Obligācijas nu ir kļuvušas par «jaunajām akcijām», bet akcijas - par «jaunajām obligācijām».
Vairāki fondu tirgus dalībnieki vērsuši uzmanību uz to, ka pēdējos ceturkšņos finanšu pasaulē bijušas pamatīgas pārmaiņas tajā, kāda loma piedēvēta pašiem tradicionālākajiem ieguldījumu aktīviem. Tas potenciāli var nozīmēt lielākus riskus nākotnē, ja šīs pārbīdes tiek laistas gar ausīm.
Piemēram, Financial Times klāsta, ka obligācijas nu ir kļuvušas gluži vai par jaunajām akcijām, bet akcijas - par jaunajām obligācijām. Tas tādēļ, ka liela daļa investoru uzpērk obligācijas un gaida vēl tālāku to vērtības palielināšanos, lai kādā brīdī citiem tās varētu pārdot dārgāk. Ierasts, ka šie vērtspapīri bieži vien pirkti tādēļ, lai tie ieguldījumu portfeļos nodrošinātu gan stabilitāti, gan garantētus procentu ienākumus. Savukārt daudzu uzņēmumu akcijas nu tiek pirktas, jo to turēšana investoriem nodrošina dividenžu ienākumus jeb tās aizvieto daudzmaz garantētu procentu ienākumu gūšanu, par ko agrāk rūpējās obligācijas. Vēsturiski tieši akcijas, nevis obligācijas pārsvarā uzpirktas, lai spēlētu uz to vērtības palielināšanos.
Proti, šobrīd investoriem jādzīvo citā – pretējā – pasaulē. Obligāciju, kurām nav nekāda ienesīguma, cena pieaug. Savukārt ar akciju ieguldījumiem drīzāk tiek cerēts, ka tie nodrošinās stabilu dividenžu ienesīgumu, nevis ir vērojama spēle uz straujāku kapitāla pieaugumu. «Visi ir kļuvuši par īstermiņa tirgoņiem un nepērk obligācijas, lai tās ilgtermiņā turētu. Tas nav labi. Tāpat nedomāju, ka cilvēki īsti saprot volatilitāti, ko var piedzīvot akciju tirgus,» klāsta, piemēram, Austrālijas pensiju menedžeri kompānijā Statewide Super.
Naudas ieplūšanu dividenžu maksātāju akcijās stimulē rekordzemais ienesīgums obligāciju tirgū. Tas, ka ar obligāciju turēšanu nevar nopelnīt vai pat šāds process nodrošina garantētu naudas zaudēšanu, investoriem licis lūkoties citos virzienos, kur nopelnīt. Tas arī daļēji izskaidro to, kādēļ pēdējā laikā milzīga interese bijusi par dividenžu maksātāju vērtspapīriem.
Visu rakstu lasiet 21. oktobra laikrakstā Dienas Bizness, vai meklējot tirdzniecības vietās.
Abonē (zvani 67063333) vai lasi laikrakstu Dienas Bizness elektroniski!