Pirmdien, 30.novembrī, Satiksmes ministriju (SM) apmeklēja Ķīnas uzņēmēju delegācija, kas piedalās Baltkrievijas industriālā parka Lielais akmens izveidē, lai ar SM vadību pārrunātu Latvijas iespēju līdzdarboties šajā projektā, informēja ministrijā.
SM valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš atzinīgi novērtēja Ķīnas delegācijas vizīti, kā arī izteica pateicību Ķīnai par atbalstu Latvijas iecerei koordinēt transporta un loģistikas jomu Ķīnas un Centrālās un Austrumeiropas valstu sadarbības formātā 16+1.
Ozoliņš norādīja, ka abām valstīm ir daudz kopīgu interešu, realizējot Ķīnas Jaunā Zīda ceļa iniciatīvu – One Belt, One Road, kas paredz savienojamības un sadarbības attīstīšanu Eirāzijas kontinentā. 2015.gadā martā Ķīnas puse izstrādāja visaptverošo dokumentu minētās iniciatīvas realizācijai, kas paredz veicināt sadarbību starp Eiropas, Āzijas, un Āfrikas valstīm visdažādākās jomās, t.sk. arī transportā.
Ozoliņš komentē: «Tā kā viens no iniciatīvas mērķiem ir veicināt Eirāzijas sauszemes transporta savienojumu attīstību starp Ķīnu, Centrālāziju, Krieviju un Eiropu (Baltiju), kas ir arī SM svarīgākā prioritāte sadarbībā ar Ķīnu, Latvija uzskata, ka Ķīnas valdības iniciatīva stimulēs transporta attīstību starp Eiropas un Āzijas kontinentiem un tās ietvaros Latvijai būs iespēja piedāvāt tās tranzīta koridora priekšrocības, it īpaši sniedzot iespēju veikt efektīvu Ķīnas preču distribūciju Baltijas jūras reģionā. Līdz ar to Latvija ir gatava iesaistīties Ķīnas iniciatīvas realizēšanā.»
Tikšanās laikā Ķīnas uzņēmēju delegācija atkārtoti saņēma Latvijas apliecinājumu vēlmei kļūt par Trans - Eirāzijas piegāžu ķēžu dalībnieci. SM ir sagatavojusi piedāvājumu Baltkrievijai un Ķīnai kā stratēģiskajiem partneriem Eirāzijas pārvadājumos.
Tāpat SM valsts sekretārs atzinīgi novērtēja Baltkrievijas un Ķīnas jaunā industriālā parka Lielais akmens izveidi pie Minskas. Viņš norādīja, ka Latvija gatava iesaistīties kravu pārvadājumu loģistikas ķēdē no/uz Baltkrievijas, piedāvājot Minskas loģistikas centram izeju uz ostām un preču distribūciju Ziemeļeiropā.
Savukārt Ķīnas korporācijas, kas piedalās industriālā parka Lielais akmens izveidē, China Merchants Group direktors Centrālāzijas un Baltijas valstīs Hu Žengs (Hu Zheng) norādīja, ka Ķīnas uzņēmēji šīs vizītes ietvaros vēlas nodibināt tiešus kontaktus un dialogu ar Latvijas tranzīta un loģistikas uzņēmumiem, t.sk. lielākajā ostām. Viņš piekrita SM valsts sekretāra paustajam, ka, pateicoties tās izdevīgajam ģeogrāfiskajam stāvoklim, Latvija spēlēs svarīgu lomu Ķīnas Jaunā Zīda ceļa One Belt, One Road iniciatīvas ietvaros.
Tāpat H.Žengs uzsvēra, ka Latvija un Ķīna ir stratēģiskie partneri, jo abām valstīm sakrīt prioritātes tranzīta un loģistikas jomā. H.Žengs norādīja, ka korporācija China Merchants Group ir ieinteresēta realizēt One Belt, One Road iniciatīvu, turklāt Ķīnas uzņēmums plāno investēt Baltijas jūras ostās, pirms tam veicot rūpīgu analīzi un ostu atlasi, jo industriālam parkam Lielais akmens ir būtiski atrast izeju uz jūru un Latvijas ostas var piedāvāt šādu iespēju.
Ķīnas delegāciju pārstāvēja 14 uzņēmēji no tādiem uzņēmumiem kā China Merchants Group, China Railway Group Limited u.c. Divu dienu vizītes ietvaros delegācija apmeklēs Rīgas, Ventspils un Liepājas brīvostu, kā arī tiksies ar šo ostu un VAS Latvijas dzelzceļš pārstāvjiem.