." (CAF).

Kā informēja tiesa, viens apsūdzētais sodīts ar naudas sodu 45 minimālo mēnešalgu jeb 19 350 eiro apmērā, trīs apsūdzētie - ar naudas sodu 40 minimālo mēnešalgu jeb 17 200 eiro apmērā katrs. Visiem apsūdzētajiem liegtas tiesības trīs gadus ieņemt vēlētus amatus valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībās. No apsūdzētajiem solidāri valsts labā piedzīta kaitējuma kompensācija par mantisko zaudējumu 1 484 945,95 eiro apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Augulis: Pasažieru vilciena elektrovilcienu iepirkumu kavē vienīgi konkurentu cīņa

LETA,06.02.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Pasažieru vilciena» jauno elektrovilcienu iepirkumu kavē vienīgi konkurentu cīņa, trešdien LNT raidījumam «900 sekundes» pauda bijušais satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS).

«Iepirkums ir pietiekami liels ne tikai summā, bet arī gados - uz 30 gadiem faktiski ir cīņa no kompānijām par to, vai tās būs Latvijas tirgū, vai nebūs Latvijas tirgū,» sacīja Augulis, piebilstot, ka citus iemeslus bez konkurentu cīņas, kas kavē sekmīgu iepirkuma noslēgumu, nezin.

Vienlaikus viņš arī atzina, ka ikvienam pretendentam, kurš piedalās iepirkumos, ir tiesības apgalvot, ka tā piedāvājums ir labākais.

Kā vēstīts, Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) aizliedzis «Pasažieru vilcienam» slēgt līgumu ar Spānijas uzņēmumu «Patentes Talgo S.L.», («Talgo») par elektrovilcienu piegādi. IUB lēmums paredz aizliegt «Pasažieru vilcienam» slēgt iepirkuma līgumu ar sarunu procedūrā «Piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde un personāla apmācība» noteikto uzvarētāju un atcelt iepirkuma komisijas lēmumu par rezultātiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Intervija: Rīgas vagonbūves rūpnīca iekaro NVS valstu tirgus

Egons Mudulis,22.07.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Modernizē elektrovilcienus Azerbaidžānai; ražos tramvajus Ufai

Līdztekus dīzeļvilcienu modernizācijai VAS Pasažieru vilciens (PV) vajadzībām AS Rīgas vagonbūves rūpnīca (RVR) iesaistījusies arī citos projektos, par kuriem intervijā Dienas Biznesam stāsta uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Gatis Kamarūts.

Cik tālu pavirzījies RVR iecerētais – jauns vilciena modelis, zemās grīdas tramvajs – gada laikā kopš DB intervijas ar RVR 100% akciju īpašnieka SIA East-West Industrial Group valdes locekli Eduardu Bozi?

Ja skatāmies laika periodu nedaudz vairāk par gadu, ir realizēti jaunbūves projekti, piemēram, šaursliežu vilciens (Novij Afon alu tramvajs) vienā eksemplārā, un garantijas laikā nav bijušas nevienas reklamācijas. Protams, pamatlieta, pie kā strādājam, ir dažādi modernizācijas projekti. Viens no pēdējiem ir Azerbaidžānas dzelzceļam domātie pieci četrvagonu elektrovilcieni. Trīs vilcieni jau atrodas Baku, tuvākajā laikā tiks nosūtīti arī pārējie. Izaicinājums bija piegādāt pirmo vilcienu līdz Eiropas spēļu sākumam. Šī gada sākumā vienojāmies ar klientu, un pirmie divi sastāvi tika piegādāti jūnija pirmajās dienās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Pasažieru vilciens izlēmis pirkt vilcienus no Čehijas Škoda Vagonka

LETA,15.02.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atkārtoti izvērtējot jauno elektrovilcienu iepirkumā iesniegtos piedāvājumus, AS «Pasažieru vilciens» izlēmis iegādāties vilcienus no Čehijas ražotāja «Škoda Vagonka», piektdien žurnālistiem sacīja «Pasažieru vilciena» valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis.

Kopējā līgumcena būs 241,888 miljoni eiro. Līgumcenā ietilpst vilcienu, to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde, rezerves daļu fonda piegāde pirmajiem pieciem gadiem, kā arī personāla apmācība.

Grigulis skaidroja, ka iepirkuma konkursā uzvarētājs mainīts, jo «Pasažieru vilciens» ņēma vērā Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) ieteikumus par to, ka jāizvērtē cita elektroenerģijas cena un patēriņš. Pārvērtējot vilcienu izmaksas dzīves ciklā, izdevīgākais piedāvājums bija «Škoda Vagonka». Neviens no pretendentiem pārvērtēšanas laikā nedrīkstēja mainīt piedāvājumus.

Viņš atzīmēja, ka iepriekšējā iepirkuma uzvarētāja Spānijas uzņēmuma «Patentes Talgo S.L.» («Talgo») piedāvātā cena bija lētāka, taču vilcienu apkopes un uzturēšanas izmaksas 35 gadu ciklā «Škoda Vagonka» bija mazākas, līdz ar to mazākas arī kopējās izmaksas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Talgo pārsūdzēs Pasažieru vilciena lēmumu pirkt vilcienus no Čehijas Škoda Vagonka

LETA,15.02.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Spānijas uzņēmums «Patentes Talgo S.L.» («Talgo») pārsūdzēs AS «Pasažieru vilciens» lēmumu pirkt jaunos elektrovilcienus no Čehijas ražotāja «Škoda Vagonka», informēja uzņēmumā.

«Talgo» šodien pārsteidza negaidītais «Pasažieru vilciena» paziņojums par «Škodas» piedāvājuma pārvērtēšanu vilcienu iepirkuma procesā, kas sekoja Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) lēmumam. Iepirkums bija noslēdzies jau pagājušā gada novembrī, un «Talgo» tajā uzvarēja ar labāko vilcienu iegādes cenu, labāko tehnoloģiju un labāko enerģijas patēriņa piedāvājumu, skaidroja «Talgo» pārstāvji.

««Talgo» piedāvātā cena - 225 miljoni eiro ir ārpus konkurences un ir par 16 miljoniem eiro zemāka nekā «Škodas» piedāvājums. Izvēloties «Talgo», Latvijas nodokļu maksātāji ietaupītu tikpat daudz, cik maksā trīs pilnībā aprīkoti jauni vilcieni, kā arī iegūtu vislabākās no pieejamajām dzelzceļu tehnoloģijām,» teikts «Talgo» paziņojumā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2014. gada sākums līdz ar eiro ieviešanu nāca ar cerībām uz lielāku ārvalstu tiešo investīciju ieplūdumu, jaunu darba vietu rašanos un mūsu dzīves līmeņa paaugstināšanos. Tomēr izrādījās, ka eiro nav brīnumnūjiņa, un gada pirmajos deviņos mēnešos ĀTI pieauga vien par 166 miljoniem eiro. Salīdzinājumam var minēt, ka 2013. gadā kopējās ārvalstu investīcijas Latvijā bija 608,9 miljoni eiro, un tām pateicoties tika radītas 1614 jaunas darba vietas. Investīciju šogad bija mazāk, toties ar tām saistītu skandālu – vairāk.

Ne katrām ārvalstu investīcijām ir vienāda ietekme uz tautsaimniecības attīstību. Vieni investori ceļ jaunas ražotnes, citi pārpērk jau strādājošus uzņēmums, vēl citi iepludina naudu tautsaimniecībā, pērkot nekustamos īpašumus. Tomēr ir arī investīcijas, kuras līdzinās Pandoras lādei, un gaidīto labumu vietā valstij var nest tikai zaudējumus.

Strīdi ap termiņuzturēšanās atļaujām

Politiskajā lauciņā līdzīgi kā iepriekšējos gadus karstus strīdus izraisīja termiņuzturēšanās atļauju (TUA) izsniegšana ārvalstniekiem, ja vien noteiktās cenu robežās iegādāts nekustamais īpašums, investēts uzņēmējdarbībā vai finanšu sektorā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Spāņu vilcienu ražotāja CAF skiču neatļauta izmantošana Pasažieru vilcienam var draudēt ar dārgu tiesvedību un kompensāciju maksāšanu. Tas izriet no Dienas Biznesa aptaujāto juristu komentāriem par vizuālo materiālu iespējami neatļautu izmantošanu VAS Pasažieru vilciens (PV) iepirkumā.

20 milj. eiro vērtajam konkursam par 19 DR1A sērijas dīzeļvilcienu vagonu modernizāciju ir jānoslēdzas 11. oktobrī. Šī iepirkuma tehniskajā specifikācijā ir iekļautas jauno (modernizēto) vilcienu interjera daļu materiālu un krāsu skices. Daļa no tām ir pārsteidzoši līdzīgas nu jau neveiksmīgā jaunu vilcienu iepirkumu konkursa uzvarētāja spāņu ražotāja Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA (CAF) jauno vilcienu iecerēm. Savukārt piekasīgākie specifikācijas šķirstītāji norādīja, ka uz tās vāka uzdrukātā vilciena stilizācija pārlieku atgādina Ukrainā izmantoto Hyundai Rotem ātrvilcienu.

Kaut arī CAF juridiskie pārstāvji pagaidām komentārus par turpmāko rīcību nesniedz, noprotams, ka viņi vērsīsies pret PV un īsti apmierināti ar esošo situāciju nav. Piektdien CAF par šo konkursu ir iesniedzis arī sūdzību Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB).

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Premjers: būtiskākā problēma bija Freivalda patvaļīgā rīcība

Dienas Bizness,03.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saistībā ar izjukušos vilcienu iepirkumu būtiskākā problēma bija Nila Freivalda patvaļīgā rīcībā, norāda Latvijas premjerministrs Valdis Dombrovskis. Viņš gan arī atzīst, ka iepirkums kopumā bijis «trekno gadu projekts», jo bija plānots pirkt ievērojami lielāku vilcienu skaitu, nekā to, kāds šobrīd kursē pa Latvijas dzelzceļiem.

«Būtiskākā problēma bija iepriekšējā Pasažieru vilciena valdes priekšsēdētāja [Nila Freivalda] patvaļīgā rīcība, piedāvājot CAF noslēgt līgumu, kura nosacījumi būtiski atšķīrās no konkursa nosacījumiem. Tas faktiski radīja šīs problēmas, un pēc tam jau CAF vēlējās pieturēties pie šī viņiem labvēlīgākā līguma. Un, pamatojoties uz šādu Freivalda kunga rīcību, arī Eiropas Komisija rakstīja vēstuli, kurā skaidri norādīja – ja šāda rīcība būs, ja līgums tiks noslēgts neatbilstoši konkursa nosacījumiem, tādā gadījumā Latviju sagaida finanšu korekcija, un šie līdzekļi, līdz pat 100 miljoniem latu, tiks atzīsti par nepamatoti iztērētiem un būs jāatmaksā,» LNT raidījumā 900 sekundes norādīja Dombrovskis.

Komentāri

Pievienot komentāru