Eksperti

Nebanku kredītētājs var būt izdevīgāks par banku

Aleksandrs Šmatčenko, SIA “Elizings” valdes priekšsēdētājs,08.11.2024

Jaunākais izdevums

Latvijas iedzīvotāju finanšu izglītībai un kompetencei vēl ir kurp augt, bet bankas un nebanku kreditētāji ir pietiekami viltīgi, lai ar laba mārketinga palīdzību pamanītos piedāvāt klientiem tādus kredītu noteikumus, kas nav tie izdevīgākie.

Par laimi šai taktikai ir iedarbīgs pretlīdzeklis – kredītu salīdzināšana, nelaime tikai tā, ka ne visi kredītu gribētāji ir par šādiem rīkiem un iespējām informēti.

Šajā kontekstā gribētu uzsvērt to, ka Latvijas sabiedrības lielākās daļas zināšanas par nebanku kreditētāju tirgu ir pamatīgi novecojušas. Tās palikušas apmēram desmit gadus senā pagātnē, kad nebanku kreditētāji darbojās faktiski neregulētā tirgū, kurā varēja piedāvāt plēsonīgus kredītu procentus un citus neizdevīgus noteikumus. Taču situācija aizvadīto desmit gadu laikā ir pamatīgi mainījusies – tirgus tiek stingri regulēts, noteikti maksimālie pieļaujamie kredītu procenti un citi ierobežojoši noteikumi. Vienlaikus nebanku kreditētāju tirgus ir saglabājis konkurenci un cīņu par klientiem, kuru banku tirgus diemžēl ir gandrīz zaudējis.

Nebanku kreditētāju tirgus šobrīd spēj piedāvāt faktiski visus tos pašus populārākos kredītu veidus, kādus privātpersonām piedāvā bankas - patēriņa, auto un hipotekāros kredītus. Un tā kā nebanku kreditētāju tirgū joprojām saglabājusies konkurence par klientiem, tad pie šiem aizdevējiem joprojām kredītu pieteikumu izskatīšana noris daudz ātrāk nekā bankās, nebanku kreditētāji daudz mazāk formāli pieiet dažiem noteikumiem, piemēram, tam, ka lai saņemtu hipotekāro kredītu bankā jābūt nostrādājušam vienā darba vietā vismaz sešus mēnešus. Jāatzīst, ka ir arī daļa klientu, kas nemaz negriežas bankās, meklējot kredītus, gan tādēļ, ka nostiprinājusies pārliecība, ka bankās pieprasījuma izskatīšanas process notiek lēni un birokrātiski, gan arī tādēļ, ka daļai klientu alga tiek maksāta tādā formā, kas neveicina kreditēšanos bankās. Taču visa iepriekš minētā rezultāts ir tāds, ka nebanku kreditētāju piedāvātās kredītu likmes un noteikumi ļoti bieži ir konkurētspējīgi ar banku piedāvājumu, turklāt tos var arī vienkārši un ātri salīdzināt, atšķirībā no banku piedāvājumiem.

Šobrīd Latvijā notiek aktīva diskusija par to, ka būtu jāatceļ ierobežojumi kredītu reklamēšanai Latvijā. Būtu vērts atzīmēt, ka šīs diskusijas mērķis ir palielināt izsniegto kredītu skaitu tautsaimniecībai un veicināt ekonomikas izaugsmi. Taču privātpersonām būtu jāievēro, ka tas draud atjaunot situāciju, kurā lielāku skaitu kredītu spēs izsniegt tās finanšu iestādes, kurām ir spēcīgākas mārketinga komandas un lielāki mārketinga budžeti, nevis klientiem izdevīgāki kredītu procenti un noteikumi. Tā kā kredītu reklamēšanas ierobežojumus, visticamāk, atcels, tad gribu atgādināt klientiem, kas tas neatceļ nepieciešamību domāt ar galvu un vēsi un bezkaislīgi salīdzināt piedāvāto kredītu procentus, skaitļus un citus noteikumus. Vēlams iegūt vismaz vairākus finansējuma piedāvājumus pirms galīgā lēmuma pieņemšanas. Citiem vārdiem sakot – ne tikai lielveikalos pastāv impulsa pirkumi, tādi eksistē arī kredītu pasaulē un nevajag tiem ļauties.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

DelfinGroup un ViziaFinance Satversmes tiesā apstrīd normu par 20% UIN piemaksu

Db.lv,19.06.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizstāvot savu investoru un akcionāru intereses, AS DelfinGroup un SIA ViziaFinance Satversmes tiesā (ST) apstrīdējuši pienākumu nebanku kreditētājiem no šī gada 1. janvāra papildu Uzņēmumu ienākuma nodoklim (UIN) maksāt UIN piemaksu 20% apmērā no iepriekšējā gada peļņas.

Uzņēmumi norāda, ka patērētāju kreditētājiem ir uzlikts nepamatots nodokļu slogs, tos kļūdaini pielīdzinot banku sektoram, lai arī abu segmentu darbības struktūras ir atšķirīgas un nesalīdzināmas. Ja bankas no palielinātas kredītu procentu likmes var gūt peļņu, nebanku kreditētājiem pašiem tas nozīmē dārgāku piesaistīto finansējumu, tāpēc uz nebanku kreditētājiem attiecinātais nodoklis par it kā gūtu virspeļņu pēc būtības ir absurda prasība. Vēl jo vairāk, arī piemaksas aprēķina kārtība nav samērīga un apliek ar nodokli to darbību, kas nav saistīta ar patērētāju kreditēšanu.

Satversmes tiesa ierosināja lietu par Uzņēmumu ienākuma nodokļa likuma vairāku pantu neatbilstību Satversmes 91. panta pirmajam teikumam un 105. panta pirmajam un trešajam teikumam, kas ietver tiesības uz vienlīdzību, kā arī īpašuma tiesību aizsardzību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Procentu likmju samazinājums – iespēja vai iemesls piesardzībai?

Arnis Blūmfelds, ERST Finance valdes priekšsēdētājs,24.09.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopš 2024. gada jūnija, Eiropas Centrālā banka ir uzsākusi procentu likmju samazināšanas ciklu, samazinot bāzes procentu likmes par 0.25%. Latvijā un citās Baltijas valstīs šo lēmumu sekas būs īpaši jūtamas, jo vairums kredītu tiek izsniegti ar mainīgo procentu likmi.

Pirmie šīs izmaiņas sajutīs tieši aizņēmēji. Tomēr jautājums, kas daudzus interesē, ir šāds: vai procentu likmju kritums nozīmēs pieejamāku kreditēšanu un kā tas ietekmēs tautsaimniecību kopumā?

Vai likmju izmaiņu ietekmi jutīsim savā ikdienā?

Procentu likmju izmaiņas ir būtisks faktors ekonomikas attīstībā. Samazinoties procentu likmēm, teorētiski palielinās kreditēšanas pieejamība, jo aizņēmēji var aizņemties par zemākām izmaksām. Tomēr realitāte ir sarežģītāka. Likmes krītas, bet tas notiek tik lēni, ka pamanāmu ietekmi uz ekonomiku tas neradīs. Cilvēki to neizjutīs, jo inflācija ir stabila un situācijā nav nekā kritiska.

Latvijas mājsaimniecību kreditēšana pēdējā laikā uzrāda pozitīvas tendences, taču uzņēmumu kreditēšana joprojām stagnē. Tas lielā mērā saistīts ar ģeopolitiskajiem faktoriem, augstajām procentu likmēm un nenoteiktām attīstības perspektīvām, kas attur uzņēmējus no jaunu kredītsaistību uzņemšanās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness izdevums #22

DB,28.05.2024

Dalies ar šo rakstu

Sarūkot būvniecībai teju vai visā Eiropā, virkne uzņēmumu no Latvijas, kuri sniedza savus pakalpojumus ārzemēs, ir atgriezušies savā mājas tirgū, kā rezultātā ir pieaugusi konkurence, kas potenciālajiem pasūtītājiem ir laba ziņa. Vienlaikus pašiem būvniecības pakalpojumu sniedzējiem ir jābūt ļoti uzmanīgiem un tālredzīgiem, lai sīvās konkurences apstākļos savu pakalpojumu cenas nenosolītu zemāk par to izmaksām ar visām no tā izrietošajām sekām.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta lielākās būvniecības nevalstiskās organizācijas Latvijas Būvuzņēmēju apvienības jaunais vadītājs Edijs Kupčs.

Vēl uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness 28.maija numurā lasi:

Statistika

Nebanku kreditētāji aizdevuši vairāk par miljardu eiro

Tēma

Latvijas nodarbinātības izaugsmes divi spārni

Uzņēmējdarbība

Igaunijā reģistrētie uzņēmumi izvēršas Latvijā

Klimata neitralitāte

Top standarts zaļo industriālo zonu sertificēšanai

Portrets

Jeļena Karetņikova, Jool Pay līdzdibinātāja

Brīvdienu ceļvedis

Zane Beķere, AJ Produkti Baltijas reģiona vadītāja

Uzņēmumu jaunumi

Abonēt ir ērtāk: e-kiosks.lv.

Komentāri

Pievienot komentāru