Līdz ar alternatīvu piegādes avotu, pieaugot konkurencei starp piegādātājiem, iespējams, benzīna cena tomēr nedaudz kritīsies.Nākampirmdien uz Latviju tiks piegādāta 2000 t liela ES standartiem atbilstoša benzīna partija, kura ražota Lukoil rūpnīcā Ņižņijnovgorodā. Pēc Lukoil Baltija R padomes priekšsēdētāja vietnieka Haima Kogana teiktā, šī rūpnīca ir pārbūvēta un spēj ražot Eiropas standartiem atbilstošu benzīnu.
Tam, ka Latvijā tiks piegādāts benzīns no Krievijas, par iemeslu ir pērnā gada nogalē notikusī saruna starp Lukoil prezidentu Vagitu Aļikperovu un Latvijas premjerministru Aigaru Kalvīti. Sarunā abi sprieduši par alternatīviem degvielas piegādes avotiem Latvijā, kā rezultātā V. Aļikperovs teicis, ka nepieciešamības gadījumā Lukoil var ražot un piegādāt Latvijai ES standartiem atbilstošu benzīnu. "Benzīna partijas piegāde ir apliecinājums tam, ka V. Aļikperovs pilda doto solījumu," tā H. Kogans. Viņš atklāj, ka pirmā partija būs 2000 t, taču pēc tam tā varētu pieaugt līdz 2500-3000 t mēnesī, kas ir aptuvenais daudzums benzīna, ko Lukoil mēneša laikā pārdod savos DUS Latvijā.
Vērtē pozitīvi
Degvielas tirgotāju un ražotāju savienības prezidents Jevgenijs Kisiels uzskata, ka, ja Krievija sāks stabilas ES standartiem atbilstošas degvielas piegādes, tas degvielas tirgu ietekmēs pozitīvi. Viņaprāt, tiks veicināta konkurences saasināšanās, no kā savukārt iegūs patērētājs. "Jo sīvāka konkurence, jo zemākas cenas," skaidro J. Kisiels. Taču viņš vērš uzmanību uz to, ka ne tikai konkurence nosaka, ka cenas pieaug vai samazinās, to ietekmē pasaules naftas cenas, gadalaiks, kā arī akcīzes likmes lielums un citi faktori. "Teorētiski, saasinoties konkurencei, degvielas tirgotāji varētu izmantot dažādus mārketinga trikus, lai veidotu patērētājiem draudzīgu atlaižu politiku," lēš SIA Alexela Oil Latvia valdes loceklis Jānis Blūms. Viņš atzīmē, ka līdz ar brīdi, kad Krievija sāks importēt benzīnu, citi piegādātāji, iespējams, būs spiesti uzlabot piegāžu nosacījumus. Viņaprāt, benzīna piegāde no Krievijas paaugstinās loģistikas izmaksas, jo Krievijas rūpnīcas atrodas tālāk nekā rūpnīca Mažeiķos, taču šo iespējamo izmaksu pieaugumu patērētāji neizjutīs.
Arī H. Kogans atzīmē, ka benzīna piegādes no Krievijas izmaksā dārgāk nekā no Mažeiķiem, taču Krievija benzīnu ražo no savas naftas, Lietuvai tā ir jāiepērk, līdz ar to galējā cena neatšķirsies. "Turklāt, lai gan piegādes no Krievijas izmaksās dārgāk, tās būs ekoloģiskākas un drošākas," skaidro H. Kogans. Viņaprāt, vētras gadījumā, kad nevar kursēt tankkuģi, kas piegādā naftu uz Būtiņģi, kas tālāk nodrošina Mažeiķus, ekoloģiskākas piegādes pa dzelzceļu no Krievijas būs laba alternatīva.
ES nav pieprasījuma
H. Kogans skaidro, ka Krievijas rūpnīcu rekonstrukcija, lai varētu ražot ES standartiem atbilstošu benzīnu, ir tik lēna tādēļ, ka ES nav nepieciešams benzīns no Krievijas. "ES benzīns no Krievijas nav nepieciešams, jo tā pati spēj saražot nepieciešamo daudzumu, citādi ir ar dīzeļdegvielu," tā H. Kogans. Viņš ir pārliecināts, ka gadījumā, ja augtu pieprasījums pēc Krievijā ražota benzīna, tā spētu operatīvi pāriet uz ES standartiem atbilstoša benzīna ražošanu.
"Nav šaubu, ka Krievijā ražotajam benzīnam būs laba kvalitāte. Krievija spēj ražot Latvijas laika apstākļiem atbilstošu degvielu, tas jau ir pierādīts ar dīzeļdegvielu," uzskata H. Kogans. Viņš atklāja, ka Lukoil tuvākajā laikā no rūpnīcas Ņižņijnovgorodā plāno veikt ES standartiem atbilstoša benzīna piegādes arī uz Somiju.
Krievijas pārstrādes rūpnīcas ES standartiem seko novēloti
Degvielas tirgus eksperti ir pārliecināti, ka lielas pārmaiņas Krievijas benzīna ienākšana nenesīs, taču cena varētu nedaudz pazemināties.
"Katra gada sākumā Krievija paziņo, ka gada laikā spēs nodrošināt ar Eiropas Savienības (ES) standartiem atbilstošu benzīnu un stabilām piegādēm, taču līdz šim tas nav piepildījies," skeptiski par Krievijas piegāžu solījumiem izsakās Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas prezidents Ojārs Karčevskis. Viņš skaidro, ka rūpnīcu restrukturizācijas process Krievijā notiek jau sen, bet stabilu piegāžu pagaidām nav. "Ir skaidrs, ka Krievija ir nolēmusi doties ES virzienā, bet, kad tieši tiks uzsāktas stabilas ES standartiem atbilstošas degvielas piegādes, konkurences apsvērumu dēļ netiek atklāts," uzskata Degvielas tirgotāju un ražotāju savienības prezidents Jevgenijs Kisiels.
Ja arī Krievija piegādes tuvākajā laikā uzsāks, lēts benzīns Latvijā neieplūdīs. Uz šādu faktu uzmanību vērš SIA Alexela Oil Latvia valdes loceklis Jānis Blūms. Viņaprāt, izejošajā cenā būtiskas atšķirības nebūs, arī Krievija savu benzīnu tirgos atbilstoši pasaules cenām. Ilūziju par lētu benzīnu kliedē arī O. Karčevskis. Viņš skaidro, ka cenu starpība ir maza un tas, ka Krievijā ražotā degviela mainīs piegāžu izmaksas, neatstās redzamu iespaidu uz benzīna cenu degvielas uzpildes stacijās (DUS). "Šeit varētu būt runa par santīma desmitdaļu," lēš O. Karčevskis. Šobrīd Latvijā vidējā benzīna cena ir aptuveni 0.57 Ls.
Viņaprāt, jau vairākus gadus gan Krievija, gan Baltkrievija ES noteiktajiem degvielas standartiem seko ar novēlošanos. "Ja arī šīs valstis spēs rekonstruēt savas rūpnīcas un šogad uzsākt stabilas piegādes, jau nākamgad ES plāno ieviest jaunus standartus degvielas sēra saturam, kas prasīs jaunas rekonstrukcijas," ir pārliecināts O. Karčevskis. ·obrīd Latvijā gan dīzeļdegvielai, gan benzīnam ir pieļaujams sēra saturs 50 miligramu (mg) uz kilogramu, pēc gada tas tiks samazināts līdz 10 mg uz kilogramu. Līdz 2009. gadam ES vēlas panākt, ka ES tiek tirgota bezsēra degviela. "Arī Krievija spēs rekonstruēt savas rūpnīcas, lai tirgotu ES standartiem atbilstošu degvielu, taču domājams, ka tas tāpat kā līdz šim notiks ar laika nobīdi," uzskata O. Karčevskis.
Db jau vēstīja (26.04.2006.), ka rūpnīcas plānoja veikt reorganizāciju līdz 2006. gada beigām un ar 2007. gadu uzsākt ES standartiem atbilstoša benzīna ražošanu. Statoil ASA dīzeļdegvielas brokeris Rihards Šķeltiņš toreiz atzīmēja: tikko būs atbilstoša kvalitāte, imports no Krievijas, Baltkrievijas varētu sākties, bet jāņem vērā, ka visa lielā Krievija operē uz zemas kvalitātes benzīna.