Pekinas Olimpiskās spēles nākamgad paaugstinās reklāmas investīcijas pasaulē par 3 miljardiem ASV dolāru, prognozē mediju pakalpojumu aģentūra ZenithOptimedia.
ZenithOptimedia norāda, ka Ķīnas valdība ļoti strikti kontrolēs reklāmu izvietošanas vietas spēļu laikā un to saturu, lai aizsargātu gan savu tēlu, ko tā vēlas radīt visai pārējai pasaulei, gan oficiālo sponsoru intereses. Tomēr joprojām reklāmdevējiem būs pieejama liela reklāmas telpa, lai izmantotu Olimpisko spēļu popularitāti.
Iespējams, piektā daļa no visām reklāmas investīcijām Ķīnā 2008. gadā būs saistītas ar Olimpiskajām spēlēm. Lielākā daļa no tām būtu izlietotas reklāmā jebkurā gadījumā, taču ZenithOptimedia prognozē apmēram papildu 6% reklāmas investīciju pieaugumu (apmēram 900 miljonu dolāru), kas būs tiešs Olimpisko spēļu stimulācijas rezultāts, Db.lv informēja Leo Burnett Riga sabiedrisko attiecību projektu direktors Andris Zeļenkovs.
ZenithOptimedia paredz, ka pārējā pasaules daļā Pekinas Olimpiskās spēles 2008. gadā ģenerēs nedaudz pāri par 2 miljardiem dolāru lielas papildu reklāmas investīcijas, kopā globāli veidojot 3 miljardus dolāru. Prezidenta vēlēšanas ASV un Euro 2008 futbola čempionāts kopā piesiatīs vēl 3 miljardus dolāru investīcijas. Visi šie nozīmīgie notikumi kopā paaugstinās globālās reklāmas investīcijas no 5,5% 2007. gadā līdz 6,4%; vairāk par 5,1% ikgadējā pieauguma tempa, kas novērots pasaules reklāmas tirgū vidēji pēdējo desmit gadu laikā.
Ķīna šogad kļūs par piekto lielāko reklāmas tirgu pasaulē, pārspējot Itāliju. Taču joprojām tās būs tikai divas trešdaļas no ceturtā lielākā tirgus – Lielbritānijas – tomēr, pie pašreizējiem pieauguma tempiem (vidēji 18% gadā, salīdzinot ar 5% Lielbritānijā) nepaies ilgs laiks, kad Ķīna ieņems ceturto vietu. ZenithOptimedia prognozē, ka 2008. gadā reklāmas investīcijas Ķīnā pieaugs par 3,7 miljardiem dolāru (25%), vairāk nekā jebkurā citā pasaules tirgū, izņemot ASV, kur sagaidāms tikai divas reizes mazāks pieaugums, neskatoties uz vairāk nekā desmit reižu lielo teritorijas starpību.
ZenithOptimedia nedaudz pazemināja savas prognozes attiecībā uz ASV pēc ieilgušas stagnācijas kabeļtelevīzijā un profesionālajos žurnālos. Nedaudz zemākas prognozes arī Latīņamerikai, pateicoties zemākam eksportam un lokālajam pieprasījumam Meksikā, tomēr joprojām gaidāms pieaugums, kas apmēram divas reizes pārsniedz ilgtermiņa vidējo tempu.
ZenithOptimedia atjaunināja savas prognozes visiem reģioniem. Tagad tiek gaidīts, ka pēc deviņiem neapmierinošu rādītāju gadiem Rietumeiropa pārspēs Ziemeļameriku visā 2007. līdz 2009. gada posmā. Šādas prognozes iedrošina atveseļošanās pazīmes Vācijā un Lielbritānijā. Vācijas reklāmas tirgus 2006. gadā pieauga par 4%, kas bija visstraujākais pieaugums kopš 2000. gada, un pirmais pieaugums virs inflācijas tempiem. Lielbritānijas televīzijas tirgus acīm redzami sasniedza savu viszemāko punktu 2007. gada vidū, un tam vajadzētu demonstrēt nelielas atveseļošanās pazīmes trešajā ceturksnī, taču nekāds pieaugums nav gaidāms visa atlikušā gada laikā.
Kā ZenithOptimedia jau norādīja savās aprīa prognozēs, visi no visātrāk augošajiem reklāmas tirgiem pasaulē atrodas Tuvo Austrumu, Centrālās un Austrumeiropas reģionos. Šajos reģionos ātri nobriest arī mediju tirgi, un reklāma spēlē arvien lielāku lomu vietējo ekonomiku attīstībā. Augstās un nepastāvīgās naftas cenas nodrošina pieaugumu dažās valstīs abos reģionos. ZenithOptimedia prognozē, ka pieaugums Āfrikas/Tuvo Austrumu/pārējās pasaules reģionā (kur noteicošie ir Tuvie Austrumi) un Centrālajā un Austrumeiropā saglabāsies dubultu rādītāju robežās visā mūsu prognožu periodā.
Lai arī cik augstas būtu investīciju prognozes reklāmai internetā, tās vienmēr tiek pārspētas. ZenithOptimedia vēlreiz atjaunināja savas prognozes, galvenokārt pateicoties spēcīgam interneta tiešsaistes video reklāmu un vietējās meklēšanas pieaugumam, tagad prognozējam, ka internets piesaistīs 8,6% no reklāmas izdevumiem visā pasaulē 2008. gadā un 9,4% 2009. gadā. Vēl tikai pirms trīs mēnešiem ZenithOptimedia prognoze 2009. gadam bija 8,6%. Tagad prognozējam, ka tiešsaistes reklāmas tirgus pieaugs par 82% starp 2006. un 2009. gadu, kamēr pārējās reklāmas tirgus daļas pieaugums būs 13%.