Konkurences padome (KP) pieņēmusi lēmumu sodīt biedrību Auto Asociācija par aizliegtu vienošanos, kas vērsta uz auto remontdarbu veicēju konkurences ierobežošanu.
Biedrībai piemērots naudas sods 10,4 tūkstošu eiro apmērā, kas ir 4% no tās iepriekšējā gada apgrozījuma, informē KP.
KP konstatēja, ka asociācijas biedri – lielākie jaunu automašīnu tirgotāji un pilnvaroto servisu īpašnieki Latvijā – asociācijas ietvaros apsprieduši jautājumus, kas saskaņā ar Konkurences likumu katram uzņēmumam jārisina individuāli.
Auto Asociācijas biedri savā starpā apsprieda kopīgu stratēģijas veidošanu attiecībā uz apdrošināšanas akciju sabiedrībām, kā arī vienotu noteikumu izstrādi, kas operatīvā līzinga gadījumā nosaka, kur veikt jaunu automašīnu apkopi un remontu.
Asociācija apspriestos komerciālos noteikumus par automašīnu servisu un apkopi saskaņojusi arī ar Latvijas Līzinga devēju asociāciju (LDDA), vienojoties par būtiskiem līzinga darījumu pamata noteikumiem. Proti, ka operatīvā līzinga gadījumā automašīnas tehniskās apkopes un remontus iespējams veikt tikai attiecīgo automašīnu marku pilnvaroto pārstāvju servisos.
Šāda vienošanās samazina neatkarīgo servisu iespējas sniegt līdzvērtīgus pakalpojumus, nodrošinot konkurences priekšrocības attiecīgo automašīnu marku pilnvaroto pārstāvju servisiem – Auto Asociācijas biedriem, saka KP. Turklāt vienotu noteikumu izstrāde, kas saistīta ar atlīdzību izmaksāšanu, remontdarbu normstundu aprēķināšanas pamatprincipiem un pieļaujamām cenu svārstībām, samazina konkurenci pašu asociācijas biedru vidū.
Klientu tiesības par saviem līdzekļiem veikt auto remontu un tehnisko apkopi neatkarīgos servisos aizsargā arī īpaša ES regula, uzsver KP. KP klientus aicina izmantot tiesības izvēlēties cenas un kvalitātes ziņā konkurētspējīgākos pakalpojumus, neatkarīgi no autoservisa veida.
Auto Asociācijas pārstāvji norāda, ka piekrīt KP secinājumam, ka prasība par jaunu automašīnu remontu un apkopju veikšanu vienīgi attiecīgo automašīnu marku pārstāvju servisos ir pretrunā regulai, tomēr asociācija vairākkārt ir centusies pievērst ne tikai KP uzmanību, bet arī publiski paudusi viedokli, ka Latvijas neatkarīgie automobiļu remontētāji negodīgas konkurences ceļā, izmantojot normatīvā regulējuma un uzraudzības mehānisma trūkumus nozarē, sniedz nekvalitatīvus un nedrošus pakalpojumus, tādejādi maldinot patērētājus, ka tiek sniegts līdzvērtīgas kvalitātes pakalpojums pilnvarotā remontētāja sniegtajam pakalpojumam. Atbilstoši regulai (Latvijas neatkarīgajiem remontētājiem ir jābūt atbilstošas kvalitātes, lai klientam nebūtu nesamērīgs risks zaudēt automobiļa garantiju - jābūt legāli iegūtiem un regulāri atjauninātiem remonta katalogiem, diagnostikai, programmatūrai, atbilstošiem remonta instrumentiem un inventāram, regulārām servisa darbinieku apmācībām, saka asociācijas eksperti.
«Asociācija par vienu no savas darbības svarīgākajiem mērķiem jau vairākus gadus izvirzījusi auto pārdošanas un auto remonta nozares valstiska regulējuma jeb licencēšanas ieviešanu, kas paredz normatīvā līmenī noteikt auto tirdzniecības un remonta uzņēmējdarbības un piedāvāto preču un pakalpojumu kvalitātes standartus, tādejādi vienlaicīgi strauji samazinot nozarē plašo ēnu ekonomikas tīklu. Taču likumdevēja dzirdīgās ausis pašlaik mūsu ideja nav sasniegusi. Asociācija vairākkārt ir norādījusi uz Igaunijas piemēru, kurā automobiļu tirdzniecības un servisu nozare ir ieguvusi regulējumu un kontroles mehānismu. Igaunijā auto nozares regulējuma sistēma ir nesalīdzināmi pārskatāmāka un šobrīd jau līdzinās attīstītām Eiropas Ziemeļvalstīm,» teikts paziņojumā.
«Vislielākie ieguvēji no nozares regulējuma būtu tieši klienti,» uzskata asociācija.
«Tieši gala patērētājs gūtu pilnīgu pārliecību par iegādātās preces - automobiļa, kas, starp citu, ir paaugstinātas bīstamības avots vai pakalpojuma atbilstošu un pārbaudāmu kvalitāti. Šobrīd ne lietotu auto pircējs, ne neatkarīgā servisa klients nevar būt pārliecināts, ka ir nopircis tieši tādu preci vai pakalpojumu, kā sākotnēji cerēts,» saka pārstāvji.
Tāpat Auto Asociācija vēloties uzsvērt, ka tā nekad nav iestājusies par konkurences mazināšanu vai atsevišķu tirgus dalībnieku interešu pārstāvēšanu.
Atsaucoties uz Auto Asociācijas komentāru, ka tā pārkāpusi Konkurences likumu, lai apkarotu ēnu ekonomiku, KP priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama norāda, ka nav pieļaujams, ka asociācija izmanto apzinātas un prettiesiskas darbības kā līdzekli citu likumu pārkāpumu apkarošanai savā nozarē, jo tādējādi tirgus tiek kropļots vēl vairāk un rezultātā cieš patērētāji un godīgi strādājošie uzņēmumi. KP atbalsta Valsts ieņēmumu dienesta veiktos pasākumus ēnu ekonomikas apkarošanai auto servisu nozarē un uzsver, ka starp neatkarīgo servisu darbību un ēnu ekonomiku nav liekama vienādības zīme – kvalitatīvu neatkarīgo servisu darbība ir būtiska, lai tirgū pastāvētu konkurences spiediens, kas nodrošina izvēles iespējas patērētājiem.