Pirmā latviešu pašu organizētā tirdzniecības misija Silīcija ielejā izdevusies veiksmīga – brauciens rezultējies ar vairākiem sadarbības piedāvājumiem un investoru intereses piesaistīšanu atsevišķiem Latvijas delegācijas uzņēmumiem.
Latviešu uzņēmēju tirdzniecības misija norisinājās no šā gada 31. janvāra līdz 12. februārim, un tajā piedalījās seši Latvijas informācijas tehnoloģiju nozares uzņēmumi - Karšu izdevniecība Jāņa sēta, Booking Group, tostarp arī četri Ventspils Augsto tehnoloģiju parka Biznesa inkubatora uzņēmumi - Intelligence Media Group, Molips, Informatics un TestDevLab.
Šī bija pirmā misija Silīcija ielejā, ko organizēja latvieši paši – start-up pasaules iekarošanai paredzētā jaunizveidotā organizācija StartupLatvia un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA). Līdz šim Latvijas iesācējuzņēmumi izcīnīt sev vietu Silīcija ielejā devās pašu spēkiem vai, pievienojoties Igaunijas start-up uzņēmumu delegācijai. Tāpat līdz šim Latvijai nebija savas pārstāvniecības tehnoloģiju mekā, un mērķtiecīgai start-up uzņēmumu virzīšanai finansējums netika nebija atvēlēts.
Pirmās latviešu organizētās misijas tehnoloģiju mekā iznākums vērtējams kā veiksmīgs, jo pavasarī dažas start-up kompānijas atgriezīsies Silīcija ielejā, lai sāktu kārtot investīciju saņemšanai nepieciešamās formalitātes, stāsta viens no tirdzniecības misijas organizatoriem Artūrs Zandersons. Ņemot vērā pirmās misijas panākumus, pašlaik norit darbs pie nākamās misijas plānošanas.
Sīkākas uzsākto darījumu detaļas pašlaik netiek atklātas, ievērojot konfidencialitātes prasības, norāda A. Zandersons.
«Tas nav tikai mīts, ka Silīcija ielejā miljonu dolāru čeks var tikt izrakstīts pat kafejnīcā, taču, lai līdz tam nonāktu, ir jāievēro noteikta procedūra un uzvedības kultūra, kas ir atšķirīga no citur pasaulē pieņemtās,» norāda StartupLatvia pārstāvji, skaidrojot, kādēļ misijas ietvaros sevišķi nozīmīgi Latvijas iesācējuzņēmumiem bija gūt apmācības par to, kā darbojas Silīcija ielejas biznesa ekosistēma.
Tirdzniecības misijas ietvaros viens no vadošajiem ASV biznesa treneriem Henriks Šīls (Henrik Scheel) latviešu uzņēmējiem stāstīja par Lean Startup principiem, biznesa modeļa kopsavilkumu (Business Model Canvas) veidošanu un strādāja pie dalībnieku individuālajām biznesa idejas prezentācijas un tīklošanas prasmēm Silīcija ielejā pieņemtajā stilā,» stāsta StartupLatvia pārstāvji.
Tāpat brauciena ietvaros latviešu uzņēmēji apmeklēja vairākus biznesa inkubatorus un akseleratorus: RocketSpace, NestGSV un Plug&Play Tech Center un tikās arī ar pieredzējušiem Silīcija ielejas uzņēmējiem, kuri stāstīja par savu ceļu līdz veiksmes stāstam un sniedza informāciju par investīciju piesaistīšanas procesa aizkulisēm. Tāpat latviešu start-up uzņēmēji prezentēja savas biznesa idejas Plug&Play Tech Center riska kapitālistiem, kuru galvenais uzdevums ir atrast un attīstīt nākamos miljonu dolāru vērtos veiksmes stāstus.
Plug&Play Tech Center investīciju portfelī šobrīd ietilpst tādi uzņēmumi, kā Paypal un Dropbox, un tas specializējas starptautisku uzņēmumu biznesa attīstībā.
Misijas ietvaros tās dalībnieki apmeklēja biznesa konferenci Startup Grind, kurā piedalījās arī, piemēram, grāmatas Startup Owner`s Manual autors Stīvs Blanks (Steve Blank), biznesa akseleratora 500 Startups dibinātājs Deivs Maklērs (Dave Mcclure) un citi startup kultūrā zināmi cilvēki un investīciju fondu vadītāji.
Tāpat tika apmekēti arī tādi uzņēmumi kā Google, Microsoft, Skype un Nokia. Microsoft BizSpark programmas pārstāvji latviešiem bija sagatavojuši speciālu programmu, tostarp sniedzot arī vērtīgu potenciālo sadarbības partneru kontaktinformāciju.
Misija noslēdzās ar speciāli Latvijas delegācijai organizētu industrijas ekspertu un investoru paneli, kurā katrs uzņēmums piecu minūšu laikā varēja prezentēt savu ideju un gūt atgriezenisko saisti par piemērotākās biznesa stratēģijas izvēli un nākotnes attīstības iespējām Silīcija ielejā. Tāpat misijas dalībnieki piedalījās biznesa ideju attīstīšanas pasākumā StartupWeekend Transmedia, kur komandās kopīgi ar citiem amerikāņu uzņēmējiem 52h garumā strādāja pie vairākplatformu tehnoloģiskajiem risinājumiem. Komanda LA2050, kurā bija vairāki latvieši, saņēma skatītāju simpātiju balvu par sociālās kartogrāfijas aplikācijas izstrādi Losandželosas pilsētai.
«Šis brauciens bija nenovērtējama vairāk nekā divu nedēļu gara uzņēmējdarbības treniņnometne, kas deva iespēju satikt ne tikai potenciālos sadarbības partnerus, bet arī paskatīties uz savu biznesu no pavisam cita skatupunkta,» norāda Informatics valdes priekšsēdētājs un viens no Silīcija ielejas tirdzniecības misijas dalībniekiem Dairis Kuciks.
Uzņēmumi, kas devās tirdzniecības misijā uz ASV, tika atlasīti, izvērtējot to ieinteresētību noieta paplašināšanā ASV tirgū, kā arī gatavību piesaistīt ārvalstu investīcijas straujākai izaugsmei, norāda organizācijas StartupLatvia līdzdibinātāja Sanita Laiviņa.
Lielāko daļu misijas izmaksu sedza uzņēmēji paši, taču 50% izmaksu viņiem būs iespēja atgūt ārējo tirgu programmas ietvaros, Db.lv stāstīja Liāna Sarma, LIAA Eksporta veicināšanas nodaļas projektu vadītāja. Lai dotos šādā braucienā, vienam uzņēmējam jārēķinās ar izmaksām aptuveni 2,5 – trīs tūkst. Ls apmērā.
StartupLatvia ir jauna organizācija, kuras mērķis ir veicināt start-up ekosistēmas attīstību un atpazīstamību Latvijā, veidot sadarbību ar citām ekosistēmām visā pasaulē un radīt vienotu un atpazīstamu zīmolu un platformu Latvijas start-up uzņēmumiem. StartupLatvia dibinātāji ieguvušu pieredzi, strādājot start-up atbalsta organizācijās ASV Silīcija ielejā, un ilgstoši darbojoties uzņēmējdarbībā Latvijā un Eiropā, par sevi stāsta organizācijas līdzdibinātāji.