Neatpaliekot no pārējiem ražotājiem, vācu Opel ir izveidojis pilnīgi jaunu motoru paaudzi, ar ko tiks aplaimots teju ikviens no turpmākajiem modeļiem ar Opel zibeni pierē
Motoru atjaunināšana šobrīd ir karsta tēma teju ikvienam autoražotājam vai drīzāk jaunie spēles noteikumi, kuri atļauj cīnīties par zemāku kaitīgu izmešu līmeni un mazāku degvielas apetīti, vienlaikus nepazaudējot jaudas un dinamikas rādītājus. Arī Opel ir izrevidējis motoru skapi un, izmantojot savu inženieru zināšanas un finanšu resursus, pašu spēkiem radījis pilnīgi jaunus četrcilindru turbomotorus, kas darbināmi gan ar benzīnu, gan ar dīzeļdegvielu. Ungārijā, kur reģionālais Opel pārstāvis bija organizējis iepazīšanās testa braucienus ar jaunajiem spēka agregātiem, šo rindu autoram bija iespēja rafinētāk aplūkot jauno 1,6 dīzeļmotoru, kurš nākotnē stāsies labi zināmā General Motors un Fiat kopdarba 1,3 litru, kā arī kompānijas Isuzu veidotā 1,7 litru dīzeļu vietā.
Jaudīgākajam priekšroka
Vispirms priekšroka tiks dota 136 ZS jaudīgajai versijai ar 320 ņūtonmetru lielu griezes momentu. Ar šo motoru kā pirmie jau ir aplaimoti Zafira, Astra un Opel Meriva modeļi. Starp citu, vāciešu pazīstamais minivens ar t.s. pašnāvnieku durvīm nule kā ir izgājis modernizācijas procedūras un jaunais motors atjaunotajai Meriva būs viens no būtiskākajiem papildinājumiem. Alumīnija motora bloks un citi vieglo metālu komponenti ir ļāvuši krietni nomest dīzeļmotora svaru, panākot labu svara un jaudas attiecību, proti, 100 kilovati jeb 136 ZS pret 140 kilogramiem. Visbeidzot kaitīgo CO2 izmešu daudzums ir nospiests līdz 105 g/km jeb par 8% mazāks nekā Isuzu 1,7 litru dīzelim. Loģiski, ka arī degvielas apetīte ir samazināta, piesolot, ka, piemēram, kombinācijā ar Opel Astra šis motors spēšot vidēji uz 100 kilometriem patērēt tikai 3,9 litrus. Jauns motors ir lieliska lieta, taču, līdzīgi kā podiņš nevar iztikt bez vāciņa vai maize bez sviesta, arī motors nevar iztikt bez labas ātrumkārbas. Speciāli jaunajiem motoriem Opel ir radījis pilnīgi jaunu sešpakāpju manuālo transmisiju, kas darīs visu, lai panāktu jaudas un ekonomijas sinerģiju.
Atšķirīgi mērķi
Testa braucieni Ungārijā apliecināja, ka vācu ražotājs ir paveicis labu darbu. 136 ZS dīzeļmotors ar maināmās ģeometrijas turbīnu ir žirgts un atraktīvs. Kā jau ierasts, varat aizmirst par ražotāja solīto patēriņu. Tie nebūs nedz četri, nedz pieci litri uz 100 kilometriem, taču, labi pacenšoties, zem sešiem litriem var mēģināt iebraukt. Kā pirmo izdevās aptaustīt Opel Meriva, kurš ar jauno dīzeli pakrūtē burtiski lido kā vaislas kumeļš, kurš tikko izlaists no aploka. Ātrumu slēgšanās – precīza un patīkama, turpretim, pārkāpjot uz Opel Astra Tourer, pārņem sajūta, ka jaunajam motoram ir atņemti vismaz 20 zirgspēki. Paātrinājums ir daudz nosvērtāks un mierīgāks, bet atsaucība, spiežot uz akseleratora pedāli, vairs nav tik zibenīga kā Meriva. Atbilde slēpjas tajā, ka Astra universālim pārnesumi apzināti ir izstiepti garāki, jo šis ģimenes auto pēc Opel marketologu aplēsēm visbiežāk tiek izmantots garākiem pārbraucieniem, attiecīgi šī modeļa mērķauditorijai ir pielāgota cita pārnesumu attiecība nekā Opel Meriva. Lai vai kā, abos gadījumos dīzeļmotora jauda ir pietiekama dažādām braukšanas situācijām, tostarp arī apdzenot vai pārkārtojoties, kad nepieciešamas papildu jaudas rezerves. Vienīgi negribētos piekrist Opel apgalvojumam, ka jaunais Opel dīzelis turpmāk būs klusākais dīzeļmotors klasē. Nav šaubu, ka tas ir klusāks par 1,7 Isuzu motoru, taču motora vibrācijas tukšgaitā, kā arī trokšņainība pie zemiem un vidējiem apgriezieniem nav ideāla. Lai to pārbaudītu, pietiks, ja miera stāvoklī atvērtu Opel Astra vai Meriva motora pārsegu un paskatītos, kā zem tā uzvedas jaunais dīzelis.
Vispirms mazākajam
Iespējams, klusāku dziedājumu un vēl mazākas vibrācijas demonstrēs otrs dīzelis jeb šī paša dīzeļmotora versija ar 110 ZS. Lielākais dīzelis pārņems stafeti no Isuzu 1,7 litru motora, bet mazākās spēkstacijas uzdevums būs aizstāt labi zināmo Fiat 1,3 litru dīzeļmotoriņu. Pagaidām Opel pārstāvji nekonkretizē precīzu laiku, kad mazākais dīzelītis nonāks arī līdz mums, taču tas, visticamāk, notiks jau šogad. Diezgan paredzami, ka 110 ZS motoriņa vidējais degvielas patēriņš pēc tehniskās pases būs vēl mazāks, proti, 3,7 l/100 km. Taču visvairāk Opel lepojas, ka kaitīgo CO2 izmešu daudzums būs tikai 97 g/km. Tas ir rādītājs, kurš atbilst ekoauto standartiem, turklāt daudzās Rietumeiropas valstīs darbojas kā lielisks pārdošanas ierocis. Atliek tikai piebilst, ka mazākā dīzeļversija kā pirmā tiks aprīkota ar pilnīgi jaunu sešpakāpju automātisko transmisiju, kura pēcāk nonāks arī 136 ZS versijas aprīkojuma sarakstā.
#1/3
1,6 litru četrcilindru dīzelis ar maināmās ģeometrijas turbīnu ir Opel inženieru lepnums. Vēl lielāks lepnums, ka 136 un 110 ZS jaudīgo motoru atbalstam kalpos pilnīgi jauna sešpakāpju manuālā transmisija, bet pēcāk arī jauns sešpakāpju automāts.