Efektīvākais veids, kā uzņēmējiem aizsargāt savas preču zīmes, lai citi tās nevarētu izmantot negodprātīgi, ir tās reģistrēt Latvijas Republikas Patentu valdē (PV), biznesa portālam Db.lv stāstīja PV Preču zīmju un dizainparaugu departamenta direktore, Apelācijas padomes priekšsēdētāja Dace Liberte. Viņa atzina, ka arī Latvijā piedzīvoti karsti strīdi saistībā ar preču zīmju lietošanu.
Saskaņā ar likumu Par preču zīmēm un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm preču zīme "ir apzīmējums, kuru lieto, lai kāda uzņēmuma preces atšķirtu no citu uzņēmumu precēm". D. Liberte skaidroja - piemēram, ja veikala plauktā stāvētu daudzas vienādas piena pakas, pircējs nevarētu atšķirt, kurš bija tas piens, kuru viņš iegādājās un kurš viņam ļoti garšoja, tādēļ uzņēmumi izmanto preču zīmes, lai nodrošinātu savas produkcijas atpazīstamību.
Preču zīmju tiesības ir teritoriālas tiesības - ja kādā valstī grib iegūt izņēmuma tiesības uz preču zīmi, tad tā tajā valstī arī jāreģistrē. Latvijas uzņēmējiem patlaban ir trīs iespējas, kā kādā valstī reģistrēt savas preču zīmes. Pirmkārt, iespējams reģistrēt preču zīmi tikai vienā konkrētā valstī, griežoties šīs valsts rūpnieciskā īpašuma iestādē (Latvijas Republikā tā ir Patentu valde). Otrkārt, var reģistrēt preu zīmi kādā valstī vai valstīs, izmantojot Madrides nolīguma par zīmju starptautisko reģistrāciju vai ar Madrides nolīgumu par zīmju starptautisko reģistrāciju saistītā protokola iespējas, jo Latvija ir abu šo starptautisko līgumu dalībvalsts. Treškārt, var reģistrēt preču zīmi kā Eiropas Kopienas preču zīmi - tad ar vienu reģistrāciju uzreiz tiek iegūta aizsardzība visā Eiropas Savienības (ES) teritorijā.
Pagājušajā gadā nacionālās procedūras ietvaros Latvijā reģistrācijai tika pieteiktas 1952 preču zīmes, bet reģistrētas - 1353 preču zīmes, savukārt Madrides savienības ietvaros uz Latvijas tika attiecinātas 3711 preču zīmes. Preču zīmju no Latvijas, kas pieteiktas reģistrācijai kā Kopienas preču zīmes, ir nedaudz - 75, jo, tā kā Latvijas uzņēmējiem interesē gan Latvijas rietumos, gan austrumos esošais tirgus, viņiem izdevīgāk reģistrēt preču zīmes Madrides Savienības, kuras dalībvalstis ir gan Eiropas Savienības, gan bijušās Padomju Savienības valstis, ietvaros (pašlaik no Latvijas reģistrācijai Madrides Savienības ietvaros pieteiktas 533 preču zīmes). Kopumā Latvijā kopš 1992.gada ir reģistrētas 36669 preču zīmes, bet patlaban Latvijā spēkā (ieskaitot Kopienas preču zīmes) ir apmēram 435000 reģistrētas preču zīmes.
Personai, kura vēlas reģistrēt preču zīmi Latvijā, PV jāiesniedz zīmes reģistrācijas rakstveida pieteikums, kā arī jāsamaksā nodeva. D. Liberte skaidroja, ka personai, kura vēlas reģistrēt preču zīmi, jārēķinās ar vismaz 125 latu izdevumiem, tomēr uzņēmējs tādējādi iegūt pārliecību, ka turpmākos desmit gadus viņš varēs cīnīties pret konkurentiem, kuri konkrēto preču zīmi būs iecerējuši izmantot negoprātīgos nolūkos. Ja persona vēlas pieteikt savu preču zīmi starptautiskajai reģistrācijai Madrides Savienības ietvaros vai reģistrēt to kā Kopienas preču zīmi, jārēķinās ar krietni lielākiem izdevumiem.
D. Liberte skaidroja, ka PV uzdevums nav pārbaudīt, vai konkrēta preču zīme vai tai līdzīga jau ir reģistrēta Latvijā. Patentu valdes funkcija esot pārbaudīt, vai pieteiktā preču zīme atbilst likumā izvirzītajiem kritērijiem, proti, vai tā nav amorāla, maldinoša vai aprakstoša. Ja Patentu valde atzīst, ka preču zīme ir reģistrējama, Patentu valdes oficiālajā vēstnesī tiek publicēts paziņojums par konkrētās preču zīmes reģistrāciju un trīs mēnešu laikā ieinteresētajām personām ir iespējams šo reģistrāciju apstrīdēt PV Apelācijas padomē. D. Liberte iesaka uzņēmējiem vai nu pašiem pastāvīgi sekot līdzi reģistrēto preču zīmju publikācijām, lai konstatētu, vai kāds nav piereģistrējis līdzīgu preču zīmi, vai algot speciālistus, kuri to dara.
PV ir atteikusi reģistrāciju Latvijā, piemēram, apzīmējumiem GARŠO VISIEM (pārtikas produktiem), BALTIC MEDIA (tulkošanas pakalpojumiem), RESERVED FOR CARDMEMBERS (finanšu pakalpojumiem), UNIVERSAL WC (sadzīves ķīmijas precēm), GELplus (kosmētikas izstrādājumiem), ULMAŅLAIKA MARKA (pārtikas precēm), BIZŅES (krievu val.) (iespiedprodukcijai) un TRIKĀTAS ROKFORAS SIERS (sieram).
Ja uzņēmējs ievēro, ka tirgū ir parādījusies preču zīme, kas ir līdzīga viņējai, tad, pirmkārt, esot jāraksta brīdinājuma vēstule šī produkta ražotājam vai izplatītājam, bet, ja šādā veidā problēmu atrisināt nav iespējams, jāvēršas ar pārkāpuma prasību Rīgas apgabaltiesā.
D. Liberte atzina, ka uzņēmējs nekad nevarot būt drošs, ka viņa preču zīmi kāds negribēs izmantot negoprātīgos nolūkos, bet, lai ar šādiem negodīgiem uzņēmējiem būtu iespējams cīnīties, preču zīme ir jāreģistrē. Tikai atsevišķos gadījumos, tad, ja preču zīmei esot patiešām sena vēsture un atpazīstamība patērētāju vidū, piemēram, preču zīme Coca - Cola, tad likums paredzot, ka uzņēmējs var strīdēties par jaunākas preču zīmes atzīšanu par spēkā neesošu vai pret tās izmantošanu arī bez šīs zīmes reģistrācijas.
Vaicāta par karstākajiem strīdiem saistībā ar preču zīmēm Latvijā, D. Liberte atzina, ka Latvijā visvairāk strīdu ir tieši pārtikas nozarē, kā arī saistībā ar alkohola un cigarešu preču zīmēm. Viens no piemēriem - pirms vairākiem gadiem PV Apelācijas padome atzinusi par spēkā neesošu kombinētas preču zīmes Cartel reģistrāciju attiecībā uz alkoholiskajiem dzērieniem, ko uz sava vārda bija veicis dzērienu izplatītājs L.I.O.N. & Ko. Francijas kompānija Martell&Co iebilda pret Cartel preču zīmes reģistrāciju, jo uzskatīja, ka tā ir konjaka Martell preču zīmes atdarinājums, ko Latvijas kompānija reģistrējusi ar negodprātīgu nolūku. Vēl vienā gadījumā reģistrācijai attiecībā uz konditorejas izstrādājumiem tika pieteikts apzīmējums, kurš, vērtējot pēc dizaina, bijis ļoti līdzīgs konfektēm Mars, atšķīries tikai to nosaukums - Japp. Kompānija, kas ražo Mars, uzskatījusi, ka šī ir negodprātīga rīcība un vērsusies pret šīs preču zīmes reģistrāciju. D. Liberte informēja, ka attiecībā uz vārda Mars lietošanu bijis vēl viens starpgadījums. Kompānija, kas ražo šos saldumus, vērsusies arī pret brendiju, kura nosaukums bijis Marss, jo uz tā etiķetes šis nosaukums bijis rakstīts sarkaniem burtiem ar dzeltenām maliņām. Tomēr šajā gadījumā kompānijām esot izdevies vienoties - brendija nosaukums Marss tagad tiekot rakstīts ziliem burtiem.
Runājot par strīdiem citās valstīs, D. Liberte kā spilgtu piemēru minēja firmas Lego konstruktora "klucīti". Pirms vairākiem gadiem firma Lego esot reģistrējusi konstruktora klucīti kā telpisku Kopienas preču zīmi, bet tās konkurenti vērsušies ar lūgumu anulēt šo reģistrāciju, jo klucītis sastāvot tikai no formas, kura nepieciešama tehniska efekta sasniegšanai. Rezultātā Kopienas preču zīmes reģistrējošās iestādes lēmums bijis par labu konkurentiem, tomēr firma Lego joprojām neesot atzinusi šo sakāvi un turpinot cīnīties par savām tiesībām uz klucīša kā telpiskas preču zīmes reģistrāciju.
D. Liberte atzina, ka īpaši sarežģīts pasākums esot preču zīmju izmantošanas kontrole internetā, jo tā esot saziņas telpa, kura faktiski nepieder nevienam un kurai nav teritoriālu robežu. Attiecībā uz preču zīmju izmantošanu domēnu vārdos, uzņēmumiem, kuriem ir reģistrēta preču zīme, esot priekšrocība, jo tie varot vērsties Latvijas Universitātes Matemātikas un Informātikas institūta Tīkla risinājumu daļā (kas pēc vienošanās ar The Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) uztur Latvijas domēna vārdu (.lv) reģistru), prasot savas tiesības uz konkrētā domēna vārda reģistrēšanu ".lv" zonas Augstākā līmeņa domēnu (ALD) reģistrā.
Pēdējā laika karstākais strīds pasaulē: Cisco Systems pret Apple
Šā gada janvārī Cisco Systems paziņoja, ka sūdzēs tiesā kompāniju AppleComputer Inc. par preču zīmes iPhone nelikumīgu izmantošanu. Apple laida tirgū pirmo kompānijas izstrādāto mobilo telefonu modeli iPhone, bet Cisco to uzskatīja par nelikumīgu preču zīmes kopēšanu un izmantošanu. 2000. gadā Cisco iegādjās kompāniju Infogear Technology, kas bija reģistrējusi prežu zīmi iPhone. Tomēr pagājušonedēļ abas kompānijas paziņoja, ka atrisinājušas strīdu par tālruņa nosaukumu. To turpmāk izmantošot abas kompānijas.
Fakti
2006.gadā Valsts ieņēmumu dienesta darbinieki, īstenojot intelektuālā īpašuma aizsardzības pasākumus un veicot kontroles pasākumus muitas lietu jomā, 133 gadījumos aizturēja pirātiskas preces un preces ar viltotām preču zīmēm. Savukārt 2005.gadā kontrafaktas preces tika aizturētas 119 gadījumos. Kopumā pērn aizturētas 184 557 ar viltotām preču zīmēm marķētas un pirātiskas preču vienības, kuru aptuvenā vērtība bija 3,76 miljoni latu. Salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, kad visbiežāk aizturētās kontrafaktās preces bija apģērbi un apavi, 2006.gadā ir palielinājies aizturēto ar viltotām preču zīmēm marķēto kosmētikas un parfimērijas līdzekļu, automašīnu rezerves daļu, pirātisko kompaktdisku un citu preču īpatsvars.
Interesanti: Vai tikai līdzība?
Vairāk: http://www.larive.pl/en/index.php?act=kolekcja-damska
Likums par preču zīmēm un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm atrodams šeit: http://www.lrpv.lv/index.php?lang=LV&id=26&topic=100&topic=102&topic=100