2014.gadā Latvijā reģistrēts par 12% vairāk lietotu auto nekā 2013.gadā, liecina Auto asociācijas apkopotā statistika.
Kopumā 2014.gadā Latvijā pirmo reizi tika reģistrēti 49 747 lietoti pasažieru automobiļi, kas bija par 12% vairāk nekā gadu iepriekš, kad tika reģistrētas 44 574 automašīnas.
Asociācijā norādīja, ka pirmo reizi reģistrēto lietoto automobiļu vecuma struktūrā mazinās to automašīnu grupa, kas ir piecus līdz septiņus gadus vecas. Tas nozīmē, ka Latvijas autoparks neatjaunojas ar augsti ekonomiskiem un mazu izmešu automobiļiem.
Latvijas autoparks joprojām saglabā trešā vecākā autoparka statusu Eiropas Savienībā (ES). Piecu līdz septiņu gadu vecu auto segmentā ir noticis samazinājums, kamēr astoņu līdz desmit un 11-29 gadu vecu auto segmenti ir pieauguši.
2014.gadā vecuma segmentā līdz desmit gadiem tika reģistrēts 61% no visām reģistrācijām, kamēr gadu iepriekš tie bija 63%. Kopējais pirmo reizi reģistrēto auto vidējais vecums nav pieaudzis, tomēr ir jāņem vērā, ka tas jau patlaban ir desmit gadi.
«Latvija diemžēl nav tā turīgākā valsts ES, un lietoto automobiļu tirgum ir un vēl ilgi būs ļoti būtiska loma autoparka attīstībā. Pagājušā gada nogalē Latvija pievienojās ES Klimata un enerģētikas politikas satvaram laikposmā līdz 2030.gadam, kas paredz būtiskus CO2 izmešu samazinājumus Latvijas tautsaimniecībā. Savukārt lielākais siltumnīcefekta gāzu emisiju avots ir autotransports, īpaši vieglais pasažieru un vieglais komerctransports. Tas nozīmē, ka ir kritiski svarīgi, ar kāda vecuma, kādu tehnoloģiju, kādu degvielas patēriņu un kādu CO2 emisiju automobiļiem tiek uzpildīts mūsu autoparks,» sacīja Auto asociācijas viceprezidents Ingus Rūtiņš.
No visiem pērn reģistrētajiem lietotajiem auto 79% bijuši ar dīzeļdegvielu darbināmiem motoriem.
Pērn arī ir vērojams darījumu skaita pieaugums, kad lietotu auto iegādājas juridiska persona. Ja 2013.gadā tādi bija tikai 9% no visām reģistrācijām, tad pagājušajā gadā jau 15% iegādājās tieši juridiskas personas. Asociācijā atzina, ka juridisko personu īpatsvara pieaugums ir laba ziņa, jo tas nozīmē, ka tiek deklarēts pievienotās vērtības nodoklis no darījuma summas, un pieaug arī darījumu caurredzamība, jo mazāk norēķinu notiek skaidrā naudā.
Lietotu automobiļu tirgū zīmolu tops ir saglabājies nemainīgs salīdzinājumā ar 2013.gadu. Tirgus līderis joprojām ir Volkswagen ar 18%, tam seko Volvo ar 14%, Audi ar 12%, bet ceturtajā un piektajā vietā ir BMW un Opel. Pieci populārākie zīmoli kopā veido 64% no tirgus.
«Modeļu izvēle liecina par to, ka sabiedrības pirkšanas ieradumi nav mainījušies. Dominē kompaktās, vidējās un lielās klases modeļi, vairumā gadījumu pārstāvoši «premium» segmentu. Vēlme apliecināt sociālo statusu, viena automobiļa politika ģimenē, slikti ceļi, braukšanas ieradumi - tas viss nosaka pirkšanas ieradumus,» teica Rūtiņš.
Jau ziņots, ka 2014.gadā Latvijā kopumā pirmo reizi tika reģistrēts 14 991 jauns automobilis, kas ir par 17% vairāk nekā 2013.gadā, kad tika reģistrēti 12 811 auto, aģentūru LETA informēja Auto asociācijā.
Pieaugums bija vienāds vieglajiem pasažieru automobiļiem un vieglajam komerctransportam - jaunu reģistrēto pasažieru automobiļu skaits ir sasniedzis 12 452, kas veido 17% pieaugumu pret 2013.gadā reģistrētajiem 10 636 auto, un vieglais komerciālais transports reģistrēts par 17% vairāk - 2539 reģistrācijas pret 2013.gada 2175 reģistrācijām.