Konkurence mazumtirgotāju starpā 2015. gadā turpina palielināties, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Līdz ar ekonomiskās situācijas uzlabošanos Latvijā arī iedzīvotāju pirktspēja un tēriņi palielinājušies. Par to liecina pilnās lielveikalu autostāvvietas un iepirkumu grozi, kā arī mazumtirgotāju apgrozījuma rādītāji. Šī gada oktobrī, salīdzinot ar septembri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums pieaudzis par 1,4%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie sezonāli izlīdzinātie dati salīdzināmajās cenās.
Savukārt, salīdzinot šī gada oktobra un pagājušā gada oktobra rādītājus, pēc kalendāri izlīdzinātiem datiem salīdzināmajās cenās kopējais mazumtirdzniecības apgrozījums palielinājās par 5,7%. Pārtikas preču grupā tas pieauga par 3,9%, nepārtikas preču – par 6,7%, tostarp degvielas mazumtirdzniecība – par 14,5%. Skatoties laika periodā no šī gada janvāra līdz oktobrim salīdzinājumā ar pagājušā gada attiecīgo periodu, apgrozījums mazumtirdzniecībā kopumā ir pieaudzis par 5,8%. Pārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms palielinājies par 2,8%, bet nepārtikas preču mazumtirdzniecība – par 7,8%. Neskaitot degvielu, desmit mēnešu periodā liels pieaugums 8,2% apmērā bija mēbeļu, apgaismes ierīču un cita veida mājsaimniecības piederumu mazumtirdzniecībā, kam seko farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecība ar 5,1% pieaugumu, liecina CSP dati.
Latvijas ekonomika visu laiku atrodas pa vidu starp nelielu deflāciju un nelielu inflāciju. Tomēr dati rāda, ka pēdējā laikā tā vairāk sliecas deflācijas virzienā, kas var norādīt uz to, ka ir zināmas grūtības ar preču un pakalpojumu cenu palielināšanu, jo tirgus piedāvājums, iespējams, aug straujāk nekā pieprasījums. Mazumtirgotāji atzīmē, ka deflācija ir viens no būtiskajiem faktoriem, kas ietekmējis nozari. «Tā negatīvi atsaucas uz kopējo tirdzniecības apgrozījumu ikdienā. Ja mēnesī, pieņemsim, deflācija ir 0,2%, tas nozīmē, ka cenas plauktos ir samazinājušās, un, lai uzņēmums strādātu ar tādu pašu apgrozījumu kā iepriekš, ir jāpārdod lielāks apjoms preču,» norāda Maxima Latvija Komunikāciju vadītājs Jānis Beseris. Vēl viena nozares problēma ir darbaspēka trūkums.
Visu rakstu Pirktspēja mostas lasiet 3. decembra laikrakstā Dienas Bizness.