Veikts pētījums Noieta veicināšanas veida trading stamps jeb uzlīmju krāšanas izmantošana pircēju lojalitātes palielināšanai.
Aptuveni kopš 2009. gada daudzi Latvijas mazumtirdzniecības uzņēmumi kā vienu no noieta veicināšanas veidiem izvēlas uzlīmju krāšanu/atlīdzība pastāvīgajiem pircējiem/klientiem jeb trading stamps, kas ir stimulēšanas paņēmienu kopums ar nolūku piesaistīt pircēju/klientu konkrētam zīmolam, uzņēmumam un darbiniekiem. Latvijā to izmanto lielveikali Maxima, RIMI, kioski Narvesen, DUS Statoil u.c.
Akcijas būtība ir tajā, ka cilvēks, iegādājoties preces par noteiktu summu, pretim saņem uzlīmi, kuru pēc tam ielīmē speciālā bukletā. Kad visas uzlīmes sakrātas un buklets ir pilns, pircējam ir iespēja iegādāties kādu it kā ekskluzīvu preci līdz pat 70% lētāk, nekā pilnā pārdošanas cena konkrētajai precei.
Lielākā daļa no aptaujātajiem respondentiem krāj vai ir krājuši uzlīmes kādā no tirdzniecības vietām, taču šī akcija vairāk nekā 70% gadījumu neveicina pircēja lojalitāti kādai konkrētai tirdzniecības vietai. Aktīvākās uzlīmju krājējas ir tieši sievietes vecumā no 18 līdz 40 gadiem ar vidējiem vai zemiem ienākumiem, kas lielā mērā sakrīt ar ASV veikto pētījumu par pircēju segmentu un tā īpatnībām, kas iesaistās šādā trading stamps akcijā.
No aptaujātiem lielākā daļa jeb 94,7% kādreiz ir iesaistījušies šāda veida uzlīmju krāšanas akcijās.
Populārākā tirdzniecības vieta, kurā cilvēki iesaistās šādā akcijā ir veikalu tīkls RIMI. Tāpat arī kioski Narvesen, kam seko arī veikali Maxima. Tā kā šāda akcija notiek arī citās tirdzniecības vietās, piemēram, solāriju studijās u.tml., arī tādās vietās cilvēki ir krājuši uzlīmes. Tāpat arī populāra ir degvielas uzpildes stacija Statoil.
26,5% no respondentiem uzlīmju krāšanas akcija pamudina izvēlēties kādu konkrētu tirdzniecības vietu, taču lielākajai daļai jeb 73,5% respondentu iepirkšanās paradumi akcijas ietvaros nemainās.
Aptaujā tika uzdoti arī atvērtie jautājumi, lai uzzinātu pircēju viedokli par šādu uzlīmju krāšanas akciju. Lielākajai daļai no aptaujātajiem respondentiem attieksme ir pozitīva. Klienti uzskata, ka, krājot uzlīmes pēc tam var iegādāties kādu preci par lētāku samaksu. Daži uzskata, ka tas ir veids, kā viņus padarīt par lojāliem klientiem konkrētai tirdzniecības vietai.
Pētījuma autore: Biznesa augstskolas Turība studente Anete Krūmiņa.