Pašreiz visvairāk neskaidrību saistās ar sabiedriskā transporta organizēšanu pēc rajonu reorganizācijas, secināts Latgales plānošanas reģiona (LPR) sadarbības komisijas sēdē.
Sakarā ar pasažieru pārvadājumu nodošanu plānošanas reģioniem pēc rajonu reorganizācijas 2009. gadā LPR Sadarbības komisija aicināja uz diskusiju Satiksmes ministrijas valsts SIA Autotransporta direkcija valdes priekšsēdētāju Adrianu Ļubļinu, kā arī citas atbildīgās amatpersonas. Sanāksmē piedalījās visu piecu Latvijas plānošanas reģionu pārstāvji, pasažieru pārvadātāji, pašvaldību vadītāji, kā arī Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) priekšsēdētājs Andris Jaunsleinis.
Pasažieru pārvadājumu organizēšanu un saskaņošanu ar vietējām pašvaldībām veiktu pieci plānošanas reģioni. Variants par pārvadājumu nodošanu katram novadam izsaucis pretrunīgu reakciju. Piemēram, Balvu rajonā šīs funkcijas būtu gatavi veikt novadi, bet citviet Latvijā, kur tiks izveidoti ļoti mazi novadi, daudziem tas nebūtu pa spēkam, norādīja Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas valsts sekretāres vietnieks Arvīds Pīlēģis.
Daudz nezināmo ir saistīts ar īpašumlietām pēc reformas. Kā uzsvēra LPS priekšsēdētājs A.Jaunsleinis, plānošanas reģioni gan koordinēs pasažieru pārvadājumus un būs maršrutu turētāji, taču nebūs sabiedriskā transporta infrastruktūras īpašnieki. Šobrīd pasūtītājs un īpašnieks ir viena juridiska persona, bet pēc reformas plānošanas reģioniem būs jārīko konkursi pasažieru pārvadājumu nodrošināšanai, kas var radīt virkni problēmu. Rajonu pašvaldības uzņēmums, piemēram, Balvos ir iegādājies 5 jaunus autobusus. «Kur paliks ar kredītiem apaudzis uzņēmums, ja pārvadājumus konkursa rezultātā nākotnē pārņems lielās kompānijas,» norāda Balvu rajona padomes priekšsēdētāja Regīna Kuļša.
Pašreiz nesamaksāto parādu dēļ ķīlnieku lomā nonākuši pasažieru pārvadātāji, kuriem jāpērk degviela, jāmaksā algas un jāsedz autobusu amortizācijas izdevumi, bet nauda par sniegto pakalpojumu nav saņemta. Daugavpils pārvadātāju pārstāvji atzīst, ka ir spiesti aizņemties naudu bankā, bet bankas pretī prasa ķīlu, līdz ar to pārvadātāji spiesti ieķīlāt pat personīgos īpašumus.
Kopējie valsts parāds pasažieru pārvadātājiem par šī gada pirmo pusgadu sasniedzis 4.6 milj. Ls, taču ar katru mēnesi tas samazinās, atzinis A.Ļubļins. 2.6 milj. Ls nav samaksāti vietējiem pārvadātājiem, 1.6 milj. Ls – starppilsētu pārvadātājiem un 400 tūkst. Ls– pilsētu pārvadātājiem.
Lai rastu izeju n no 1. jūlija tika celtas biļešu cenas, un notika sarunas ar premjeru Ivaru Godmani, kā rezultātā rasta iespēja nozarei piešķirt papildus finansējumu, lai kaut daļēji segtu radušos zaudējumus. Lai līdz gada beigām varētu norēķināties ar autopārvadātājiem, autotransporta direkcijai nebijis citas izejas, kā slēgt daļu maršrutu. Starppilsētu reisi samazināti maršrutos, kuros paralēli ir iespējams braukt ar vilcienu. Ekonomiskās krīzes rezultātā daudzas darba vietas tiek likvidētas, samazinās arī pasažieru skaits, kas ik dienu dodas uz darbu.
A.Ļubļins gan paudis cerību, ka veiktie pasākumi, tostarp, maršrutu slēgšana ļaus gadu beigt bez zaudējumiem un norēķināties ar pārvadātājiem pēc iespējas ātrāk. Ja nē, trūkstošo naudu nākšoties lūgt valdībai. Par nākamā gada prognozēm runājot, A.Ļubļins uzsvēra, ka nozares budžets 2009. gadā labākajā gadījumā paliks šā gada līmenī. «Arī nākamā gada budžeta prognozes nav iepriecinošas, un vajadzīgo finansējumu pasažieru pārvadājumiem nodrošināt nebūs viegli,» norāda A.Ļubļins.
Visi izskanējušie viedokļi tiks apkopoti un nosūtīti Satiksmes ministrijai darba turpināšanai. Arī A.Ļubļins uzsvēris, ka sarunas starp ministriju, autotransporta direkciju, plānošanas reģioniem un pārvadātājiem būs jāturpina, lai izdiskutētu iespējamos attīstības variantus un pārspriestu praktiskas dabas jautājumus, ar ko plānošanas reģioniem būs jāsakaras pēc pārvadājumu pārņemšanas.