Japānas kompānija Mitsubishi Heavy Industries pirmdien paziņoja, ka par diviem gadiem atliks tās ilgi gaidītās jaunās reaktīvās pasažieru lidmašīnas komerciālo piegādi, un brīdināja, ka pieaug lidmašīnas izstrādes izmaksas.
Šī ir piektā reize, kad kompānija ir atlikusi vairāk nekā 50 gadu laikā Japānas pirmās vietējā ražojuma pasažieru lidmašīnas Mitsubishi Regional Jet (MRJ) laišanu tirgū.
Sākotnēji bija plānots, ka lidmašīna tirgū nonāks 2018.gada vidū, bet tagad Mitsubishi prognozē, ka tas notiks 2020.gada vidū. Iepriekš Japānas plašsaziņas līdzekļi vēstīja, ka lidmašīnai ir jāveic konstrukcijas izmaiņas, lai garantētu, ka tā ir droša.
Problēma ir saistīta ar noteikta elektroniskā aprīkojuma izvietošanu, vēstīja lietišķais laikraksts Nikkei un citu Japānas plašsaziņas līdzekļi.
Mitsubishi paziņoja, ka strādā pie elektriskās konfigurācijas konstrukcijas izmaiņām, lai tā atbilstu jaunākajiem drošības standartiem, kas saistībā ar pieaugošajiem terorisma draudiem kļūst arvien stingrāki.
Mums tagad ir jādomā par riskiem, kas normālā situācijā ir neiedomājami, piemēram, milzīga ūdens daudzuma radīti bojājumi elektriskajām sistēmām vai šo sistēmu iznīcināšana bumbas eksplozijas rezultātā, žurnālistiem Tokijā teica firmas aviobūves atzara viceprezidents Nabuo Kiši.
Stingrākus drošības standartus kompānija minēja arī par iemeslu, kādēļ lidmašīnas izstrādes izmaksas ir par 40% pārsniegušas sākotnēji plānotos 150-180 miljardus jenu (1,2-1,5 miljardus eiro).
MRJ izstrāde vairākkārt ir aizkavējusies dažādos posmos, kas saistāms ar programmatūras modernizēšanu un citām konstrukcijas izmaiņām.
2008.gadā, kad tika sākta MRJ izstrādes programma, bija plānots, ka pircēji pirmās jaunās lidmašīnas saņems 2013.gadā.
Divdzinēju MRJ, kuras izmēģinājuma lidojums tika veikts 2015.gada novembrī, ir pagrieziena punkts Japānas aviācijas sektorā, kurā iepriekšējā komerciālā lidmašīna uzbūvēta 1962.gadā - turbopropelleru lidmašīna YS-11, kuras ražošana tika pārtraukta 1974.gadā. Pavisam uzņēmums "Nihon Aircraft Manufacturing Corporation" uzbūvēja 182 šīs lidmašīnas.
MRJ ir apmēram 35 metrus gara un tajā ir 80 pasažieru vietas. Pirmā lidmašīnas prezentācija notika 2014.gada oktobrī, un līdz šim tās pasūtījumu skaits pārsniedz 400.
Mitsubishi Heavy Industries uzbūvēja Japānas leģendāro Otrā pasaules kara laika iznīcinātāju Zero, bet pēc sakāves karā valstij bija aizliegts attīstīt savu aviāciju.
Tomēr pagājušā gadsimta 50.gados Japāna sāka lēnām atjaunot savu aviācijas sektoru, veicot ASV armijas lidmašīnu remontu, bet vēlāk sāka pēc licences ražot ASV izstrādātas lidmašīnas Japānas armijai.
Jaunās Mitsubishi īsas un vidējas distances lidmašīnas izstrādi atbalsta Japānas valdība un lielāko uzņēmumu, tostarp Toyota konsorcijs.