Izturies pret kompānijas sākuma investīcijām un budžetu kā pret personīgajiem ietaupījumiem.
Start-up posms un tradicionāli bēdīgās beigas
Uzņēmuma vārīgākais posms ir tā pirmsākumi. Lielākā daļa uzņēmumu nepiedzīvo savu trešo un ceturto dzimšanas dienu. Latvijā pagājušajā gadā, saskaņā ar Lursoſt datiem, reģistrēti 14 965 uzņēmumi, bet likvidēti 6 402. Likvidēto uzņēmumu skaits, salīdzinot ar 2013. gadu ir palielinājies par 54,19 %. Iemesli likvidācijai var būt dažādi, bet lielākoties tas ir viens — nespēja konkurēt.
Apstākļi, kādēļ uzņēmumi nonāk šādā situācijā, ir vienkārši — ja Tu ļausi sava uzņēmuma tēriņiem augt brīdī, kad tiem nebūs seguma no Tava produkta pārdošanas — Tavam uzņēmēja sapnim pienāks beigas.
Tam var būt viens vai vairāki, dažādi iemesli — tirgus izrādās mazāks, nekā sākotnēji prognozēts; pieprasījums neaug tik strauji, kā Tu cerēji; Tev jāsecina, ka tomēr nav izdevies saražot savu produktu lētāk, nekā cena par kuru spēj to pārdot; konkurenti izrādās apķērīgāki un ātrāki, Tu neesi veltījis pietiekami daudz laika pašam produktam un tā attīstīšanai, pārāk ātri ielecot produkta izplatīšanas veicināšanā, eksportā. Rezultāts būs viens — Tev beigsies nauda.
Lai izdzīvotu, kontrolē pareizos riskus: uzņēmumiem start-up posmā (un arī turpmāk) ir svarīgi domāt par uzsākto kā par risku vadības vingrinājumu. Tavs uzdevums ir nepārtraukti vērtēt katru soli šajā aspektā: «precīzi, kas var noiet greizi, un tieši ko es varu izdarīt, lai saprātīga budžeta ietvaros šo risku novērstu?»
Ir riski, kas ir maz iespējami — piemēram, ugunsgrēks ražotnē vai birojā. iespējamība, ka tas atgadīsies ir neliela, tāpēc pret šādu risku ir viegli apdrošināties. Bet eksistē arī tādi riski, ko mēdz saukt par biznesa nāves riskiem, un pret tiem Tev neviens apdrošinātājs polisi neizsniegs. Viens no šādiem riskiem ir brīdis, kad beidzas nauda. Pieskati savu naudu.
Ko darīt, lai naudas pietiktu?
Tava attieksme: jau no savas uzņēmēja karjeras pirmā brīža sāc uztvert finanses kā paša naudu, un sāc pret tām tā arī
izturēties.
Naudas saņemšana: ja Tev naudu dod, ņem. Piesaistīt finansējumu ir daudz vieglāk tad, kad Tu izskaties labi. Iemācies
«pārdot» sava uzņēmuma vīziju dažos teikumos. Neviens negribēs ieguldīt Tavā start-up uzņēmumā, kad tas uzrādīs izsīkstošas rezerves un būs skaidrs, ka pašam naudas vairs nav. Jau sākumā pieņem investīcijas un ieguldi tad, kad ir vispiemērotākais brīdis.
Start-up uzņēmējiem bieži ir grūti pieņemt lēmumu piesaistīt investīcijas, jo ir bailes pazaudēt neatkarību un lēmumu brīvību, bet ir vērts atcerēties divus galvenos ieguvumus. Pirmkārt, gandrīz visiem Latvijas un arī ārvalstu zīmoliem strauja izaugsme pēc stabila start-up posma sākās tieši pateicoties investīciju piesaistei. Otrkārt, piesaistot privātos investorus, tā dēvētos biznesa eņģeļus vai citas investīcijas, Tu saņemsi arī pieredzējušu komandu un atbalstu. Neviens investors negribēs zaudēt savas investīcijas, tāpēc neļaus Tev izdarīt nākamās start-up biznesa kļūdas — izdegšanu, nespēju nodrošināt pieprasījumu, kvalificētas komandas izveidi utml.
Tev ir jābūt vismaz diviem biznesa plāniem, kas paredz finanšu vadīšanu: pirmais plāns paredz uzņēmuma attīstību, kad
pieejams ārējais finansējums. Otrs plāns paredz biznesa attīstību tikai un vienīgi paša spēkiem.
Naudas tērēšana: Tas, ka Tu esi optimists, jau ir skaidrs. Katram uzņēmējam ir jābūt nelabojam optimistam, lai iecerētais
izdotos. Tikai attiecībā uz finansēm gan iesaku būt reālistam, ja ne pesimistam.
Visiem optimistiem ātrāk gribas tikt uz priekšu — savu biroju, savu ražotni, savu komandu, savu visu ko… Bet sākumā ir vērts izmantot pilnīgi visus «atsperšanās» mehānismus, kas nav tiešas investīcijas uzņēmumā, vienlaikus ļauj tērēt mazāk. Apvienotie biroji vai pat e-biroji, inkubatori, ārpakalpojumi pamatlietās kā grāmatvedība, juridiskie pakalpojumi, u.c.
Neuzsāc plašus ieguldījumus ražošanas apjomu celšanā, globāla mēroga loģistikā, pirms Tavs bizness un Tavs klients tam ir gatavs. Sākumā Taviem ieguldījumiem jākoncentrējas uz divām lietām: produkta pilnveidošanu un pārdošanu. Viss pārējais ir otrā plānā.
Investē tikai tur, kur skaidri redzi atdevi un skaidri redzi, kad (burtiski, cikos) šo atdevi saņemsi. Viss pārējais ir otrā plānā.
Kā mums ar risku vadību un naudas pieskatīšanu start-up gāja pašiem
4finance biznesa uzsākšana bija gana sarežģīts un izaicinājumu pilns process. Finanšu biznesā, saprotamu iemeslu dēļ,
finansējuma piesaiste, lai augtu un attīstītos, ir ārkārtīgi būtiska. Nauda ir ne tikai maksāšanas un ieguldīšanas instruments
pamatlīdzekļos; nauda ir darba instruments, kas arī 4finance gadījumā bija produktu izstrādes un attīstīšanas pamatā.
Piesaistot pirmo finansējumu start-up posmā, mūsu galvenā mantra bija — taupīt visur, visur, kur iespējams. Nauda tika
ieguldīta produktā, tā tehnoloģijās un produkta noieta veicināšanā. Taupījām uz biroja telpām, uz administratīvajiem
izdevumiem, uz pildspalvām.
Visa uzmanība tika veltīta produktam - mūsu aizdevumu instrumentiem. Savus produktus esam centušies attīstīt unikālus - kvalitatīvus, maksimāli ērti lietojamus un saprotamus klientiem. Savus produktus diferencējām, lai atšķirtos no konkurentiem kļūtu konkurētspējīgāki par tiem gan kvalitātē, gan pakalpojuma cenā.
Kopš dibināšanas dienas, 2008. gada 11. februāra, ir pagājuši septiņi gadi un septiņi mēneši. Strādājam vairāk nekā desmit valstīs, esam nozares līderis un nedomājam apstāties. Sākumposma taupīgums un attieksme pret naudu noteikti ir atmaksājusies.