Bankas attīsta tehnoloģijas, lai nodrošinātu ātru, bet tajā pašā laikā izvērtētu kreditēšanu. Klienta izvērtēšana ir būtiska, lai nodrošinātu pēc iespējas zemāku procentu likmi.
Pēdējos gados kreditēšana piedzīvo lielas izmaiņas, galvenokārt izmantoto tehnoloģiju jomā. Protams, finanšu institūcijas, vērtējot kredītu pieteikumus, pievērš uzmanību dažādiem ar konkrētā biznesa attīstību saistītiem aspektiem. Taču modernās tehnoloģijas un mākslīgajā intelektā balstīti risinājumi ļauj apvienot informāciju no dažādām datu bāzēm un izvērtēt ne tikai finanšu rādītājus, bet arī, piemēram, darbinieku skaita izmaiņas. Automatizācija ir liels ieguvums gan bankai, gan arī uzņēmumiem. Tā, pirmkārt, padara daudz lētāku pieteikumu izvērtēšanu, otrkārt, ļauj izprast faktisko situāciju dažāda lieluma uzņēmumos un, treškārt, ļauj ātri pieņemt adekvātus lēmumus. Bankai tā ir iespēja efektīvi strādāt ne vien ar lielo, bet arī ar vidējo un mazo biznesu, būtiski paplašinot kredītu saņēmēju loku.
Par to mēs pārliecināmies arī savā ikdienas darbā. Jāsaka, ka Citadeles piedāvātais mikrokredīts līdz 20 000 eiro bez papildu ķīlas ir pieprasīts. 2017. gada pirmajā ceturksnī mikrokredītos esam izsnieguši 1,5 milj. eiro, turklāt vidējais kredīta lielums bija 10 000 eiro. To, cik lielu varēsim izsniegt mikrokredītu, nosaka uzņēmuma naudas plūsma.
Bankas novērojumi liecina, ka uzņēmēji šī veida aizņēmumus visbiežāk izmanto izejvielu iepirkšanai, apgrozāmiem līdzekļiem un lielāku attīstības mērķu realizācijai. Šie naudas līdzekļi ir noderīgi arī situācijās, kad nepieciešams veikt paplašināšanos vai neplānoti iegādāties iekārtas, kas gan uzlabos efektivitāti, gan atvieglos darbu. Šogad visvairāk – aptuveni trešā daļa jeb 36% – mikrokredītu piešķirti tirdzniecības uzņēmumiem. Salīdzinoši liels pieprasījums pēc mikrokredītiem ir bijis pakalpojumu sniedzējiem (17%). Aktīvāki ir arī būvnieki – 13% no mikrokredītiem piešķirti būvniecībā strādājošajiem. Savām vajadzībām šo kredīta veidu izmantojuši arī ražotāji (10%) un transporta nozarē strādājošie uzņēmumi (10%).
Aktīvi strādājot ar mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, esam pamanījuši vairākas tendences, kurām ir vērts pievērst uzmanību. Piemēram, nelielu uzņēmumu īpašniekiem bizness bieži vien «stāv galvā», proti, divi no pieciem uzņēmējiem neveido rakstiskus biznesa plānus, taču rēķina līdzi, kas notiek viņu uzņēmumā. Izrādās, tas nebūt netraucē veiksmīgam biznesam, it īpaši pēc tam, kad ir gūti pirmie «puni».
Tie mazie uzņēmēji, kuriem vēl trūkst pieredzes vai arī nav pieejama kvalificēta ekspertīze, bieži vien pārāk optimistiski aprēķina ienākumus vai arī, meklējot finansējumu, neveikli noformulē iecerētā projekta ideju. Šādos gadījumos padomu sniedz bankas konsultanti, norādot virzienu, kurā veicami uzlabojumi. Ticu, ka, apņēmīgi strādājot, var sakārtot gan esošo biznesu, gan arī pilnveidot jaunās idejas.
Tomēr ir reizes, kad pieprasījuma iesniedzējam bez aplinkiem iesakām sakārtot finanses. Protams, krīzes rezultātā daudziem uzņēmumiem (vai to īpašniekiem) pasliktinājās kredītvēsture, taču, manuprāt, tas vairs nav iemesls turēt nesakārtotu bilanci vai nerūpēties par caurskatāmām naudas plūsmām. Pat ja šobrīd ir tāda situācija, kad sliktās kredītvēstures dēļ nevarat saņemt kredītu bankā, to iespējams labot un nākotnē kredītu saņemt. Izvērtējot kredīta piešķiršanu, banka Citadele ņem vērā pēdējo gadu kredītvēsturi. Jo labāka kredītvēsture, jo labāku procentu likmi kredītam varam piedāvāt, tāpēc ir būtiski rūpēties par savu kredītvēsturi un to uzlabot, ja nepieciešams. Uzņēmumi ar ļoti labu kredītvēsturi pretendē uz aizdevumu bez ķīlas ar zemāko procentu likmi – 12% gadā. Nākamie sliekšņi ir 16% un 20% gadā. Esam paredzējuši arī piedāvājumu uzņēmumiem ar ne tik labu kredītvēsturi, taču lielākoties uzņēmumi, kas piesakās atbalsta kredītam, kvalificējas pirmo divu grupu parametriem.
Tāpat banka iestājas par tīru un caurskatāmu biznesu un aicina uzņēmējus, kas vēl šaubās, ienākt baltajā zonā pat tad, ja konkrētajā nozarē «pelēkajai naudai» ir būtiska ietekme; tāpat kā vienmēr ir vērts uzņemties adekvātu un pareizi aprēķinātu risku, lai veidotu un attīstītu savu biznesu.