Pēc iepazīšanās ar starptautiskās auditoru kompānijas «Ernst & Young» sagatavoto ziņojumu par situāciju galvaspilsētas uzņēmumā «Rīgas satiksme» (RS) varētu tikt lemts par iespēju no atbildīgajām personām - iepriekšējās valdes - piedzīt vairākus miljonus eiro, otrdien Latvijas Televīzijā pavēstīja RS pašreizējais vadītājs Anrijs Matīss.
Audits liecinot, ka uzņēmumam piešķirtās dotācijas nesedz «Rīgas satiksmes» reālās izmaksas, turklāt uzņēmumam radušies miljonus eiro lieli zaudējumi. Uzņēmuma pagaidu valdes priekšsēdētājs Matīss skaidroja, ka saskaņā ar auditoru ziņojumu Rīgas domes dotācijas par pasažieru pārvadājumiem nav segušas šo pakalpojumu reālās izmaksas, attiecīgi uzņēmumam radušies zaudējumi, kas jākompensē ar aizņēmumiem un citādā veidā. Tāpat auditoru ziņojums rada jautājumus par vairākiem uzņēmumā veiktajiem iepirkumiem un sadarbības līgumiem.
Saistībā ar auditā atklāto Matīss norādīja, ka tas kalpos par pamatu konkrētu personu atbildības vērtēšanai, piebilstot, ka tāpat tiks vērtēta iespēja vērsties tiesībsargājošajās iestādēs. Matīss uzskata, ka ziņojums varētu kalpot par pamatu vairāku miljonu eiro zaudējumu piedziņai no atbildīgajām amatpersonām.
«Jāanalizē par katru amatpersonu, kura ir bijusi kurā brīdī konkrētā uzņēmuma valdē, kas ir piedalījusies lēmumu pieņemšanā, strādājuši iepirkumu komisijā. Tā ka tur ir ļoti plašs spektrs jautājumu, ko vajadzētu vēl turpināt vērtēt,» atzina Matīss.
Viņš pauda, ka auditā fiksēti ļoti daudzi lēmumi, kas uzņēmumam nav bijuši labvēlīgi vai pat radījuši zaudējumus miljonu eiro apmērā.
Jau ziņots, ka RS kopā ar auditorkompāniju «Ernst&Young Baltic» patlaban aktīvi strādā pie korupcijas skandālā iesaistīto iepirkumu izvērtēšanas. Līdz šim esot konstatēts, ka soda naudās RS varēs iekasēt vismaz piecus miljonus eiro. No 100 plānotajiem trolejbusiem Rīgai piegādāti esot tikai 54, bet no 20 tramvajiem - tikai septiņi.
Tikmēr iepirkums, kas paredz no Polijas uzņēmuma «Solaris Urbino» saņemt 175 autobusus, vēl tiekot vērtēts, jo līdz šim Rīgai piegādāti jau 140 transportlīdzekļi. Šis iepirkums paredz, ka transportlīdzekļus skaitu var palielināt vēl par 30%, ko iepriekšējā uzņēmuma valde arī īstenoja, kā rezultātā sadarbība pagarināta līdz 2020.gadam. «Taču arī te vairāki termiņi nav ievēroti un līgumsodi būs,» pauda Matīss.
Viņš atzina, ka «ir ļoti dīvaini», ka iepriekšējā uzņēmuma valde savlaicīgi neuzsāka soda naudu piedziņas procesu, jo termiņu kavējumi bijuši skaidri redzami.
Matīss iepriekš pastāstīja, ka līdzšinējā auditēšanas procesā konstatēts arī tas, ka uzņēmums šajos iepirkumos par vēl nepiegādātiem transportlīdzekļiem avansā esot izmaksājis aptuveni piecus miljonus eiro. Šo naudu būšot iespējams atgūt, jo ir pieejamas derīgas banku garantijas un pieprasījumi par naudas atgriešanu esot tikai juridiski pareizi jānoformulē.
Kā ziņots, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) sācis kriminālprocesu saistībā ar trim RS veiktajiem iepirkumiem. Tiek izmeklēta amatpersonu kukuļošana un noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana.
Viens no tiem ir RS 2016.gada zemās grīdas tramvaju iepirkums, kura kopējā summa bija 62 597 477 eiro, informēja KNAB. Aģentūras LETA arhīvs liecina, ka šī iepirkuma rezultātā tika noslēgts līgums starp RS un Čehu uzņēmumu «Škoda Transportation» par 20 zemās grīdas tramvaju piegādi.
Otrs ir 2013.gada RS rīkots iepirkums par trolejbusu piegādi, kura kopējā summa bija 131 646 135 eiro. Kā noskaidroja LETA, šajā iepirkumā uzvarēja Čehijas uzņēmums «Škoda Electric», saņemot tiesības piegādāt 125 trolejbusus.
Trešais iepirkums ir 2013.gadā RS veiktais iepirkums par autobusu piegādi 75 808 297 eiro apmērā. LETA noskaidroja, ka tajā uzvarējis Polijas uzņēmums «Solaris Bus&Coach» un tas paredz Rīgai piegādāt 175 jaunus autobusus, visu piegādi noslēdzot 2019.gadā.
Reaģējot uz KNAB operatīvajām darbībām, visi pieci RS valdes locekļi iesniedza Rīgas mēram Nilam Ušakovam (S) atlūgumus. Tikmēr Ušakovs iecēlis pagaidu valdi triju cilvēku sastāvā. Pagaidu valdi vada Matīss, kā arī tajā iekļauti Edmunds Zivtiņš un Jānis Geduševs.