Oktobrī vairākumam preču pamata cena ir palikusi nemainīga – 83% gadījumu preču un pakalpojumu cenu izmaiņas nav novērotas, liecina jaunākie Ekonomikas ministrijas (EM) cenu monitoringa rezultāti.
Cenu pieaugums ir novērots 7% gadījumu, bet 9% gadījumu cena ir samazinājusies.
Oktobra pirmā cenu monitoringa ietvaros tika fiksētas cenas gan latos, gan eiro. Novērojumi liecina, ka cenas eiro tika norādītas 97,3% gadījumu, bet 2,7% cenas eiro vēl nebija norādītas.
Atsevišķi gadījumi, kad kādai precei vai pakalpojumam nav norādīta cena eiro, ir konstatēti visās lielākajās Latvijas pilsētās, kurās tika veikts cenu monitorings. Informācija par šiem gadījumiem ir sniegta Patērētāju tiesību aizsardzības centram, kas tuvākajās cenu kontrolēs pārbaudīs datus, tā novēršot iespējamo pārkāpumu.
Cenu izmaiņas novērotas starp dažādām precēm un pakalpojumiem dažādās Latvijas pilsētās un atšķirīgu pakalpojumu sniedzēju vidū.
Pārtikas produktu cenas lielākoties ir palikušas nemainīgas. Sezonalitātes ietekmē cenas ir sākušas pieaugt svaigiem gurķiem un tomātiem, savukārt samazinājušās āboliem, kartupeļiem, burkāniem un kāpostiem. Pārtikas produktu grupā oktobrī cenas pieaugušas svaigai cūkgaļai, Holandes sieram, rudzu maizei, kā arī vīnogām. Lētāka kļuvusi tostermaize, cepumi, garšvielas un minerālūdens. Nemainīga cena lielākoties saglabājusies tādiem ikdienā bieži lietojamiem produktiem kā cukurs, sāls, tēja un kafija.
Salīdzinājumā ar iepriekšējā mēneša monitoringa datiem cenas nav mainījušās saimniecības precēm un personīgās aprūpes precēm.
Oktobra sākumā novērots degvielas cenas samazinājums 3-5 santīmu apmērā. Saistībā ar degvielas cenām jāuzsver, ka pasaules naftas cenas septembrī un oktobra sākumā bija stabilizējušās un arī Latvijā kāpums degvielas cenām nebija vērojams.
Savukārt pakalpojumu grupā cenas ir pieaugušas apģērbu tīrīšanas un apavu remonta pakalpojumiem, savukārt samazinājušās mobilo sakaru pakalpojumiem. Abos virzienos cenas ir svārstījušās taksometru, viesnīcu, skaistumkopšanas un ēdināšanas pakalpojumiem. Pakalpojumu grupā ir novērojami atsevišķi gadījumi, kad cenu pieaugums varētu tikt skaidrots ar cenu noapaļošanu un cenu norādīšanu eiro no 1.oktobra. Tomēr ir novēroti arī pozitīvi piemēri cenu apaļošanā uz leju, kā piemēram, kafejnīcās ēdieniem, kuri beidzoties sezonai vairs nav tik populāri, piemēram, Cēzara salāti, cena tiek apaļota uz augšu, bet tiek samazinātas kafijas cenas.
Ņemot vērā, ka cenas ne tikai pieaug apaļošanas rezultātā, bet arī samazinās, kā arī visas augstāk minētās preču un pakalpojumu grupas veido mazu īpatsvaru patēriņa grozā, tad šīs cenu svārstības nerada būtisku ietekmi uz kopējo patēriņa cenu līmeni, skaidro EM.