Pārcietuši ekonomiskās krīzes gadus, kas pasākumu organizētājiem bija liels pārbaudījums, izklaidēm paredzēto budžetu nogrieza lielākā daļa korporatīvo klientu, un ekonomēt uz izklaižu rēķina centās arī privātpersonas, pēdējos gados nozare atkal tikusi atpakaļ uz zaļa zara, liecina Lursoft dati.
Viens no rādītājiem, kas parāda, ka nozarei vēl ir kur augt, ir fakts, ka pēdējos trīs gados reģistrēti 23% no visiem uzņēmumiem, kas patlaban iesaistīti pasākumu organizēšanas sfērā. Aptuveni piektā daļa no visiem izklaides sfērā iesaistītajiem uzņēmumiem darbojas jau vismaz desmit gadus, savukārt vidējais nozarē strādājošā uzņēmuma vecums ir 5 gadi.
Lursoft aprēķinājis, ka kopš 2011.gada, kad viens nozares uzņēmums apgrozījis vidēji 8015 eiro, pērn vidējais rādītājs audzis jau līdz 12,3 tūkstošiem eiro, kas ir pieaugums par 53,91%. Īpaši straujš kāpums bijis tieši 2013.gadā, kad, attiecinot pret 2012.gadu, vidējais nozares apgrozījums uz vienu uzņēmumu palielinājies par 34,83%.
Līdzīgi kā vairumā nozaru, kur lielākā daļa uzņēmumu koncentrēti Rīgā un tās apkārtnē, arī pasākumu organizēšana nav izņēmums. Pēc Lursoft aprēķiniem 75,2% no visiem pasākumu organizēšanas sfēras uzņēmumiem reģistrēti galvaspilsētā un tās tuvumā, no tiem lielākā daļa jeb 74,2% koncentrēti tieši Rīgā.
Teju visiem lielākajiem apskatītās sfēras darboņiem pērn izdevies savu apgrozījumu kāpināt. Visievērojamākos apgrozījuma un vienlaicīgi arī peļņas rādītājus pēdējos gados izdevies uzrādīt uzņēmumiem, kuri nodrošina pasākumus ar nepieciešamo aprīkojumu, piemēram, apskaņošanas, gaismu aparatūru u.tml.
Tā, piemēram, 1994.gadā dibinātā SIA Kompānija NA 2013.gadā apgrozījusi 5,76 miljonus eiro, kas ir par 62,06% vairāk nekā gadu iepriekš. Tāpat arī apgrozījuma kāpumu piedzīvojuši 2. un 3.vietā esošie uzņēmumi, kā arī ievērīgā festivāla Positivus rīkotājs SIA Positivus Grupa, kurš pērn panācis apgrozījuma pieaugumu par 36,7%, palielinot to līdz 1,58 miljoniem eiro.
Lai gan uzņēmumi 2013.gadā turpinājuši strādāt ar zaudējumiem, tie bijuši četras reizes mazāki nekā, piemēram, 2011.gadā, kas nozīmē, ka uzņēmēji ieguvuši jaunu elpu un nav nolaiduši rokas smagākajos gados. Pēc Lursoft aprēķiniem, pagājušo gadu viens nozares uzņēmums noslēdzis ar vidēji 53 eiro zaudējumiem, kas ir par 33,75% mazāki nekā gadu iepriekš.
Lielāko peļņu pagājušajā gadā sasniedzis SIA Akvaparks, kurš pērno gadu noslēdzis ar 533,12 tūkstošu eiro lielu peļņu pēc nodokļu nomaksas.
Pēdējos trīs gados vidējais darbinieku skaits pasākumu organizēšanas uzņēmumos tāpat kā valstī kopumā saglabājies nemainīgs. Tiesa gan, ja vidēji vienā uzņēmumā valstī tiek nodarbināti 2 darbinieki, tad pasākumu organizēšanas nozarē jau vairākus gadus pēc kārtas katrs uzņēmums nodarbinājis vidēji vienu darbinieku. Atšķirīga tendence gan vērojama Kurzemes, Zemgales un Latgales uzņēmumos, kur pasākumu sfērā strādājošie 2013.gadā nodarbinājuši vidēji divus darbiniekus katrs.
Darbinieku skaita ziņā lielākais nozares uzņēmums ir SIA Kompānija NA, kas pasākumus nodrošina ar gaismas aparatūru, alumīnija konstrukcijām, dekorācijām u.ml. sistēmām, kas palīdz veiksmīgi organizēt pasākumus. Aizvadītajā gadā 1994.gadā reģistrētajā SIA Kompānija NA strādājuši 59 darbinieki, kas ir par 18% vairāk nekā gadu iepriekš.
Otrajā un trešajā vietā ierindojušies divi uzņēmumi, kuri līdztekus dažādu pasākumu organizēšanai ikdienā nodrošina gan pilsētu iedzīvotājiem, gan arī to viesiem dažādus ūdens priekus un sporta aktivitātes, proti, SIA Akvaparks Jūrmalā un SIA Liepājas Olimpiskais cetrs Liepājā ar attiecīgi 54 un 43 darbiniekiem. Jāteica, ka otrā darbinieku skaits gada laikā audzis par 26,5%.
Lai arī pēdējo gadu laikā uzņēmuma darbinieku skaits bijis nemainīgs, ceturtajā vietā pēc strādājošo skaita pērn ierindojies SIA Kolorado, kurš ar darba vietām nodrošinājis 28 strādājošos, savukārt piektajā vietā iekļuvis SIA Kaķītis.
Potenciālu pasākumu organizēšanā Latvijā saskata ne tikai vietējie uzņēmēji, bet arī ārvalstnieki, jo ārvalstu tiešās investīcijas ieguldītas 7,35% nozares uzņēmumu.