Pakalpojumi

Izlīdzas ar nomātiem traukiem

Anda Asere
,16.09.2014

Jaunākais izdevums

Trauku nomas tirgus arvien pieaug, jo lielu pasākumu rīkošanā šis ārpakalpojums tiek izmantots bieži

Ja restorāniem lielu pasākumu apkalpošanai nepietiek ar saviem traukiem, tos nomā no uzņēmumiem, kas piedāvā šādu pakalpojumu. «Noma ir ļoti pieprasīts pakalpojums,» norāda Ilze Poikāne, Gemosa nomas vadītāja. Arī Arkolat HoReCa nodaļas vadītājs Dzintars Liepiņš atzīst, ka pieprasījums pēc trauku nomas ir labs.

«Mēs to esam piedāvājuši teju kopš uzņēmuma dibināšanas, bet pirms diviem gadiem izpētījām tirgus situāciju un nopietnāk pievērsāmies nomai. Rezultātā katru gadu nomas biznesa apgrozījums pieaug par 30%,» saka Dz. Liepiņš. Viņš norāda, ka šajā biznesa segmentā uzņēmuma lielākie konkurenti ir Gemoss un Astro. Vēl ir vairāki mazāki uzņēmumi, kā arī tādas nomas, kas nomā traukus no Arkolat.

«Arīdzan mēs sadarbojamies ar citiem uzņēmumiem, bet tikai saistībā ar dizaina priekšmetiem,» teic Dz. Liepiņš.

Gemosa klientu vidū ir gan privātpersonas, gan banketu rīkotāji, jo īpaši vasarā, kad daudzi paši saviem spēkiem rīko kāzas. Arkolat klientu lokā privātpersonas veido vien 10% un lielākā daļa ir ēdināšanas uzņēmumi. Trauku nomas pakalpojumi ir pieprasīti visu gadu, īpaši izteikti vasarā, mazāk – gada pirmajos mēnešos.

Neiesaldē naudu

«Nomas pakalpojumus galvenokārt izmanto ēdināšanas uzņēmumi. Ja restorāns zina, ka gadā tam ir tikai daži banketi gadā un visu laiku nav vajadzīgs tik daudz trauku, nepieciešamo nomā. Piemēram, restorānā ir trauki 60 apmeklētājiem, bet, rīkojot lielu banketu tūkstoš personām, uzņēmums traukus nomā, jo nevar pats nodrošināt tik lielu trauku apjomu,» stāsta Dz. Liepiņš.

Kad šefpavārs izstrādā pasākuma ēdienkarti, viņš arī nosaka, kādi trauki būs nepieciešami. Restorāna Laivas kūpinājumus bieži pasniedz uz neordinārām virsmām, piemēram, koka bluķiem vai dēlīšiem. Tāpat īpašiem gadījumiem ir vesti trauki, piemēram, no Norvēģijas. Rīkojot lielākus banketus, piemēram, 200 cilvēkiem un vairāk, restorāns izmanto trauku nomu.

«Pārsvarā restorāni izmanto nomas pakalpojumus, jo gluži vienkārši pietrūkst trauku lielam cilvēku skaitam vienkopus. Noma ir izdevīgāka gan restorānam, gan banketa pasūtītājam. Vidējs aprēķins nomas biznesā ir, ka katram traukam, ko ekspluatē noma, «jāatmaksājas» 10 līdz 20 lietošanas reizēs, taču trauki, kas tiek lietoti restorānos, bieži vien ir dārgāki par nomā piedāvātajiem. Pārliecinām klientu, kas pasūtījis banketu, ka arī viņam ir finansiāli izdevīgāk, ja restorāns izmanto nomas pakalpojumus. Nomas maksa parasti ir 1/10 daļa trauka vērtības vai dažkārt – 1/20 daļa vērtības. Lielās ēdināšanas kompānijas, iespējams, traukus tur noliktavās. Tie ir iesaldēti līdzekļi. Pasaulē lielākie ēdinātāju tīkli pasākumos lieto nomas traukus, lai nebojātu savus. Savukārt restorāniem gluži vienkārši nav rentabli turēt lielu trauku apjomu, kas paredzēti banketiem, nevis ikdienas lietošanai,» skaidro Jānis Eislers, restorāna Laivas šefpavārs.

Krājumi neatmaksājas

«Protams, ka esam izmantojuši trauku nomas pakalpojumus. Uzskatām to par ļoti ērtu ārpakalpojuma veidu,» saka Jānis Straubergs, City Woks līdzīpašnieks.

Rīkojot pasākumus, uzņēmums vispirms rēķinās ar restorāna ikdienai nepieciešamo trauku un piederumu daudzumu, tādēļ pasākumu organizēšanai būtu nepieciešams krietni lielāki dažādu trauku krājumi. «Mūsu gadījumā esam secinājuši, ka neatmaksājas glabāt krājumos lielu skaitu dažādu specifisku trauku un piederumu, salīdzinot ar pieejamā nomas pakalpojuma cenu. Turklāt svarīga ir spēja pēc tam tos attiecīgi mazgāt, žāvēt un sagatavot nākamajam pasākumam,» atzīst J. Straubergs.

Arī restorāns Terra bieži izmanto trauku nomas pakalpojumus, jo pasūtījumi ir dažādi – sākot no maza pasākuma 20 cilvēkiem līdz banketam 300 personām, un katram ir sava specifika. Līdzīgi kā restorāns izstrādā ēdienkarti katram pasākumam, arī traukus un noformējumu meklē atbilstošāko atkarībā no tā, vai tā ir maza bērnu ballīte, lielas kāzas vai korporatīvais pasākums.

«Tāpēc vieglāk un finansiāli izdevīgāk ir nepieciešamos traukus iznomāt, turklāt tas dod iespēju pielāgoties klienta īpašajām vēlmēm un vajadzībām. Vienlaikus, protams, ir specifiski trauki un noformējuma elementi – koka dēlīši, burciņas un citi, kas tiek izmantoti ēdiena pasniegšanai un raksturo Terra veselīgās ēdināšanas konceptu. Tos vienmēr izmantojam savus, bet pārējos nomājam,» stāsta Ilze Megne, Terra īpašniece.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Viesmīlībā izvēlas dabisko

Anda Asere,05.03.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar restorāna vai kafejnīcas logo apdrukāti trauki palīdz nostiprināt kompānijas zīmolu, palikt apmeklētāju atmiņā un ir atpazīstami sociālo tīklu bildēs; tie var kalpot par reklāmu un aicināt atgriezties.

Trauku tirdzniecības uzņēmuma SIA Arkolat 2018. gada apgrozījums sasniedza 6,64 miljonus eiro. Latvijā kopumā ir deviņi Rito veikali, un pērn uzņēmums atvēra jaunu veikalu ārpus Latvijas – pirmo Tallinā, jaunajā tirdzniecības centrā T1. «Ilgi domājām par Rito pārrobežu paplašināšanu, un beidzot pagājušā gada nogalē veikals Tallinā tika atvērts. Decembris bija labs, janvāris, februāris – kā jau janvāris un februāris tirdzniecībā. Cerības ir labas, jo izskatās, ka igauņiem patīk mūsu piedāvājums.

Krāsu izvēlē gan Igaunijā vairāk dominē ziemeļnieciskie toņi un dizains,» stāsta Daina Pečate, SIA Arkolat līdzīpašniece. Rito jaunajā veikalā uzņēmums ir ieguldījis ap 80 tūkstošiem eiro, un ir ieviesta jauna veikala iekārtojuma koncepcija. Vaicāta, vai šogad ir plānota kāda jauna tirdzniecības vieta, viņa norāda, ka vispirms uzņēmumam nepieciešams nostiprināties kaimiņvalsts tirgū, taču šogad ir plānots investēt Rito veikala atjaunošanā tirdzniecības centrā Spice Home.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

6. jūnijā Latvijas vadošais restorānu aprīkojuma tirgotājs, riekstu un žāvēto augļu importētājs SIA Gemoss ar vērienīgu festivālu Meet&Greet svinēs uzņēmuma 25. dzimšanas dienu. Festivālā Meet&Greet būs iespēja satikties nozares profesionāļiem – notiks 35 Gemoss piegādātāju produktu degustācijas, jauno produktu prezentācijas un ekspertu lekcijas, savukārt festivāla izskaņā varēs baudīt īpašu svētku koncertu.

“Esmu no sirds pateicīga mūsu klientiem un piegādātājiem par līdzšinējo sadarbību. Festivāla ideju esam lolojuši ilgi un esam patiesi gandarīti, ka tā būs iespēja mums visiem satikties. 25 gadi nesavtīga darba ir nesuši augļus – pērn iezīmējām strauju izaugsmi, sasniedzot 7.5% apgrozījuma pieaugumu un liekot stabilus pamatus tālākai uzņēmuma attīstībai. Veiksmīgi attīstāmies Latvijas un Igaunijas tirgū, kā arī pagājušo gadu atkārtoti ieguvām starptautisko pārtikas kvalitātes un drošības sertifikātu BRC (British Retail Consortium – Global Standarts for Food Safety), kas apliecina Gemoss ražotās produkcijas augsto kvalitāti un atbilstību visām normatīvajām prasībām,” stāsta Gemoss vadītāja Ieva Treija.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liepājnieci Initu Pikši idejā veidot savu uzņēmumu atbalstīja vīrs Mārtiņš, kurš arī pats iesaistījies tā darbībā. Šobrīd gan uzņēmuma nākotni apdraud grozījumi likumā Par valsts sociālo apdrošināšanu, kas no 1. janvāra mikrouzņēmumiem žēlastību neparedz, raksta reģionālais laikraksts Kursas Laiks.

2013. gada aprīlī tapa uzņēmums Muskare. Zem šā nosaukuma nu darbojas abi dzīvesbiedri. «Uzņēmums sastāv no divām daļām – divi atsevišķi nodalīti lauciņi,» skaidro M. Pikšis.

I. Pikše uzņēmumā nodarbojas ar floristiku un rotājumu izveidi dažādiem pasākumiem. Savukārt Mārtiņš Muskares paspārnē pievērsies savai specialitātei – radioloģijai. Precīzāk – radioloģijas iekārtām un to pārbaudei un uzturēšanai.

«Darbības virziens šo trīs gadu laikā nav mainījies – viss tas pats, kas sākumā. Klāt nāca vienīgi trauku noma. Mums pašiem vienreiz vajadzēja, un mēs sapratām, ka tā ir problēma Liepājā – tieši trauku nomas nav. Mārtiņam ieminējos, ka varētu to darīt papildus. Sapratām, ka kredītu nevar ņemt – neatmaksāsies – skaits ir liels, uz kāzām kad ņem, tad vien piecdesmit ir mazākais skaits. Tāpēc – kad kaut ko nopelnījām, tad krājām un tā pa bišķiņam pirkām,» viens otru papildinot stāsta Pikši.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

VK: Rupjie pārkāpumi Brocēnos apliecina nepieciešamību revidēt pašvaldības

Dienas Bizness,01.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saskaņā ar Valsts kontroles (VK) apstiprināto Rīcības plānu, kas paredz piecu gadu laikā Saimnieciskā gada pārskata revīzijas ietvaros apmeklēt visas pašvaldības, 2014.gada revīzijas izlasē tika iekļauta arī Brocēnu novada pašvaldība. Lai gan iepriekšējos gados zvērināta revidenta sagatavotie atzinumi par pašvaldības gada pārskata ticamību un ziņojumi pašvaldības vadībai liecināja par teicami organizētu grāmatvedību un līdz ar to par pašvaldības sagatavoto gada pārskatu labo kvalitāti, Valsts kontroles revidentiem atklājās radikāli atšķirīga situācija, informē VK.

Piemēram, pašvaldības grāmatvedības dati par piecu norēķinu kontu apgrozījumu nesakrita ar banku izdrukās konstatēto apgrozījumu par 1,9 miljoniem euro, bet starpības iemeslus pašvaldības vadība nespēja izskaidrot.

No pašvaldības kontiem pēdējo sešu gadu laikā vismaz 39 pašvaldības darbiniekiem un deputātiem papildus darba algai bez tiesiska pamatojuma ir izmaksāti ne mazāk kā 85 tūkstoši euro, veicot nepatiesus ierakstus grāmatvedības reģistros, piemēram, darbiniekam izmaksātā nauda ir iegrāmatota kā pašvaldības dotācija iedzīvotājiem, kas ieskaitīta pasažieru pārvadāšanas uzņēmumam, vai kā pakalpojumu apmaksa, kas ieskaitīta komunālo pakalpojumu sniedzējam. Turklāt par šo summu nav aprēķināti un iemaksāti valsts budžetā nodokļi 36 650 euro apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Dzīvesstils

Cabo cafe īpašnieks: Ja ir savs knifs, tad arī bizness būs ilgtspējīgs

Elīna Pankovska,08.06.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Burātājs un uzņēmējs Māris Birzulis par dzīvi nesūdzas. Viņš izvirza mērķus un realizē tos, jo uzskata, ka nepiepildāmu lietu nav. Jautājums ir tikai par to, kas ir nepieciešams, lai mērķus sasniegtu, piektdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Aizgājis no profesionālā sporta, viņš olimpisko sapni izsapņoja ar vecākās meitas Ketijas palīdzību, kura 17 gadu vecumā Riodežaneiro olimpisko spēļu sacensībās RS:X klasē ieņēma 24. vietu. Šobrīd M. Birzulis attīsta Cabo Cafe Ķīšezera krastā Rīgā un turpat blakus vada burāšanas nodarbības jauniešiem.

Fragments no intervijas

Cabo Cafe šogad atzīmē jau desmito sezonu. Kā nokļuvi viesmīlības biznesā un šajā vietā pie Ķīšezera?

Pirmsākumi noteikti meklējami burāšanā. Tā ir mana sirdslieta, kādu laiku profesionāli nodarbojos ar vindsērfingu. Sākumā šeit atradās tikai burātāju klubs, un tam bija nepieciešams uzbūvēt ēku. Tā kā biju iesaistījies kluba darbībā, 2003. gadā tas uzrunāja mani, vai es varētu palīdzēt finansiāli. Palīdzēju, un mēs uzbūvējām nelielu pirmās būves daļu, bet tad vēl nebija nekādu domu par kafejnīcu vai ko tamlīdzīgu. Ēka bija paredzēta inventāra nomai, dušām, ģērbtuvēm. Vēlāk telpas tika nodotas nomā citam uzņēmumam, kas sāka te veidot kafejnīcu. Laikam ejot, vēroju no malas un sapratu, ka šī nozare arī man liekas interesanta. Pienāca krīze, 2009. gadā manu sporta veikalu skaits bija sarucis līdz trīs. Sapratu, ka varētu pievērsties pakalpojumu sfērai, jo cilvēkiem patīk labi paēst, baudīt atmosfēru, un, ja tas notiek pie ūdens, tā ir lieta. Pārtraucām attiecības ar nomnieku, un sāku attīstīt Cabo. Viss sākās ar mazu ūķīti ar četriem galdiņiem. Un, lūk, kādi mēs esam šodien!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tuvojoties svētkiem, uzņēmuma "Gemoss" telpās atklāts tradicionālais Riekstu tirdziņš, kurā sveramo riekstu un žāvēto augļu produkciju var iegādāties dažādos fasējumos, traukos un dāvanu komplektos.

"Gemoss" rīkotais Riekstu tirdziņš tika izveidots pirms pieciem gadiem ar mērķi piedāvāt uzņēmumu darbiniekiem vai sadarbības partneriem oriģinālas dāvanas.

"Žāvētu augļu un riekstu cenas sezonas gaitā kopumā ir bijušas stabilas. Atsevišķiem produktiem īsos laika nogriežņos cenu svārstības ir bijušas virs 20%, jo mūsdienās tirgus ir ļoti efektīvs un strauji reaģē uz jebkādām pārmaiņām, piemēram ievedmuitu "karš". Un tomēr cenu izmaiņu galvenais ietekmējošais faktors ilgtermiņā joprojām ir klimats, kas nosaka ražas apjomus un tās kvalitāti," biznesa portālam db.lv skaidro "Gemoss" Iepirkumu speciālists Jānis Melnis.

Kā stāsta uzņēmumā, Riekstu tirdziņa mērķis ir mudināt izvēlēties veselīgas dāvanas. Tirdziņā ir iespēja tikt pie visa sortimenta dažādos apjomos un izpildījumos – ir iespēja iepakot klienta vēlmēm atbilstošā traukā vai iepakojumā, tai skaitā arī tādā, kas atbilst zero waste idejai. Turklāt sveramā produkcija vienmēr esot lētāka.

Komentāri

Pievienot komentāru