Palielinot akcīzes nodokli naftas gāzēm (autogāzēm), maksimālais tās gala cenas pieaugums būs 1,54 santīmi par litru. Tādējādi Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas paustais viedoklis par autogāzes cenas kāpumu līdz 70 santīmiem ir maldīgs, norāda Finanšu ministrijas (FM) pārstāvji.
Jau rakstīts, ka Latvijas autogāzes tirgus katru gadu pieaug, un līdz ar to palielinās arī spēlētāju skaits un konkurence. Patlaban Latvijā ar gāzi darbināmi ir tikai 12% automašīnu. Līdz ar to tirgus var augt vēl divas līdz trīs reizes, iepriekš pauda uzņēmuma Eko gāze attīstības un finanšu direktors Andrejs Laškovs.
Jāatgādina, ka 1. augustā ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts parakstīja lēmumu par sašķidrinātās naftas gāzes (SNG) iekļaušanu valsts jēlnaftas un naftas produktu obligātajās drošības rezervēs, piemērojot valsts nodevu 16,63 latu apmērā par tonnu, kas ir vairāk nekā par tonnu dīzeļdegvielas. Savukārt, no nākamā gada Ekonomikas ministrija plāno palielināt akcīzes nodokli autogāzei no 90 Ls uz 112 Ls par tonnu. Tas izraisīja Latvijas Gāzes asociācijas un degvielas tirgotāju sašutumu. (LINKS)
Tikmēr FM izplatījusi paziņojumu, kurā skaidro, ka akcīzes nodoklis naftas gāzēm harmonizē Eiropas Savienībā (ES). Pašlaik ES noteiktais minimālais nodokļa līmenis autogāzēm ir tūkstoš kg par 88 latiem, taču ir paredzēts to palielināt. Šobrīd aptuvenā autogāzes cena Latvijā ir 40 santīmi par litru. FM pārstāvji norāda, ka, palielinot akcīzes nodokli, tās cena sasniegs ne vairāk kā 41,54 santīmus par litru.
«Ņemot vērā autogāzes blīvumu (0,55 kg/litru), akcīzes nodokļa slogs pašreiz ir pieci santīmi par vienu autogāzes litru, savukārt benzīnam – 28,9 santīmi par vienu litru. Taču ir jāņem vērā fakts, ka autogāzes patēriņš atkarībā no uzstādītās autogāzes iekārtas un inžektora sprauslu veida ir aptuveni par 10-20% (dažos avotos pat 25%) lielāks nekā benzīna patēriņš, tādējādi akcīzes nodokļa slogs autogāzei ir vērtējams kā seši santīmi uz vienu litru ekvivalenta degvielas patēriņa apjomu, pieņemot, ka autogāzes patēriņš ir par 20% lielāks nekā benzīna. Līdz ar to pašlaik akcīzes slogs, lai veiktu vienādu attālumu – 100 km, autogāzei ir aptuveni četras reizes zemāks nekā bezsvina benzīnam,» teikts FM paziņojumā.
Ministrijās pārstāvji arī norāda - lai mazinātu atšķirības akcīzes nodokļa slogā starp degvielas veidiem, būtu jāpaaugstina akcīzes nodoklis autogāzei līdz 161 eiro (113,15 lati) par tūkstoš kilogramiem, un tas tuvinātos tam nodokļu slogam, ko paredz pēdējie priekšlikumi ES minimālā nodokļa līmeņa autogāzes pārskatīšanā un paaugstināšanā.
Paredzamā ietekme uz valsts budžetu pēc akcīzes nodokļa palielināšanas 2014. gadā būs 2,8 miljoni latu, savukārt 2015. un 2016. gadā sasniegs trīs miljonu latu apmēru, aprēķinājusi FM.