Šobrīd bērnunamu audzēkņu apdāvināšana dzimšanas dienās ir labdarība, bet projekta Give iniciatore Arta Maure cer, ka drīz tā pārvērtīsies sociālajā uzņēmējdarbībā , trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
«Projekta būtība ir apsveikt bērnus viņu dzimšanas dienā,» saka Arta. Doma par bērnunamu mazo iemītnieku iepriecināšanu viņai radās, vērojot, ka šobrīd par labdarību runā visai daudz, tiek rīkotas dažādas akcijas. Īpaši to jūt sociālo tīklu lietotāji, jo tajos katru dienu var redzēt daudzus aicinājumus pēc palīdzības. Arta uzskata, ka tas ir labi, bet viņa vēlējās nodalīt divu veidu labdarību – palīdzību īpašos gadījumos un iepriecināšanu bez īpaša iemesla. «Šobrīd labdarībai ir pat negatīva pieskaņa – lai vērstos pēc palīdzības, jānotiek kaut kam sliktam – slimībai vai cita nelaimei. Dažkārt, ieraugot tikai bildi, man ir bail lasīt tālāk, jo nezinu, kas sekos. Emocionāliem cilvēkiem tas ir grūti. Pats vārds taču ir pozitīvs – darīt labu. Cilvēkiem ir vēlme palīdzēt, bet viņus attur šis smagums. Gribēju izveidot priecīgu labdarību – neviens nav saslimis, nekas slikts nav noticis, ir svētki, dzimšanas diena un iespēja bērnu šajā dienā iepriecināt. Nekādā ziņā nenoniecinu to labdarību, kas palīdz cilvēkiem, kurus piemeklējusi nelaime, abi virzieni viens otru neizslēdz,» uzskata Arta. Iesākot projektu, viņa ar draudzenēm Kseniju Titovu un Zani Rukavišņikovu vienojās – ja neizdosies, pašas vienu gadu pirks dāvanas, lai nebūtu tā, ka daži bērni ir saņēmuši apsveikumus, bet pārējie palikuši bešā. Taču projekts uzņem apgriezienus. Šobrīd viņas sadarbojas jau ar 15 bērnunamiem, jauniešu mājām, ģimenes atbalsta centriem, īslaicīgās un ilglaicīgās rehabilitācijas centriem. Galvenokārt tie atrodas ārpus Rīgas, jo Artas skatījumā Rīgas bāreņiem ir lielākas iespējas sagaidīt atbalstu nekā laukos dzīvojošiem.
Ilgāk, nekā piezvanīt
Darbu pie projekta Arta sāka aprīlī. Iepriekš tam viņai nav bijis gana daudz laika, turklāt nebija arī pavisam skaidras vīzijas, tomēr viņa izvēlējās riskēt. «Šāda veida ziedošana nav nemaz tik vienkārša – tie nav pāris klikšķi, lai noziedotu naudu internetā, piezvanītu uz labdarības ziedojumu tālruņa numuru. Cilvēkam, kurš iesaistījies, jāiet uz veikalu, jāatrod īstā dāvana, jānopērk tā, jāiesaiņo, jāuzraksta kartīte, jāiet uz pastu un jānosūta,» viņa teic. Artai nākas kliedēt cilvēku stereotipus saistībā ar bērnunamiem – tie nav mazi mīlīgi ķipariņi, kuri dzimšanas dienā vēlas lelli. «Bieži vien tie ir septiņpadsmitgadīgi puikas, kam vajag 43. izmēra botas. Mazo bērnu nav nemaz tik daudz, vairāk ir pusaudžu, līdz ar to dāvanas ir kosmētika, matu fēni, sporta apavi utt.,» viņa stāsta.
Visu rakstu Ar dāvanām dodas pie bērniem lasiet 7. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.