Sanita Stelpe
LKA izpilddirektore,
Latvijas Kvalitātes balvas eksperts
Latvijas Kvalitātes balva – ieejas karte labāko klubiņā!
Aktualitāte
2007. gada Latvijas Kvalitātes balvas konkurss.
2007. gada 20. novembrī tika sasaukta 2007. gada Latvijas Kvalitātes balvas žūrijas komisijas sēde.
2007. gada LKB konkursa žūrijas komisija:
Vārds Uzvārds | Iestāde/ organizācija | Ieņemamais amats |
Anrijs Matīss | Ekonomikas ministrija | Valsts sekretāra vietnieks |
Arta Bozovska | SIA Venteko | Valsts sekretāra vietnieks |
Elīna Egle | LDDK | Ģenerāldirektore |
Baiba Vītotiņa | PTAC | Direktore |
Ināra Šure | AS Aldaris | Valdes priekšsēdētāja |
Sanita Stelpe | Latvijas Kvalitātes asociācija | Izpilddirektore |
Lai gan interesi par dalību LKB izrādīja 26 uzņēmumi, piedalījās semināros un izmantoja LKA konsultācijas, reālais pieteikumu skaits bija neliels.
Kā uzskata Latvijas Kvalitātes asociācijas eksperti, tas skaidrojams ar to, ka plašākai sabiedrībai joprojām trūkst izpratnes par LKB patieso mērķi un tās atgriezenisko vērtību.
2007. gada LKB rezultāti tiks pasludināti 22. novembrī vadības konferences „Konkurētspēja un ilgtspējīga attīstība – vai vienas monētas divas puses?”. Balvu pasniegs LR Ministru prezidents Aigars Kalvītis.
Izziņai
Latvijas Kvalitātes balva.
Visā pasaulē kvalitātes balvas ir viens no prestižākajiem uzņēmumu novērtējumiem. Balvām ir dažādi kritēriji un vērtēšanas principi, taču vienots mērķis - atbalstīt konkurētspējīgu, sabalansētu un ilgspējīgu uzņēmuma attīstību. Pasaules praksē tradicionāli šīs balvas pasniedz valsts augstākās amatpersonas. Piemēram, ASV - Malkoma Baldridža Nacionālo Kvalitātes balvu pasniedz prezidents, Eiropas kvalitātes balvu pasniedz tās valsts premjerministrs vai karaļnama pārstāvis, kurā notiek balvas pasniegšanas ceremonija, Lielbritānijā - premjerministrs. Latvijā šo augsto novērtējumu, saskaņā ar 1997. gada 16. decembra LR MK noteikumiem Nr.419 pasniedz Ministru prezidents vai viņa pilnvarota persona.
Latvijas Kvalitātes balva ir balstīta uz EFQM (European Foundation for Quality Management) Izcilības modeli, kura pamatā ir uzņēmuma pašnovērtējums. Izcilības modelis organiski apvieno visas uzņēmumam vitāli svarīgās lietas – stratēģiju, partnerattiecības un resursus, procesus, rezultātus attiecībā uz klientiem, sabiedrību, galvenos izpildījuma rezultātus. Tas ir efektīvs instruments, kuru uzņēmums var veiksmīgi izmantot sevis pilnveidošanai. Pasaulē tā ir atzīta un plaši pielietota prakse. Organizācijām tiek piedāvāta praksē pārbaudīta metode pašanalīzei, sevis salīdzināšanai gan iekšpusē (darbības rezultāti salīdzinoši par periodiem), gan attiecībā uz konkurentiem.
Latvijas kvalitātes balvas ieviešanas mērķi:
- palīdzēt Latvijas organizācijām (uzņēmumiem, firmām) iekļauties Eiropas un starptautiskajā apritē;
- radīt Latvijas organizācijām priekšnosacījumus izvērtēt savus pašreizējos sasniegumus, salīdzinot ar labākajiem rezultātiem dažādās nozarēs;
- novērtēt organizāciju darbību pēc plaši atzīta Izcilas uzņēmējdarbības modeļa;
- radīt iespēju efektīvāk vadīt organizāciju un gūt lielāku peļņu;
- ieinteresēt veikt organizācijas darbības un uzņēmējdarbības procesu sistemātisku un nepārtrauktu uzlabošanu, rezultātā paaugstinot konkurētspēju.
- Uz Latvijas kvalitātes balvu var pretendēt jebkura organizācija, kas vēlas veikt vispārēju novērtēšanu pēc Izcilas uzņēmējdarbības modeļa.
Labākie Latvijā
Kvalitātes balvas ieguvēji:
Gads | Lielo uzņēmumu grupā | Mazo un vidējo uzņēmumu grupā | Publiskais sektors (tiek pasniegta kopš 2005. gada) |
1997. gadā | A/S " Aldaris" | - | - |
1998. gadā | PAS "Grindeks" | SIA "Pakenso Baltika" | - |
1999. gadā | A/S "Dati" | SIA " VAE Riga" | - |
2000. gadā | A/S "Air Baltic Corporation" | SIA " Tieto Konts Financial Systems" | - |
2001. gadā | SIA "Latvijas energoceltnieks" | SIA “Biznesa augstskola Turība” | - |
2002. gadā | SIA "Kalnozols Celtniecība" | SIA “Tehnika” | - |
2003. gadā | „Latvijas Mobilai Telefons SIA” | SIA” SIA „Moduls Rīga” | - |
2004. gadā | - | SIA TNT Latvia | - |
2005. gadā | SIA Gādība | SIA Latvenergo telekomunikācijas | VSIA Latvijas Vēstnesis |
2006. gadā | - | SIA Venteko | LATAK |
Process
Pieteikšanās Latvijas Kvalitātes balvas (LKB) konkursam
Pieteikšanās notiek līdz katra gada 1. jūnijam. Līdz šim datumam uzņēmumam ir jāpieņem lēmums par dalību LKB un jāiesniedz asociācijā augstākās vadības parakstīts iesniegums par dalību konkursā.
Vēl līdz šī pieteikuma iesniegšanas termiņa beigām ir iespēja apmeklēt bezmaksas seminārus par LKB kritērijiem, konkursa norises kārtību un balvas pretendentu vērtēšanu. Precizēta informācija par semināru norises laiku, semināriem tuvojoties, ir pieejama LKA mājas lapā www.lka.lv.
Tiem, kuri ir izlēmuši piedalīties konkursā, LKA piedāvā konsultāciju pieteikuma materiāla sagatavošanā. Katram pretendentam ir paredzēta viena konsultantdiena, kuru var arī dalīt (divreiz pa pusdienai, vai citādi), atkarībā no tā, kā uzņēmums vienojās ar konkrēto konsultantu. Tomēr, tas nenozīmē, ka ārpus šīs vienas noteiktās konsultācijas LKA neatbildēs uz jautājumiem, kuri būs radušies pieteikuma rakstīšanas gaitā.
Pieteikuma materiāls (pašnovērtējums) jāiesniedz līdz 15. septembrim.
Lai uzņēmums varētu kvalitatīvi sagatavot pašnovērtējumu, ir vēlams ne tikai asociācijas mājas lapā iepazīties ar balvas kritērijiem, bet arī apmeklēt semināru un iespējami izmantot LKA piedāvāto konsultāciju, kā arī pēc vajadzības griezties LKA ar jautājumiem.
Pretendentu vērtēšana.
Pieteikuma materiālu (uzņēmuma pašnovērtējumu) vērtē apmācīti eksperti. Eksperti strādā 3 – 4 cilvēku lielās grupās. Viena vērtētāju komanda, nemainīgā sastāvā, drīkst vērtēt tikai vienu LKB pretendentu. Komandas katru gadu tiek komplektētas no jauna, tādejādi maksimāli cenšoties panākt vienotu pieeju visās vērtētāju komandās.
Pieteikuma materiāls ir jāiesniedz LKA 4 eksemplāros. Katrs eksperts saņem vienu vērtējamā uzņēmuma pieteikuma materiāla eksemplāru, kuru izvērtē individuāli. Vērtētājs paraksta konfidencialitātes vienošanos par viņa rīcībā nodoto uzņēmuma datu neizpaušanu. Pēc tam ekspertu grupa, kura vērtē konkrētu uzņēmumu, sanāk kopā un salīdzina iegūtos rezultātus. Ja ir lielas atšķirības starp vērtējumiem, katrs eksperts argumentē savu viedokli, pēc kā komandai jānonāk pie vienota vērtējuma. Tam seko vizīte uzņēmumā, kuras laikā eksperti noskaidro tos jautājumus, kuri ir radušies lasot pašnovērtējumu un pārliecinās vai pieteikuma materiālā aprakstītais atbilst reālajai situācijai. Vizītes laikā vērtējums var tikt gan celts uz augšu, gan samazināts.
Pēc vizītes vērtētāju grupa atkal sanāk kopā, šoreiz jau, lai vienotos par galējo vērtējumu.
Visas vērtētāju grupas savus sagatavotos vērtējumus ar komentāriem nodod LKA administrācijai, kura tos šifrētā veidā nodod žūrijai izskatīšanai. Žūrija var uzdot jautājumus, ja ir neskaidrība par atsevišķu pretendentu vērtējumiem, vai divu pretendentu punktu skaita atšķirība ir nenozīmīga. Žūrija pieņem lēmumu par vislielāko punktu skaitu ieguvušā uzņēmuma apbalvošanu. Jāatzīst, ka ir noteikts minimālais punktu skaits LKB pretendentam, zem kura balva netiek piešķirta.
Ekspertu grupa sagatavo pretendentam pilnīgu vērtējumu, ietverot uzlabojamās jomas.
Argumentācija
Kāpēc būtu jāiedalās LKB?
Latvijas Kvalitātes balva ir izstrādāta pamatojoties uz Eiropas kvalitātes fondā (EFQM – European Foundation for Quality Management) izveidoto Izcilības modeli.
Pašnovērtējums, atbilstoši EFQM izstrādātajam modelim ir Eiropā plaši izmantots uzņēmuma vadības instruments. Tas palīdz uzņēmumam izvērtēt savu darbību pēc noteiktiem kritērijiem un atrast uzlabojamās jomas, lai veiksmīgi konkurētu tirgū un nodrošinātu sev ilgspējīgu attīstību.
Latvijas kvalitātes balvas pasniegšana nav pašmērķis, bet gan stimulējošs pasākums, lai veicinātu Latvijas uzņēmumus savā darbībā izmantot Izcilības modeļa priekšrocības Galvenie ieguvumi ir visaptveroša uzņēmuma vērtējuma saņemšana un iespēja skaidri noteikt prioritātes savas darbības pilnveidošanai.
Otrs, uz biznesu orientētas organizācijas stimulējošs faktors ir tas, ka par salīdzinoši simbolisku samaksu (MVU (līdz 250 strādājošiem) sektora uzņēmumam 250 LVL + PVN, lielo uzņēmumu grupai atbilstošai organizācijai un publiskajam sektoram 450 LVL + PVN) ir iespēja saņemt konsultāciju pašnovērtējuma veikšanai, saņemt kompetentas ekspertu grupas auditu un vērtējumu, kurš ietver uzņēmuma vājās puses un uzlabojamās jomas, kā arī iespēju novērtēt sevi, salīdzinājumā ar citiem balvas pretendentiem. Jāpiebilst, ka tie uzņēmumi, kuri pirmajā reizē netiek finālā, nākamajā gadā balvas konkursā piedalās bez maksas un atkārtoti saņem pilnu pakalpojuma paketi. Bieži vien tie uzņēmumi, kuri balvā piedalās atkārtoti ir lielāki ieguvēji par „veiksminiekiem”, kuri ir parādījuši augstus rezultātus jau pirmajā reizē. Tomēr, katrs uzņēmums ir unikāls un ieguvumi no dalības kvalitātes balvā lielā mērā ir atkarīgi no tā, kā uzņēmums pratīs sev piedāvāto iespēju izmantot.
Pēc manām domām, pats būtiskākais ieguvums, viennozīmīgi, ir efektīvs uzņēmuma vadības instruments, kuru apgūstot organizācijai paveras jaunas iespējas sevis pilnveidošanai un konkurētspējas veicināšanai.
Nobeigumam
Ja paskatāmies Latvijas Kvalitātes balvas ieguvēju sarakstu, tad redzam, ka šie tiešām ir uzņēmumi, kurus var uzskatīt par veiksmīgiem biznesā un no kuriem var mācīties. Domāju, ka arī tā ir motivācija – pievienoties šim elitārajam klubiņam – Latvijas Kvalitātes balvas ieguvēju klubiņam.