Krievijas lielākā mazumtirdzniecības banka Sberbank ir uzsākusi tādas ierīces pārbaudi, ko savulaik būtu mīlējuši VDK – bankomātu, kurā iebūvēts melu detektors, lai novērstu krāpšanos ar patēriņa kredītiem, raksta New York Times.
Bankas klienti varēs pieteikties patēriņa kredītam izmatojot bankomātu, piedevām, «otrā galā» nebūs cilvēku. Lai arī šāda kredītu izsniegšanas kārtība pasaulē nav nekas jauns – krievu ierīce nolasīs pasi, pārbaudīs pirkstu nospiedumus un veiks trīsdimensiālu sejas skenēšanu.
Bankomāts izmantos arī balss atpazīšanas programmatūru, lai noteiktu vai indivīds godīgi atbild uz tādiem jautājumiem kā: «Vai jūs esat nodarbināts?» un «Vai pašlaik jums vēl ir citas, nenokārtotas kredītsaistības?»
Programmatūra spēs noteikt nervozitāti un emocionālu stresu, kas varētu liecināt par to, ka kredīta pieteikuma iesniedzējs melo. Šī informācija tiks salīdzināta ar citiem datiem, piemēram, cilvēka kredītvēsturi.
Balss atpazīšanas programmatūru ir izstrādājis Runas tehnoloģiju centrs, kompānija, kuras lielāko klientu vidū ir arī Krievijas Federālais drošības dienests. Šāda ideja bankai radās pasaules finanšu krīzes apstākļos, kad cilvēki nevarēja vai nevēlējās atmaksāt kredītus.
Sberbank jaunos bankomātus varētu izvietot lielveikalos un bankas filiālēs visā Krievijā. Tehnoloģiju speciālisti norāda, ka, ja šie bankomāti tiks komerciāli izmantoti, tad tā būs pirmā reize, kad finanšu pasaule izmanto balss atpazīšanu bankomātos.
Tomēr Sberbank nav pirmā banka pasaulē, kas eksperimentē ar modernām tehnoloģijām, norāda laikraksts. Deutsche Bank un Citigroup pārbauda tādas tehnoloģijas, kā, piemēram, interekatīvos ekrānus un pieskārienjūtīgus termināļus banku filiālēs Berlīnē, Ņujorkā un Tokijā.
Mašīnas prototips pagaidām ir izvietots Sberbank Nākotnes labaratorijā.