Uzņēmums SIA Eko Gāze ceturtdien Rīgā prezentējis pirmo pārvietojamo degvielas uzpildes staciju (DUS), kas ir arī pirmā šāda veida stacija Eiropā.
Patlaban pārvietojamā DUS, kas ļauj ar gāzes iekārtām aprīkotas automašīnas uzpildīt ar sašķidrinātu naftas gāzi, ir patentēta Latvijā, bet tā patentēšanai ir iesniegta arī Lietuvā, Polijā, Igaunijā, Krievijā, Baltkrievijā un Ukrainā (patent pending).
«Līdz šim šādas pārvietojamas pašapkalpošanās autogāzes stacijas Eiropā vēl nav ieviestas,» Db.lv norāda SIA Eko Gāze līdzīpašnieks Andrejs Laškovs.
Citas sašķidrinātās naftas gāzes stacijas Rīgā un tās apkaimē plānots uzstādīt, izmantojot franšīzi. Pirmā pārvietojamā DUS uzstādīta Lukoil DUS teritorijā Mūkusalas ielā 59, bet, kā norāda uzņēmuma līdzīpašnieks, šādas stacijas var uzstādīt jebkurā vietā pie maģistrāliem ceļiem, kur ir līdzena virsma un iespēja pieslēgt elektrību, kā arī saņemts drošības – sprādzienbīstamības – novērtējums. «Faktiski, lai uzstādītu šādu gāzes staciju nav nepieciešams veikt daudz saskaņošanas darbu, piemēram, nav nepieciešamas būvatļaujas,» skaidro Eko Gāze līdzīpašnieks. Franšīzes noteikumi patlaban tiek izstrādāti, bet paredzams, ka tajos tiks iekļauta vienota dizaina koncepcija, reģistrētā Eko Gāzes preču zīme, vienots gāzes un preču iepirkums.
A. Laškovs pastāstīja, ka pēc uzstādīšanas mobilo DUS ir iespēja pārvietot arī uz citu vietu, novietojot moduli uz platformas un to pārvedot. «Šī pārvietojamība arī padara SIA Eko Gāze projektu unikālu,» norāda uzņēmuma līdzīpašnieks.
Vienu gāzes staciju, ieskaitot saskaņošanas darbiem nepieciešamo laiku, var uzstādīt aptuveni desmit nedēļu laikā, norāda uzņēmuma pārstāvji, atklājot, ka viena pārvietojamās autogāzes stacijas moduļa ražošanas izmaksas ir 27 tūkstoši Ls. Faktiski franšīzē šādas pārvietojamas autogāzes stacijas var iegādāties uzņēmumi vai arī privātpersonas, savukārt patlaban SIA Eko Gāze norit sarunas ar Latvijas degvielas tirgotājiem. Rīgā un tās apkaimē tuvākā pusotra līdz divu gadu laikā plānots uzstādīt piecas līdz septiņas autogāzes stacijas.
Autogāzes stacija ir viena jūras konteinera lielumā (2,4 metri X 7,6 metri).
Šobrīd Latvijā ar gāzes iekārtu ir aprīkoti aptuveni 10% no kopējā automašīnu skaita, bet paredzams, ka nākamā un šī gada laikā šis tirgus palielināsies par aptuveni 20%, norāda A. Laškovs.
«Pieprasījums pēc autogāzes uzpildes stacijām Latvijā ir – to pierāda kaut vai tas, ka rodas rindas tiem uzņēmumiem, kas veido šo uzpildes staciju karkasus,» norāda Eko Gāze līdzīpašnieks.
Uzņēmums SIA Eko Gāze ir dibināts 1996. gada septembrī, un tas uz pusēm pieder Andrejam Laškovam un Artūram Irbem. Pērno gadu uzņēmums noslēdza ar 1,48 miljonu Ls apgrozījumu un 77,5 tūkst. Ls peļņu.
Patlaban SIA Eko Gāze ir septiņas stacionārās autogāzes uzpildes stacijas – sešas no tām atrodas Rīgā, bet viena – Rīgas rajonā. Jau rakstīts, ka Latvijā uzņēmums Statoil piedāvā iespēju uzpildīt autogāzi aptuveni 30 stacijās, autogāzi tirgo arī DUS Latvijas Nafta u.c. Kopumā Latvijā transportlīdzekli ar gāzi var uzpildīt vairāk nekā 110 vietās.
Tāpat jau rakstīts, ka automašīnu aizsardzības sistēmu izgudrotājs, ražotājs un uzstādītājs SIA Autonams pērnā gada nogalē sācis uzstādīt jaunākās paaudzes autogāzes iekārtas. Atkarībā no automašīnas dzinēja tilpuma vienas iekārtas cena svārstās 500-700 latu robežās. Nobraucot 10 tūkstošus kilometru, gāzes iekārtai jāveic apkope.
Jau ziņots, ka «īpaši straujš pieprasījums pēc gāzes iekārtu uzstādīšanas automašīnām sākās brīdī, kad degvielas cenas pārvarēja psiholoģisko robežu - viens lats litrā,» iepriekš norādīja autogāzes uzstādīšanas servisa Autonams valdes loceklis Edvīns Panders.