Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.
Uz jautājumiem šonedēļ atbild uzņēmuma Sixt vadītājs Baltijas valstīs Arnis Jaudzems.
Šobrīd Sixt ir pieejams vairāk nekā 100 pasaules valstīs. Baltijā vairāk nekā desmit gadus uzņēmums sniedz auto nomas un līzinga pakalpojumus, konsultē Baltijas lielāko uzņēmumu autoparkus, kā arī uzņēmumus ar nelielu automašīnu skaitu. Rīgā un Jūrmalā pieejams arī Sixt velo nomas tīkls.
- Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā/nozarē?
Darbs auto nomā un auto līzingā apvieno visas tās lietas, kas mani vienmēr ir interesējušas – auto, ekonomika un ceļošana. Automašīnu lieta, kā jau visiem puikām, sāka interesēt bērnībā; pēc pamatskolas uzreiz sāku studēt ekonomiku un biznesu, un pēcāk, atveroties robežām, ceļošana ir viens no maniem hobijiem.
- Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto nozari un Latvijas valsti kopumā?
Auto noma un pilna servisa auto līzings ir augoša nozare Latvijā – 2014. gada pirmajā pusgadā jau 20% no jauniem uzņēmumu automobiļiem Latvijā bija iegādāti ar auto nomas un pilna servisa auto līzinga starpniecību. Mūsu nozare attīstītās kopā ar uzņēmēju izpratni par koncentrēšanos uz savu pamatbiznesu – gan laika, gan finansiālo resursu ziņā. Manuprāt, profesionālim IT vai maizes cepšanas biznesā nav jādomā par auto remontiem vai dīkstāvēm – automobilis nav nekas īpašs, tas ir darba instruments, kam vienmēr jābūt darba kārtībā. Protams, šī izpratne rodas lēnām – tāpēc arī es personīgi uzstājos dažādos semināros un konferencēs, lai izglītotu pēc iespējas vairāk uzņēmumu. Pie tam, mērķis ir ne tikai palielināt klientu loku, bet arī likt uzņēmējam paskatīties uz savu biznesu un palīdzēt tam attīstīties.
- Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto uzņēmumu?
Liels prieks, ka mēs ejam uz savu nosprausto mērķi būt lielākajai auto nomas un pilna servisa auto līzinga kompānijai Latvijā un Baltijā.
2013. gada finanšu rādītāji apliecina, ka uzņēmums strādā pareizā virzienā - 2013. gadā uzņēmuma konsolidētais neto apgrozījums bija 9,7 milj. eiro apmērā, kas ir par 3% vairāk nekā 2012.gadā. Peļņa pieauga līdz 446 tūkstošiem eiro, kas ir par 2,2 reizēm vairāk, salīdzinot ar 2012.gadu.
- Vai ir kādas kļūdas, kuras nevarat piedot Latvijas vadītājiem – līdzšinējiem/esošajiem?
Kļūdas mēs pieļaujam visi, tikai sekas mēdz būt dažādas. Ja mūsu uzņēmums turpina augt un pelnīt, tad šobrīd laikam tās kļūdas ir jāpiedod. Svarīgi ir arī pašam strādāt un piedalīties, lai kļūdu nākotnē būtu pēc iespējas mazāk – tad jebkuru bezcerīgu situāciju var ievirzīt pozitīvā gultnē. Šobrīd būtiskākais ir labot tās kļūdas, kurām ir ilgtermiņa sekas – manuprāt, izglītība ir viens no svarīgākajiem faktoriem ilgtermiņā.
- Vai darbinieku trūkumu izjūtat?
Jā un nē. Protams, atsevišķos amatos paiet mēneši, kamēr mēs atrodam īsto cilvēku, bet nav tā, ka darba vietas ilgstoši stāv tukšas. Kā labu piemēru varu minēt šo vasaru – sadarbībā ar Valsts nodarbinātības aģentūru pie sevis praksē uzņēmām sešus skolniekus, kuri ļoti veiksmīgi spēja aizstāt darbiniekus vasaras atvaļinājumu laikā, vienlaicīgi gūstot pieredzi un prasmes, kas noteikti noderēs nākotnē. Domāju, ka pēc pāris gadiem šie skolnieki būs labs darbaspēks gan mums, gan citiem darba devējiem Latvijas tirgū.
- Kas jāņem vērā cilvēkam, kurš vēlas strādāt Jūsu pārstāvētajā uzņēmumā?
Pirmkārt, ir jābūt vēlmei strādāt un sasniegt mērķus, otrkārt, jābūt arī spējām šos mērķus sasniegt. Paši pamati ir ļoti vienkārši – svešvalodu zināšanas (vismaz angļu valoda) un autovadītāja apliecība. Pārējo var iemācīties, ja vien ir vēlme un spējas.
- Kādi ir uzņēmuma tuvākie un tālākie mērķi?
Mēs vienmēr esam bijuši ļoti ambiciozi, kas ļauj uzstādīt augstus mērķus un arī tos sasniegt. Sixt mērķis ir kļūt par lielāko auto nomas un pilna servisa auto līzinga pakalpojumu sniedzēju visās Baltijas valstīs. Latvijā mēs esam tuvu nospraustajam mērķim, nedaudz vairāk pūļu vēl jāpieliek Igaunijā un Lietuvā. Bet mēs noteikti negrasāmies apstāties un gulēt uz lauriem, jo mobilitātes tirgus ir ļoti plašs – vēl ir daudz ko darīt gan velo, gan elektro auto, gan koplietošanas auto un citos segmentos. Ticu, ka nākotnē būsim arī katras valsts TOP 500 uzņēmumu sarakstā – ar katru gadu mūsu pozīcijas uzlabojas.
- Pastāstiet par savu ceļu uz pašreizējo amatu. Kāds bija Jūsu pirmais darbs?
Pirmais algotais darbs man bija biešu kaplēšana skolas vasaras brīvdienās. Tas noteikti ieaudzināja mērķtiecību – nav jau tik viegli saskatīt savu kāroto mopēdu, kad stāvi vagas sākumā, spīd karsta saule un otru vagas galu nemaz neredzi. Arī studiju gados uzreiz pēc pirmā kursa sāku strādāt par datu bāzes administratoru Lattelecom Transporta nodaļā. Pēc tam jau lēnām pa karjeras kāpnēm uz augšu, pirms vienpadsmit gadiem jau Transporent, kas šobrīd ir Sixt franšīzes uzņēmums Baltijā. Savā karjerā esmu darījis visus darbus, kas saistīti ar autoparku vadību, tāpēc droši varu konsultēt arī jebkuru darbinieku.
- Kā un kad radies Jūsu pārstāvētā uzņēmuma nosaukums?
Uzņēmumu Sixt Autofahrten und Selbstfahrer 1912. gadā Minhenē dibināja Martins Siksts (Martin Sixt), un tas bija pirmais auto nomas uzņēmums valstī. Tā sākotnējo autoparku veidoja tikai trīs Mercedes un Luxus-Deutz-Landaulet markas automašīnas. Pēc Otrā pasaules kara uzņēmums tika pārsaukts par Auto Sixt un Hansa Siksta (Hans Sixt) vadībā tika ieviesta virkne inovāciju, to skaitā 1948. gadā - pirmais radio taksometrs Eiropā, bet 1967. gadā – pirmā auto līzinga programma Vācijā. Pašreizējie uzņēmuma vadītāji Ēriks Siksts (Erich Sixt) un Regīna Siksta (Regine Sixt) kompāniju vada kopš 1969. gada.
- Kādas izmaiņas likumdošanā Jūs vēlētos redzēt?
Sixt ir pārstāvēts Latvijas auto nomu asociācijā, kurā apvienojušās lielākās Latvijas auto nomas un pilna servisa līzinga kompānijas. Asociācija, kuras darbā pats piedalos, ļauj ne vien gaidīt uz likumu izmaiņām, bet pašam aktīvi līdzdarboties. Par visiem mūsu nozari ietekmējošiem likumiem mēs esam aktīvi aizstāvējuši saprātīga biznesa intereses, gan rakstot priekšlikumus, gan piedaloties diskusijās ar valsts ierēdņiem. Šobrīd kā aktuālāko gaidu jauno Ceļu satiksmes likumu, kas ieviesīs daudz jaunumu mūsu sfērā, jo Sixt darbība ir saistīta gan ar auto, gan velo.
- Vai ir kas tāds, kas Jūs pēdējā laikā ir patiesi pārsteidzis – patīkami vai nepatīkami?
Mani tracina birokrātiskais aparāts, kas strādā lēni un dažreiz labā roka nezina, ko dara kreisā. Šogad pavasarī cerējām Rīgā uzstādīt daudz jaunu velo nomas punktu, jo darbiņu, sekojot latviešu parunām, jau bijām iesākuši iepriekšējā rudenī. Ilgās saskaņošanas dēļ daļu velo nomas punktu labākajā gadījumā atvērsim tikai augusta vidū, kad sezona jau sāk lēnām beigties.
Savukārt, iepriecina tas, ka Rīga kā Eiropas kultūras galvaspilsēta nav naudu izšķērdējusi, bet mēs tiešām varam baudīt daudz un dažādus augstas kvalitātes pasākumus.
- Kurš ir Jūsu mīļākais ēdiens un dzēriens?
Patīk viss, kas ir svaigs, sezonā un vietējs. Patīk eksperimentēt un izjust jaunas garšas. Ja nepatika – neatkārtoju. Katrā ziņā esmu pastāvīgs Kalnciema kvartālu tirdziņu klients, kur jaunie censoņi bieži parādās pirmo reizi. Un tad jau var vienkārši sekot.
- Kura grāmata/filma/personība ir uz Jums atstājusi vislielāko ietekmi – profesionāli un personīgi?
Esmu diezgan liels lasītājs (dažreiz gan ir tukšie periodi, kad grāmatas vienkārši krājas kaudzē) un mani aizrauj viss, kas atrodas uz fantāzijas robežas – no Bredberija līdz Rušdi. Protams, ir svarīgi, lai strādā ne tikai prāts, bet arī emocijas. Piemēram, pēc fon Trīra Melanholijas vēl ļoti ilgi, paskatoties uz mēnesi, nāca prātā šīs filmas emociju gūzma.
Parasti biznesam domātās grāmatas daudz neatšķiras no recepšu vai iedvesmu grāmatām, tāpēc patīkami pārsteidza Daniela Kānemana Domā ātri, domā lēnām, kas ir balstīta uz reāliem pētījumiem attiecībā uz lēmumu pieņemšanu.
- Kur un kā vislabāk atpūsties pēc darba un smelties enerģiju?
Kā jau iepriekš minēju, tad viens no maniem vaļaspriekiem ir ceļošana. Ja tic tripadvisor.com aprēķiniem, tad šobrīd esmu apceļojis tikai 22% no zemeslodes. Bijušie un nākamie atvaļinājumi ir tie, kas uzlādē darbam. Protams, arī katrs vakars un rīts kopā ar ģimeni ir enerģijas lādiņš.
- Izstāstiet, lūdzu, savu mīļāko anekdoti vai kādu smieklīgu/interesantu atgadījumu no dzīves/darba.
Runājot par personālu, atceros daudzus interesantus gadījumus, kur potenciālie darbinieki ir diezgan neapdomīgi un pat jautri sastādījuši savus CV – piemēram, latviešu valodas zināšanas novērtētas kā «izcīli», e-pasta adrese «minciitis» vai pat foto, kur kandidāts ir nobildējies kopā ar savu iemīļoto mincīti. Vienmēr man ir jautājums - šie cilvēki joko vai kā?
- Jūsu novēlējums db.lv lasītājiem.
Būt labākajiem savā arodā un vienmēr tēmēt uz pašiem augstākajiem sasniegumiem – neviens vēl nav uzkāpis Everestā bez mērķa un smaga darba.
#1/9
Viena no retajām fotogrāfijām, kurās var redzēt mani – parasti esmu kameras otrā pusē. Singapūras putnu dārzs.
#2/9
Sixt simtgades svinībās Berlīnē, saņemot balvu par partnermārketingu (Relationship marketing). 2011. gads.
#3/9
Sixt velo nomas atklāšanas pasākumā 2013. gada augustā, saņemot ceļavārdus un dāvanu no airBaltic. Dāvanu pasniedz airBaltic Korporatīvo komunikāciju viceprezidents Jānis Vanags.
#4/9
Foto projekta Rīgas pašportreti ietvaros. Fotogrāfs – argentīnietis Markoss Lopess (Marcos Lopez)
#5/9
Ikgadējā reģionālā tikšanās Minhenē. To vada uzņēmuma līdzīpašniece un viceprezidente Regīna Sixt (Regine Sixt).
#8/9
Uzsākot sadarbību ar airBaltic 2012. gadā. Sixt auto noma ir airBaltic auto nomas partneris visā pasaulē.
#9/9
Lieldienās Bērnu klīnisiskās universitātes slimnīcā, lai kopā ar bērniem krāsotu Lieldienu olas un ieskandinātu svētkus. Viesojas arī Valsts prezidents Andris Bērziņš ar kundzi daci Seisumu. Sixt sadarbībā ar Bērnu slimnīcas fonu realizē projektu Braucam mājās!, kura ietvaros vedam mājās bērnus, kuriem ārsts ir devis atļauju doties pie ģimenes, bet pašiem sava auto nav.