Igaunija ir otrajā vietā pasaulē aiz ASV pēc jaundibinātu informācijas tehnoloģiju (IT) uzņēmumu skaita uz vienu iedzīvotāju, taču Igaunijas kā IT paraugvalsts slava ir nedaudz pārspīlēta, norāda igauņu «sērijveida» uzņēmējs un investors Alans Martinsons.
«Pēc mērauklas «jaundibinātie uzņēmumi uz vienu iedzīvotāju» Igaunija ir otrajā vietā pasaulē. ASV ir pirmajā vietā, Izraēla ir trešajā vietā. Šo statistiku esmu pats aprēķinājis no dažādām datubāzēm. Patlaban ir kādi 60 vai 70 labi jaundibināti IT uzņēmumi Igaunijā, kas arī ir investīciju cienīgi uzņēmumi. Skaits ir lielāks nekā Somijā,» skaidroja Martinsons.
Vaicāts, vai Igaunija tiešām ir priekšā citām Baltijas un Eiropas valstīm IT un e-pakalpojumu attīstībā, Martinsons sacīja: «Jā un nē. Nav vienkāršas atbildes. Protams, Igaunijai ir labs PR, bet aiz tā ir kaut kam jābūt. Kas attiecas uz «e-Stonia», uz e-pārvaldi un e-pakalpojumiem, tad Igaunija jau bija priekšgalā pirms septiņiem vai desmit gadiem. Starplaikā citas valstis ir uzņēmušas ātrumu, un diez vai vairs esam numur viens.»
Pēc Martinsona domām, Igaunijas veiksmes noslēpums ir apstāklī, ka «esam nolādēti maza» valstiņa ļoti labā atrašanās vietā. Sava mazuma dēļ igauņi ir spiesti būt daudz vairāk internacionāli, vairāk nekā lietuvieši. Igaunijā daudz vairāk lieto angļu valodu nekā, teiksim, Lietuvā. Igauņi raksta angļu valodā tviterī un savos Facebook kontos. Visi Igaunijas veiksmes stāsti, tostarp Skype un (spēļu automātu programmatūras kompānija) Playtech, saknes ir «liktenīgās tikšanās». Skype ideja radās, kad kādi igauņu programmētāji tikās ar Tele2 pārstāvjiem. Playtech dzima, kad igauņu programmētāji satika cilvēkus no Izraēlas kādā IT konferencē.
Somijas ģeogrāfiskais tuvums un biežā un samērā ērtā prāmju satiksme starp Helsinkiem un Tallinu ir cits pozitīvs apstāklis, ar kuru pārējās Baltijas valstis nevar konkurēt, uzskata Martinsons.
«Ja valstij ir daudz un augošs skaits kontaktu ar citām valstīm, ja tā ir atvērta, ja seši miljoni cilvēku gadā šķērso Somijas līci starp Helsinkiem un Tallinu, tas ietekmē domāšanu, paplašina kontaktu tīklu un maina redzējumu par to, ko ar savu dzīvi var iesākt. Manuprāt, šī cilvēku plūsma caur Somiju, kontakti, arī fakts, ka 20% Igaunijas iedzīvotāju katru gadu dodas ceļojumos uz ārzemēm, ir tas, kas Igauniju atšķir no Latvijas un Lietuvas,» viņš teica.
Vienlaikus Martinsons uzsvēra, ka «esmu sevi vienmēr visā savā uzņēmējdarbības laikā uzskatījis par «Baltijas pilsoni». Es vienādi labi pazīstu cilvēkus visās trīs valstīs un protu šeit taisīt biznesu". Latvijā viņam bijusi cieša sadarbība ar brāļiem Normundu un Jāni Bergiem, kas 90.gadu sākumā dibināja Latvijas IT kompāniju Fortech, kuru vēlāk pārņēma Microlink, kuru savukārt nopirka Lattelecom un pārvērta par Lattelecom Technology».
Martinsons studējis datorzinības un matemātiku Maskavas Valsts universitātē, kur 1991.gadā ieguvis maģistra grādu. Pēc tam kā dibinātājs, investors, vadītājs vai valdes loceklis viņš piedalījies daudz un dažādos uzņēmumos Baltijas reģionā, galvenokārt ar IT saistītās nozarēs. Martinsons bija ziņu aģentūras Baltic News Service (BNS) dibinātājs, vadījis datoru tirgotāju un IT pakalpojumu sniedzēju Microlink, kas pēc pārpirkšanas ir Lattelecom Technology, bijis starptautiskā mūzikas televīzijas kanāla MTV reģionālās filiāles MTV Networks Baltics valdes priekšsēdētājs, partneris riska kapitāla investīciju fondos Triagon Capital un MVTP. Patlaban viņš nodarbojas ar vairāku nesen dibinātu uzņēmumu attīstīšanu, tostarp kopā pirkšanas un atlaižu platformu Cherry Media, ziņu un cita satura apstrādes uzņēmumu Newspin.co, kā arī ar projektiem, kurus vēl nevarot publiskot.