Daļa Nacionālā attīstības plāna 2020 izvirzīto rādītāju tiek sasniegti, savukārt 21 ir konstatēta būtiska atpalicība no vēlamā, bet 15 rāda diametrāli pretēju tendenci vēlamajam
Tādu ainu Saeimas Ilgtspējas attīstības komisijas sēdē iezīmēja Pārresoru koordinācijas centra vadītājs Pēteris Vilks. Viņš norādīja, ka labi rezultāti ir sasniegti globālās konkurētspējas indeksā, jo Latvija tajā ieņem 42. vietu 144 pasaules valstu vidū, turpat līdzās ir arī Lietuva, savukārt Igaunija ir pirmajā trīsdesmitniekā. Nospraustais mērķis 2030. gadam ir 40. vieta, savukārt 2014. gada plāns bija 60. vieta un 2025. gadā – 45. Tāpat darbaspēka produktivitāte ir pieaugusi no 7,6 eiro stundā 2010. gadā līdz 8,4 eiro 2013. gadā. Mērķis līdz 2030. gadam ir sasniegt 95% no ES vidējā produktivitātes līmeņa. Pēc P. Vilka sacītā šo mērķi īstenot līdzējušas ES struktūrfondu investīcijas produktīvākai nodarbinātībai un pievienotās vērtības pieaugumam, kā arī efektīvākai dabas resursu izmantošanai. Tāpat pēc P. Vilka sacītā augstāko izglītību ieguvušo īpatsvars ir nepilni 40%, kas arī ir uzstādīts kā mērķis 2030. gadam. Šo mērķi palīdzot īstenot efektīvas augstākās izglītības kvalitātes vadības sistēmas ieviešana, augstākās izglītības pieejamība un augstskolu konkurētspēja starptautiskā līmenī. Vienlaikus P. Vilks atgādināja, ka tuvojas demogrāfiskā bedre un Latvijā jau kopš 2007. gada ir vērojama studējošo skaita samazināšanās.
Izglītības lietderība
Aiz kadra komisijas sēdē palika jautājums par to, cik daudz no augstskolu absolventiem, kas diplomu saņēma 2013. vai 2014., vai 2015. gadā, pašlaik strādā savā profesijā Latvijā. Proti, kālab tiek gatavoti cilvēki profesijā, ja pēc tās nav pieprasījuma darba tirgū. To, ka šāda analīze būtu vēlama ne tikai par augstāko mācību iestāžu absolventiem, bet arī par profesionāli tehnisko mācību iestāžu beidzējiem, DB atzina vairāki aptaujātie uzņēmēji. Esot svarīgi nevis vienkārši «ražot» cilvēkus ar augstskolu diplomiem, bet biznesam piedāvāt kvalificētus speciālistus, kuru bieži vien pietrūkstot. Šajā kontekstā kritika tika veltīta arī bezdarbnieku mācību programmām, kurās nereti tiek tērēta valsts nauda bez jebkādas atdeves (jo ziņu, cik no kursu beidzējiem atraduši darbu šajā jomā, neesot). Proti, ja svarīgākais ir process un «naudas apgūšana» – apmācāmo cilvēku skaits –, tad tas ir viens stāsts, savukārt, ja galvenais ir lietderīgums, tad tas jau ir cits jautājums un līdz ar to arī vērtējums. «Kurš par ko atbild? Ir apgūti miljoni, ir tapuši visādi portāli un sistēmas, taču par tiem nav nekādas informācijas un nav arī labuma sabiedrībai, to tapšanā neviens nav konsultējies ar attiecīgās jomas speciālistiem,» secina SIA Karšu izdevniecība Jāņa sēta padomes priekšsēdētājs Jānis Turlajs.
Visu rakstu NAP mērķiem netuvojamies lasiet 17. septembra laikrakstā Dienas Bizness.