Birokrātisko šķēršļu un administratīvo problēmu dēļ ir apdraudēts 300 milj. eiro vērtais vērienīgais konteineru termināļa projekts Rīgā.
Galvenā problēma - uzņēmumam ir aizliegta projektēšana un būvniecība divu Satversmes tiesas lēmumu dēļ, kas pēc būtības aizliedz būvniecību Rīgas ostā. «Ja mums neizdosies panākt kompromisu, tad baidos, ka projekts vienkārši aizies nebūtībā un konteineru terminālis netiks uzcelts,» norāda projekta realizētājs un 50% Nacionālā konteineru termināla (NKT) īpašnieks Ivars Millers, kurš Latvijas biznesā vairāk zināms kā būvniecības uzņēmuma Skonto būve viceprezidents un līdzīpašnieks.
Kravas ir
«Galvenais jau nav investoram uzbūvēt termināli - galvenais ir nodrošināt to ar kravām. Pēc ilgstošām pārrunām ar Krievijas pusi izdevās vienoties par kravu piesaistīšanu Rīgas ostai. Mūsu partneri ir viena no Krievijā lielākajām konteineru kompānijām, kurai pieder konteineru termināļi visā Krievija,» projekta nopietnību uzsver I. Millers. Db jau vēstījis, ka NKT 50% netieši pieder I. Milleram, bet otri 50% netieši pieder Kiprā reģistrētai firmai First Quantam Assets, kas ir ietekmīga konteineru biznesa kompānija Krievijā.
Glābs atsevišķs lēmums
Šobrīd kā vienīgais glābšanas salmiņš projektam tiek minēta iespēja pieņemt atsevišķu Rīgas domes lēmumu vai izstrādāt speciālus Ministru kabineta noteikumus, kas ļautu konteineru termināļa projektu tomēr realizēt, taču nav skaidrības, vai tas ir iespējams. Arī Rīgas Brīvosta kā vienīgo risinājumu saskata speciālu noteikumu vai lēmuma izstrādi Rīgas domē vai Ministru kabinetā. Rīgas Brīvostas Stratēģiskās plānošanas un projektu vadības departamenta direktors Vladimirs Makarovs uzsver, ka, nepieņemot speciālu lēmumu, tiks nodarīts milzu kaitējums Rīgas ostai. «Jau šobrīd var teikt, ka Satversmes tiesas lēmums izdarījis milzu kaitējumu un ir izdevīgs mūsu konkurentiem, tomēr vismaz konteineru termināļa projektu, cerams, būs iespējams izglābt,» viņš uzsver. Rīgas Brīvostas aprēķini liecina, ka šis terminālis nodrošinātu darbu aptuveni 10 tūkstošiem Latvijas autopārvadātāju vien. Tāpat esot daudzas citas nozares, kuras iegūtu milzu labumu no šī termināļa darbības. Tāpat šāda projekta apturēšana nodarīšot neatgriezenisku kaitējumu Latvijas tranzītbiznesa reputācijai, jo konteimeru termināli tiks uzbūvēti citās valstīs, kravas piesaistīt vairs neizdosies, bet investoriem būs laba mācība Rīgas ostā naudu neieguldīt. Jau tuvākajā laikā NKT domā vērsties MK. «Mēs uzskatām, ka variants būtu saņemt APU, balstoties uz kādu no šiem lēmumiem. Un steidzīgi uzsākt projektēšanu,» uzsver I. Millers. Viņš norāda, ka regulāri notiekot tikšanās ar krievu partneriem, taču, lai arī viņi saprot situāciju, tomēr prasa konkrētus termiņus, kad un vai kaut kas varētu sākties.
Vajag ātrumu
Galvenais šajā projektā esot ātrums, jo Baltijas valstu starpā ir sīva konkurence par konteineru piesaisti. Šobrīd konteineru termināli kravām ar valsts un pašvaldību atbalstu būvē Igaunijā. Jauna osta tiek celta Somijā. Tāpat divi termināļi top Polijā, un arī Lietuvā ir nopietnas aktivitātes konteineru biznesā. «Tikai Rīgā nekas nenotiks. Tagad diemžēl izskatās, ka būvniecības darbi var sākties ne ātrāk par 2.5 līdz 3 gadiem. Un tas nozīmē, ka šis projekts mums paslīd garām. Acīmredzot tādā gadījumā es savus partnerus būšu pievīlis,» pesimistisko scenāriju iezīmē I. Millers. Šobrīd NKT nomā par Kundziņsalas zemi gadā jāmaksā aptuveni 200 tūkstošus latu, lai arī nekāda darbība uz šīs zemes nav pieļaujama. Tāpat simtiem tūkstoši latu jau ieguldīti projektēšanas darbos un dokumentācijas kārtošanā. «Šobrīd šajā projektā esmu ieguldījis ievērojamus līdzekļus, bet vienīgā atļauja, kas mums ir - uzbūvēt sētu un novākt netīro teritoriju,» saka I. Millers. Izdevumi turpina pieaugt, jo projektēšanas darbi turpinās. Ja tiks apturēta projektēšana, tad projektam svītra tiks pārvilkta pilnībā.
Birokrātijas problēmas
NKT kompānija noslēgusi vairāku miljonu eiro vērtu līgumu par termināļa projektēšanu. Pēc darba grafika jau 2009. gadā terminālim bija jāsaņem pirmās kravas, tāpēc projektēšana notikusi lielā tempā. Tomēr ST lēmums pārvilcis treknu svītru visiem darbiem. NKT iesniedzis lūgumu APU sadalīt - vienu izsniegt mazam 12 hektāru zemes gabalam, kur varētu sākt pirmās kārtas darbus, bet otru pārējai Kundziņsalas nomātajai zemes teritorijai, kur pēc jaunā attīstības plāna apstiprināšanas varētu realizēt pārējās termināļa kārtas. Pirmās kārtas teritorija ir ar 5 metru smilšu uzbērumu, un pēc dažādu departamentu prasībām izsniegti neskaitāmi dokumenti un izziņas par to, ka zemes gabals neapplūdīs reizi 100 gados un ka tā ir ostas apbūves teritorija utt. Galarezultātā uz lūgumu sadalīt arhitektūras plānošanas uzdevumu (APU) divās daļās atbilde no Attīstības departamenta vispār netika saņemta. Vēlāk uzņēmums iesniedz pieprasījumu izsniegt atsevišķu APU pirmai termināļa kārtai. Kaut arī jau pagājis noteiktais atbildes sniegšanas termiņš, tomēr atbilde atkal neesot saņemta. «Mēs gan neklusējām un griezāmies domē. Rakstījām Ārgaļa kungam, kurš atbild par ostu. Lūdzām rast risinājumu,» uzsver I. Millers. Esot bijušas tikšanas ar dažādu departamentu piedalīšanos Rīgas brīvostā, un tur ierēdņi secinājuši, ka situācija nav risināma - nepieciešami juridiski skaidrojumi un Rīgas domes vai atsevišķs Ministru kabineta lēmums.
Nevar orientēties
«Rīgas dome šajos gados ir saražojusi tik daudz karšu un saistošo noteikumu, ka tagad šajā milzu informācijas plūsmā vairs nevar orientēties. Viņi katrā atsevišķā gadījumā var izvilkt piemērotu punktu, ko attiecināt uz konkrēto gadījumu. Šie dokumenti un saistošie noteikumi jau kalpo nevis jautājumu risināšanai, bet kā bremze projektiem un, kā redzams, arī augsne korupcijai,» tā I. Millers.
Otrs iemesls esot nevēlēšanās izskatīt jautājumu, lai tas tiktu risināts pozitīvi, kas, iespējams, esot saistīts ar korupcijas skandāliem. Lai arī I. Millers ir pārliecināts, ka 99% ierēdņu ir godīgi, tomēr sabiedriskās domas ietekmē ierēdņi labāk izvēlas neko nedarīt un «nobremzēt», jo par darīšanu varot rasties nepatikšanas, bet par nedarīšanu «sliktums» nevienam neesot bijis. ?Tranzīta un transporta nozares eksperti uzsver, ka konteimeru nozare ir viena no tām, kas nākotnē varētu balstīt Latvijas ostas un dot ievērojamus ienākumus tautsaimniecībai, tomēr šāds negatīvs precedents kā NKT gadījums varētu atturēt ārvalstu kompānijas izvēlēties Latviju kā konteineru tranzītvalsti.