Lai risinātu jautājumu par pateicību maksājumiem veselības aprūpē, ar Veselības ministra rīkojumu izveidotā darba grupa sagatavojusi informatīvu ziņojumu, norādot konkrētus priekšlikumus par pacientu pateicības maksājumu ierobežošanu, Db.lv informēja Veselības ministrijas Komunikācijas departamenta Preses centrs.
Darba grupas sastāvā iekļauti Veselības ministrijas, Finanšu ministrijas un Valsts ieņēmumu dienesta pārstāvji.
Darba grupa vienojās, ka par pacientu pateicības maksājumu uzskatāms maksājums, ko pacients veicis ārstniecības personai tikai pēc tam kad attiecīgais veselības aprūpes pakalpojums ir saņemts. Pacientu pateicības maksājumu ierobežošanas risinājumu meklēšana attiecas uz pacientu pateicības maksājumiem, kas ir naudas izteiksmē (naudas zīmju nominālos). Neattiecas uz pacientu pateicībām, kas pasniegtas kā lietas (piem. konfekšu kārbas, ziedi, dažādi dzērieni u.tml.).
Jau šobrīd spēkā esošais tiesiskais regulējums Krimināllikumā paredz atbildību par jebkādu maksājumu pieprasīšanu.
Risinājuma posmi:
I posms Darba grupas izvirzītie secinājumi un risinājuma ceļi:
1. Virzīt grozījumus Latvijas Administratīvo Pārkāpumu Kodeksā, kas paredz, ka atbildība iestājas, ja konstatē prettiesisku materiālu vērtību, mantiska vai citāda rakstura labumu saņemšanu par ārstniecības pakalpojuma sniegšanu (jau ir akceptēti Saeimā 1 lasījumā 2005.gadā);
2. Panākt ārstniecības personu algu straujāku palielinājumu;
3. Informēt pacientus par viņa iepriekšējā gadā saņemtās ārstēšanas faktiskajām izmaksām (iespējama personificētu informatīvu vēstuļu sūtīšana);
4. Aicināt ārstniecības personas, kurām piešķirts valsts amatpersonas statuss, iesniegt pilnīgi aizpildītas ikgadējās amatpersonu deklarācijas;
5. Noteikt, ka iestādes vadītājs (valdes priekšsēdētājs) nevar veikt ārstniecisko darbību iestādē, kurā veic valdes priekšsēdētāja pienākumus;
6. Maksājumus var pieņemt, par valsts neapmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu, ja ārstniecības persona reģistrējusi savu privātpraksi un noslēgusi līgumu ar ārstniecības iestādi par telpu un attiecīgā aprīkojuma nomu;
7. Maksa par konkrētas ārstniecības personas izvēli, ja pacientu neapmierina ārstniecības persona, kas sniedz valsts apmaksāto veselības aprūpi;
8. Izskatīt iespēju pārskatīt pacientu tiešos maksājumus:
· noteikto pacienta iemaksu pārskatīšana;
· atsevišķu veselības aprūpes pakalpojumu pacientu līdzmaksājuma ieviešana;
· no pacienta iemaksas atbrīvoto kategoriju pārskatīšana;
9. Paplašināt privātā sektora un brīvprātīgās apdrošināšanas lomu veselības aprūpē.
10. Sniegt informāciju par patieso ārstniecības personu darba samaksas lielumu un darbā pavadīto laiku sniedzot valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus.
11. Uzraugošo pasākumu pastiprināšanai izveidot Veselības inspekciju (vakar izveidošana apstiprināta MK sēdē), kas kā jaunu darbības virzienu uzsāks izvērtēt arī ārstniecības iestāžu darbu ar pacientiem.
12. Celt ārstniecības personu prestižu sabiedrībā, veidojot ārstus atbalstošās informatīvās kampaņas.
II posms Paredzēta diskusija ar nevalstisko organizāciju pārstāvjiem, kā arī pacientus un ārstus pārstāvošajām organizācijām
III posms Ziņojuma gala varianta izstrāde, nosakot laika grafiku pasākumu ieviešanai, ja tas skars valstī noteiktu nodokļu normatīvus