Vairāki pasaules korporatīvās vides līderi pēdējo gadu laikā spējuši ievērojami audzēt savus skaidras naudas uzkrājumus, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Piemēram, Apple skaidras naudas apjoms pagājušajā ceturksnī pārsniedzis 200 miljardu ASV dolāru līmeni. Tas ir aptuveni tikpat, cik visa Disney kapitalizācija vai Čehijas gada IKP. Līdz ar šādiem skaidras naudas kalniem kompānijām jādomā, kur to visu likt. Naudu var dalīt atpakaļ akciju atpirkšanai un dividendēm; to var izmantot arī citu kompāniju pirkšanai. Pieejamie dati gan liecina, ka pasaules lielajām kompānijām pēdējo gadu laikā arvien populārāk to ir ieguldīt citu drošo uzņēmumu obligācijās. The Wall Street Journal raksta, ka šobrīd aptuveni puse no ASV kompāniju skaidras naudas krājumiem ieguldīti citu uzņēmumu parāda vērtspapīros, kas esot rekordliels īpatsvars. Pēdējo gadu laikā mazinājusies vēlme šo naudu noguldīt, piemēram, vienkāršos depozītos. Tāpat uzņēmumi mazāk naudu noglabā ASV obligācijās, jo to ienesīgums pēdējo gadu laikā ir bijis ārkārtīgi liess. Rezultātā, piemēram, Apple, Oracle vai Johnson & Johnson pērk citas investīciju reitinga korporatīvās obligācijas, jo šādi ieguldījumi piedāvā augstāku ienesīgumu.
Būtībā sanāk, ka kompānijas emitē parādu un viena no otras to arī pērk.
Ir riski
Šādai praksei ir arī riski – augstāka ienesīguma meklējumi nozīmē, ka vieglāk naudu ir sadedzināt. Ja procentlikmes augs ātrāk, tad daudzu obligāciju vērtība (arī zema ienesīguma) saruks. Turklāt kādu lielāku finanšu tirgus satricinājumu gadījumā kompānijām var būt grūtības pārdot savus citu uzņēmumu obligāciju milzīgos krājumus un tikt pie patiešām reālas skaidras naudas. Katrā ziņā iespējama situācija, kad ASV lielajiem uzņēmumiem kādā brīdī būs jāfiksē zaudējumi no šādas prakses. Tiek gan norādīts, ka ASV kompānijas pārsvarā pērk vien citu uzņēmumu obligācijas, kuriem ir spēcīgas bilances. Tāpat pārsvarā tiekot pirkti vērtspapīri ar dzēšanas termiņu līdz pieciem gadiem – īsāks ieguldījumu termiņš attiecīgi nozīmē mazāku risku.
WSJ izceļ vairākus gadījumus, kad kompānijas, tiecoties pēc lielāka ienesīguma, ir apdedzinājušās.
Visu rakstu Gluži kā fondu pārvaldnieki lasiet 28. septembra laikrakstā Dienas Bizness.