Veidojot nākamā gada budžetu, nedrīkst palielināt transporta nodevu un akcīzi degvielai un nepalielināt finansējumu autoceļiem, uzskata satiksmes ministrs Anrijs Matīss (V).
«Nav pieļaujama situācija, ka transporta īpašniekiem, kravu pārvadātājiem, pasažieru pārvadātājiem un citu nozaru komersantiem tiek palielinātas izmaksas un radīti zaudējumi, nekādā veidā tos nekompensējot un arī nepalielinot finansējumu šo abu nodokļu vistiešākajam galamērķim - autoceļiem,» uzsver Matīss.
Ministrs atgādina, ka vakar valdības sēdē iebilda pret Finanšu ministrijas iesniegto priekšlikumu palielināt nodokļu slogu transporta īpašniekiem, palielinot transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokli, kā arī akcīzes nodokli degvielai, un pievienoja valdības lēmumam savu īpašo viedokli.
«Slikti ceļi valstī jau tā katru gadu rada zaudējumus komersantiem un ekonomikai kopumā, bet Finanšu ministrija piedāvā vēl vairāk šos zaudējumus palielināt un nedomāt par valsts galvenās infrastruktūras - autoceļu - uzturēšanu kārtībā,» norāda ministrs.
Kā trešdien intervijā Latvijas Radio sacīja ministrs, nedrīkst būt tā, ka tiek samazināts finansējums autoceļiem, sabiedriskajam transportam, vienlaikus palielinot transporta nodokli, akcīzes nodokli. Viņš uzsver, ka ir jārod citi veidi, kā palielināt ieņēmumus un samazināt izdevumus.
Matīss aicina savus kolēģus valdībā ķerties pie valsts pārvaldes izdevumu samazināšanas. Kā norāda satiksmes ministrs, tas būtu jādara, nevis samazinot algas, bet gan darbinieku skaitu.
Kā ziņots, paaugstinot akcīzes nodokli naftas produktiem, nākamgad valsts budžetā papildus iecerēts iekasēt 12,5 miljonus eiro, bet 2017. un 2018.gadā ik gadu 13,6 miljonus eiro. Vakar Ministru kabineta sēdē tika izskatīta iespēja palielināt akcīzes nodokli naftas produktiem - visplašāk izmantojamajām motordegvielām (bezsvina benzīnam, dīzeļdegvielai un naftas gāzēm jeb autogāzēm (LPG)).
Iepriekš dīzeļdegvielai akcīzes nodoklis tika pārskatīts 2009.gada februārī, bezsvina benzīnam - 2011.gada jūnijā, bet LPG - 2014.gada janvārī. Akcīzes nodokļa palielinājuma gadījumā, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli, benzīna un LPG cenas pieaugums būtu aptuveni trīs eiro centi uz litru, savukārt dīzeļdegvielas cenas pieaugums, iekaitot nodokļus, būtu ap vienu eiro centu uz litru, aprēķinājusi Finanšu ministrija. Akcīzes likmi rosināts palielināt arī atsevišķiem petrolejas un degvieleļļas veidiem.
Finanšu ministrija norāda, ka patlaban ir jēlnaftas un tās pārstrādes produktu cenu kritums. Piemēram, Naftas eksportētājvalstu organizācijas grozā ietilpstošu jēlnaftas marku cena gada laikā ir samazinājusies par aptuveni 53%. Savukārt tāda etalona kā Brent jēlnaftas cenas samazinājums gada laikā ir ap 52%. Līdz ar to arī šis faktors ir par pamatu atbilstošu akcīzes nodokļa apmēru pārskatīšanai motordegvielām, lai mazinātu transporta radīto CO2 izmešu īpatsvaru Latvijā un mudinātu iedzīvotājus izvēlēties degvielu taupošākus un videi draudzīgākus transportlīdzekļus.
Par šo priekšlikumu vēl turpināsies diskusijas nākamā gada valsts budžeta veidošanas laikā gan valdībā, gan Saeimā, kā arī ar valdības sociālajiem un sadarbības partneriem.