Ja vides ministrija dos zaļo gaismu, tad jau nākamās nedēļas sākumā par ilgāku nekā apmaksāts auto atstāšanu Rīgas ielās būs jāmaksā sods pieckāršā apmērā.
Maksas autostāvvietas lietotājam par 15 vai vairāk minūtēm pārsniedzot apamksāto stāvvietas izmantošanas laiku turpmāk soda naudā būs jamaksā pēcapmaksa, kas tiks aprēķināta pieckāršā stundas tarifa apmērā.
To paredz jaunie noteikumi par Rīgas pilsētas pašvaldības maksas autostāvvietām. Tiesa gan, pašlaik tie vēl nav stājušies spēkā, jo tiek gaidīts Vides aizsardzības un reģionālas attīstības ministrijas atzinuns, kura pēdējais sniegšanas termiņš ir 4. februāris. Līdz ar to jaunie noteikumi varētu stāties spēkā 5. februārī.
Jaunie noteikumi paredz Rīgas pilētas pašvaldības maksas autostāvvietās automašīnām vairs neizmantot riteņu bloķētājus, bet tā vietā īpašniekam piemērot pēcapmaksu.
Pēcapmaksa tiks piemērota, ja maksas autostāvvietas lietotājs nebūs veicis stāvvietas priekšapmaksu elektroniskajā automātā vai ar īsziņas starpniecību, vai arī uz transportlīdzekļa priekšējā paneļa kreisajā pusē nebūs novietots dokuments, kas apliecina maksas autostāvvietas lietošanas tiesības. Sods tiks piemērots arī gadījumos, kad faktiskais maksas autostāvvietas lietošanas laiks par 15 minūtēm būs pārsniedzis apmaksāto maksas autostāvvietas lietošanas laiku.
Soda nauda par neapmaksātu stāvvietu tiks aprēķināta pēc septiņkārša stundas tarifa par katru kalendāro dienu, kas ir maksas autostāvvietas darbadiena. Tas nozīmē, ka Vecrīgā par neapmaksātu stāvvietu varēs piemērot 33 latu sodu, A zonā, kuru ierobežo Krišjāņa Valdemāra iela, Kalpaka bulvāris, Merķeļa iela, Marijas iela, 13.janvāra iela, - 13,40 latus, B zonā, kuru ierobežo Eksporta iela, Hanzas iela, Pulkveža Brieža iela, Dzirnavu iela, Krišjāņa Valdemāra iela, Lāčplēša iela, Marijas iela, sods tiks piemērots pēc likmes 10,60 lati dienā.
Savukārt C zonā, kuru ierobežo Hanzas iela, Krišjāņa Valdemāra iela, Aristida Briāna iela, Tallinas iela, Aleksandra Čaka iela, Matīsa iela, Valmieras iela, Satekles iela, Dzirnavu iela, Puškina iela, Krasta iela, 11.novembra krastmala, likme noteikta 8 lati dienā. Pārējā teritorijā jeb D zonā soda likme būs 5,40 lati dienā.
Ja maksas autostāvvietas lietotājs būs veicis priekšapmaksu, bet faktiskais maksas autostāvvietas lietošanas laiks par vairāk kā 15 minūtēm pārsniedz apmaksāto maksas autostāvvietas lietošanas laiku, autovadītājam pēcapmaksa tiks aprēķināta pieckāršā stundas tarifa apmērā.
Līdz ar to, pārtērējot apmaksāto laiku, A zonas teritorijā autovadītājam varēs piemērot 9,40 latu sodu, B zonas teritorijā - 7,40 latu, C zonas teritorijā - 5,60 latu dienā, D zonas teritorijā - 3,80 latu dienā. Savukārt Vecrīgā par pārtērētu laiku būs jāmaksā 23 latu sods dienā.
Ja transportlīdzeklis turpinās stāvēt maksas autostāvvietā arī nākamajā dienā un apmaksa šajā dienā nebūs veikta, pēcapmaksa par transportlīdzekļa stāvēšanu tiks aprēķināta no jauna par konkrēto dienu.
Maksa par autostāvvietām jaunajos saistošajos noteikumos nav mainījusies, tāpat kā maksa par stāvvietas abonementu, iedzīvotāja un lietotāja kartēm, par kuru piešķiršanu arī turpmāk lems Rīgas domes Pašvaldības maksas autostāvvietu lietošanas atļauju izsniegšanas komisija.
Jaunā sistēma novērsīs nevajadzīgas diskusijas par trešās personas mantas aizturēšanu, norāda Rīgas satiksmes pārstāvji.
Konstatējot autostāvvietu izmantošanas noteikumu pārkāpumu, Rīgas satiksmes kontrolieri to fiksēs fotouzņēmumos un sagatavos noteikta parauga paziņojumu par to, ka maksas autostāvvietas lietotājam ir jāveic maksas autostāvvietas lietošanas pēcapmaksa apsaimniekotāja norēķinu kontā 15 dienu laikā no paziņojuma noformēšanas dienas.
Ja noteiktajā termiņā pēcapmaksa nebūs veikta, Rīgas satiksme varēs pēcapmaksu pieprasīt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un nodot informāciju par parādnieka datiem un parādu ievietošanai normatīvajos aktos noteiktā kārtībā reģistrētā parādnieku un kredītvēstures datubāzē kreditoru tiesību aizsardzības mērķiem.
Kā ziņots, šīs izmaiņas izstrādātas, lai noteiktu samērīgāku Rīgas autostāvvietu lietotāju interešu ievērošanu - jaunā sodu sistēma, pirmkārt, būs ērtāka lietotājam, jo nebūs nepieciešams zvanīt un gaidīt inspektoru «klambura» noņemšanai, otrkārt, tiks novērsti koruptīvie riski, jo nebūs iespējams uz vietas samaksāt inspektoram par riteņu bloķētāja noņemšanu reālā naudas soda vietā.