Jebkura biznesa veiksmes pamatā pirmkārt ir laba reputācija, domā Jānis Krievāns, biedrības Junior Achievement Latvia valdes priekšsēdētājs un SIA Camping Milk līdzīpašnieks.
Lai uzņēmums ilgtermiņā augtu un attīstītos, tā piedāvātajām precēm vai pakalpojumiem primāri jābūt kvalitatīviem, spriež J.Krievāns. Viss pārējais var mainīties, taču kvalitātes latiņai vienmēr ir jābūt maksimāli augstākajā līmenī, jo tieši šis, manuprāt, ir aspekts, ko klienti jebkurā nozarē novērtē visvairāk, domā Junior Achievement Latvia valdes priekšsēdētājs. Viņš uzskata, ka, lai iegūtu labu reputāciju, nepieciešams, ieguldīt daudz darba, taču lielākā māksla jebkurā gadījumā ir šo reputāciju saglabāt un, mainoties apstākļiem, nepazaudēt. Reizēm viens nepareizs lēmums uzņēmumu var novest pat līdz bankrotam, tāpēc labai kvalitātei un reputācijai vienmēr ir jābūt biznesa stratēģijas pamatu pamatā, atzīmē J.Krievāns.
Vēlas būt uzņēmējs
Pirmo darba pieredzi guvu, strādājot savā skolēnu mācību uzņēmumā, atminas J.Krievāns. “Tas bija vidusskolas pēdējais gads, 12. klase, kad, izmantojot skolā pieejamos resursus, kopā ar skolas biedriem izveidojām savu uzņēmumu - veidojām komandu, dalījām atbildības un sākām ražot koka rotaļlietas pēc individuāliem pasūtījumiem. Jau kopš paša sākuma es uzņēmos šī biznesa vadību un manā komandā tolaik bija 27 cilvēki. Šī pieredze nenoliedzami ļāva man labāk izprast gan uzņēmējdarbības vidi kopumā, gan iedziļināties arī cilvēkresursu vadībā un ražošanā. Pirms tam man nebija nekādas darba pieredzes - vasaras parasti pavadīju laukos pie vecvecākiem un palīdzēju viņiem, savukārt ziemas sezonā - pilnībā pievērsos mācībām, tāpēc varētu teikt, ka mans profesionālās karjeras ceļš savā ziņā sākās ar bērnības sapņu piepildījumu - es biju uzņēmējs,” stāsta J.Krievāns, atzīstot, ka, pēc vidusskolas beigšanas, šis bizness organiski beidza savu darbību.
“Mēs darbojāmies vairākus mēnešus - no septembra līdz pat maijam, kad Latvijā tikām atzīti par labāko skolēnu mācību uzņēmumu un jūlijā pārstāvējām savu valsti arī Eirops līmenī. Sākotnēji bija doma biznesu turpināt, taču mūsu ambīcijas bija pārāk lielas. Izsverot visus plusus un mīnusus, sapratām, ka mūsu ieguldījums ir lielāks, nekā atdeve, tāpēc izlēmām darbību pārtraukt - tas bija sarežģīti un finansiāli neizdevīgi,” stāsta J.Krievāns, kurš, pēc vidusskolas beigšanas, iestājās Latvijas Universitātes Ekonomikas un vadības fakultātē, lai uzņēmējdarbību apgūtu arī akadēmiskā līmenī. “Jau diezgan agrā vecumā es zināju, ka būšu uzņēmējs, tāpēc šī studiju programma tika izvēlēta diezgan mērķtiecīgi,” atzīmē J.Krievāns.
Visu rakstu lasiet 14.februāra žurnālā Dienas Bizness!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!