Latvija ir pirmā valsts Eiropā, kur top inovatīva sarunu botu platforma valsts un pašvaldību iestāžu vajadzībām.
To izstrādā Kultūras informācijas sistēmu centrs (KISC), izmantojot valsts pārvaldes valodas tehnoloģiju platformas Hugo.lv iestrādnes un resursus. Projekta rezultātā saskaņā ar plāniem valsts pārvaldes iestādes iegūs mūsdienīgu rīku saziņai ar sabiedrību, bet iedzīvotāji – iespēju ērti saņemt atbildes uz viņus interesējošiem jautājumiem.
Sarunu boti (čatboti) šobrīd ir strauji augoša mākslīgā intelekta joma – virtuālie sarunu biedri arvien plašāk tiek izmantoti, lai sniegtu atbildes uz klientu jautājumiem gan biznesā, gan arī valsts pārvaldē. Viens no celmlaužiem šajā jomā Latvijā ir Uzņēmumu reģistrs, kura sarunu bots UNA sniedz rakstiskas atbildes uz iestādes klientu uzdotajiem jautājumiem par komersantu, uzņēmumu reģistrēšanu, likvidēšanu un dokumentu virzību. Tāpat jāpiemin Cēsu Mākslas festivāla Kaizala saziņas platformā strādājošais sarunu bots @VENDIS, kas šovasar festivāla apmeklētājiem sniedza atbildes par to, kas notiek festivālā, kur novietot auto, kur paēst u. c.
KISC iniciētā vienotā platforma ir nākamais solis sarunu botu attīstībā, kas nodrošinās to pieejamību valsts un pašvaldību iestāžu mājaslapās, virzoties uz klientos orientētu un efektīvu valsts pārvaldi. Šobrīd norisinās darbs pie tā dēvētā bāzes bota izstrādes un testēšanas. Uz tā pamata tiks izstrādāts katras valsts vai pašvaldības iestādes vajadzībām atbilstošs risinājums. Tā, piemēram, Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) sarunu bots spēs atbildēt uz jautājumiem par transportlīdzekļa reģistrāciju, bet Latvijas Valsts televīzijas un radio centra (LVRTC) rīks – uz jautājumiem par e-paraksta lietošanu. Būtībā tas nozīmē, ka mums būs «pamata bots» jeb asistents ar pamatzināšanām un specializētie «boti» noteiktam tēmu lokam, kas savā starpā sadarbosies, nodrošinot efektīvu komunikāciju ar iedzīvotājiem.
«Lai arī atsevišķu valstu pārvaldē darbojas vai tiek izstrādāti sarunu boti, tāda līmeņa risinājums kā vienota platforma, uz kuras bāzes top sarunu boti visām valsts institūcijām, Eiropā netiek izstrādāta. Turklāt Hugo.lv nodrošina ne vien sarunu botu darbību, bet ir valsts pārvaldes valodas tehnoloģiju platforma, kas nodrošina automatizētu tulkošanu, runas atpazīšanu un runas sintēzi, kā arī dažādus rīkus daudzvalodu atbalstam e-pakalpojumos,» skaidro KISC projekta vadītājs Jānis Ziediņš.
Tuvāko divu gadu laikā sarunu botu skaits valsts pārvaldē sasniegs pat 60. Projekta ietvaros sarunu boti top vairākām valsts iestādēm – Valsts ieņēmumu dienestam, LVRTC, CSDD. Tostarp, plānots izstrādāt sarunu botu portālam Latvija.lv, kurš palīdzēs orientēties plašajā e-pakalpojumu klāstā. Tāpat tiek izstrādāts publiskajās bibliotēkās izmantojams sarunu bots ar papildu funkcijām. Savu sarunu botu saņems katra valsts vai pašvaldību iestāde, kurai tiks izstrādāta tīmekļvietne Valsts kancelejas īstenotā vienotās platformas projekta ietvaros.
Projektu īsteno Kultūras informācijas sistēmu centrs, piesaistot Eiropas Savienības fondu līdzekļus. Tehnoloģiju partneris projektā ir uzņēmums Tilde, liekot lietā gadu gaitā uzkrātās zināšanas un pieredzi valodu tehnoloģiju un ar to saistīto mākslīgā intelekta risinājumu attīstībā un izmantošanā publiskajā sektorā. Plānots, ka divu gadu laikā projektā iesaistīsies gandrīz 50 publiskās pārvaldes iestādes, virtuālie asistenti nodrošinās vismaz 10 % no kopējā konsultāciju apjoma iedzīvotājiem.
Risinājums tiek veidots Microsoft Azure platformā, izmantojot Hugo.lv valodu korpusu, mākslīgā intelekta tehnoloģijas valodas atpazīšanai un citas jau esošās iestrādes. Hugo.lv ir Latvijas valsts pārvaldes valodas tehnoloģiju platforma, kas brīvi pieejama ikvienam Latvijas iedzīvotājam. Tā nodrošina automatizētu tulkošanu, runas atpazīšanu un runas sintēzi, kā arī dažādus rīkus daudzvalodu atbalstam e-pakalpojumos.