Kad pirms dieviem gadiem tika izveidots zīmols Paiya tas bija viens no nedaudzajiem Latvijas dizaineru zīmola apģērbiem. Pašlaik Latvijas dizaina modes zīmolu ir kļuvis krietni vairāk, bet Paiya ir atradusi savu vietu pašu mājās, lai arī raugās uz eksportu – Krievijas virzienā.
Db.lv viesojās modes zīmola Paiya ražotnē, lai aplūkotu, kā ražo apģērbu Latvijā. Cenas ziņā tas nevar konkurēt ar Ķīnas ražojumiem, tādēļ mēģina pārspēt ārvalstu piedāvājumu, solot interesantu dizainu un augstu kvalitāti.
Šobrīd Paiya vairāk koncentrējas uz Latviju, bet no nākamā gada samazinās pašu mājās pārdotā apģērba apjomu, vairāk un mērķtiecīgāk pievēršoties Krievijas tirgum. «Esam uzrunājuši krievus, un viņi salīdzinoši ar citiem izrādīja vislielāko atsaucību,» stāsta Paiya zīmola izveidotāja un uzņēmuma līdzīpašniece Dace Minikoviča. Viņa pauž cerību, ka nākamgad Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) Paiya palīdzēs tirdzniecības misijas organizēšanā, veicinot zīmola ieiešanu Krievijā. Lielajā kaimiņvalstī Paiya raugās galvenokārt uz divām pilsētām – Maskavu un Sanktpēterburgu.
Lai arī Paiya apģērbs ir dārgāks nekā dažviet citur nopērkamas kleitas un blūzes, Latvijā tām ir pircējas. Kā stāsta D. Minikoviča, zīmola mērķauditorija ir 25 – 40 gadus jaunas biznesa sievietes. Apģērbi tiek veidoti tādi, lai tos apģērbt varētu arī, piemēram, Saeimas deputāte.
Šobrīd Paiya piedāvā apģērbus sievietēm, taču ir sākts darbs arī pie vīriešu apģērbu izveides. «Par bērnu apģērbiem pašlaik nedomājam vispār, jo tie varētu tik pādoti tikai eksportā,» norāda D. Minikoviča. Viņa skaidro, ka Latvijā ir salīdzinoši maz bērnu, turklāt, bērniem aši augot, vecāki cenšas nenonēsātās drēbes nodot citiem, mazākiem bērniem.
Pašlaik Paiya apģērbus var nopirkt divās Latvijas pilsētās – Rīgā un Daugavpilī. Latvijas otrajā lielākajā pilsētā Paiya apģērbi tiek pārdoti veikalā uz gājēju ielas, un, kā pauž D. Minikoviča, tur ar pārdošanu veicas gana labi. Savukārt galvaspilsētā Paiya apģērbi tiek tirgoti vairākās vietās, kā arī Paiya e-veikalā. Tiesa gan, ar laiku no e-veikala Paiya varētu atteikties, jo novērots, ka cilvēkiem tomēr labāk patīk apģērbus mērīt un tad iegādāties. Paiya ir pārstāvēta arī Latvijas modes zīmolu interneta veikalā CreativeLatvia.com, un šī sadarbība turpināšoties arī nākotnē.
#1/36
Šopiektdien Db.lv piedāvā aplūkot, kā tiek ražotas Latvijas dizaineru drēbes. Viesojāmies zīmola Paiya šūšanas darbnīcā, lai redzētu, kā top apģērbs, ko iecienījušas dāmas Latvijā.
#2/36
Darbs pie jaunas apģērbu kolekcijas sākas ar krāsu paletes noteikšanu...
#3/36
... kā arī piemērotu audumu izvēli. Tā ir viena no sarežģītākajām lietām, Db.lv norādīja zīmola Paiya izveidotāja un līdzīpašniece Dace Minikoviča. Pārsvarā audumu krāsu paleti veido siltie un aukstie toņi, kā arī pamata toņi.
#5/36
Kad izvēlēti audumi, sāk rasties idejas par to, kā varētu izskatīties paši apģērbi.
#6/36
Līdz ar audumu izvēli sākas darbs pie jaunās kolekcijas skicēm.
#8/36
Kolekciju izveidošanā Paiya sadarbojas ar vairākiem dizaineriem, piemēram, šī gada pavasara un vasaras kolekciju izveidojusi Indra Miklāva. Viena kolekcija top aptuveni pusgadu.
#9/36
Pārsvarā darbs pie nākamās ziemas kolekcijas izstrādes sākas tad, kad sākas šīs ziemas sezona - janvārī vai februārī jau ir jābūt izstrādātai nākamā gada ziemas sezonas kolekcijai, stāsta D. Minikocviča.
#12/36
Paiya darbnīcā atrodamas visdažādāko krāsu un faktūras spolītes.
#13/36
Kad izvēlēti audumi un uzzīmētas apģērbu skices, var sākties darbs pie konstrukciju veidošanas. No attēlā redzamajiem papīra lekāliem audums tiek izgriezts attiecīgā formā.
#14/36
Vispirms tiek izveidota konstrukcija no papīra, bet pēc tam tiek pašūts apģērba makets. Konstruktors padara dizainera vīziju faktiski nēsājamu. Attēlā redzams pirmais izstrādājums, ko rada konstruktors no auduma.
#15/36
Konstruēšana ir viens no sarežģītākajiem posmiem jauna apģērba radīšanā, turklāt Latvijā nav liels skaits profesionālu apģērbu konstruktoru.
#16/36
Par to, kā vēlāk veiksies darbā konstruktoram, ir jādomā arī dizainerim apģērba skices zīmēšanas brīdī. Tas, lai apģērbs būtu gan glīts, gan ērti nēsājams, ir komandas darbs, uzsver Paiyia vadītāja.
#17/36
Kad apģērba makets ir gatavs, tas tiek vairākkārt mērīts, un tā tiek noteikts, kur jāiešuj šaurāk, kur audums «jāpalaiž» platāk. To, vai konstrukcija izdevusies laba, vēlāk var redzēt veikalos - vai pircējs apģērbu izvēlas, vai ne.
#18/36
Kad konstruktors radījis vislabāko maketa variantu, un ir pārliecināts par sava darba veikumu, var sākties apģērba šūšana.
#20/36
Apģērbu konstruēšanā un šūšanā bez precizitātes neiztikt - svarīgs ir katrs auduma centimetrs.
#22/36
Paiya šūšanas darbnīca nav liela, un atkarībā no noslodzes tajā tiek nodarbināta no vienas līdz piecām šuvējām. D. Minikoviča norāda - apjomiem kļūstot lielākiem, iespējams, izdevīgāk būs izmantot rūpniecisko apģērbu šūšanu.
#23/36
Pašlaik vienu apģērba gabalu no sākuma līdz beigām sašuj viena šuvēja.
#26/36
Paiya šuvējas ir profesionāles. Viņas pilnībā var sašūt jebkuru apģērbu - vai tās būtu bikses vai žakete.
#27/36
To, cik ātri sokas šūšanas darbi, nosaka apģērba konstrukcijas sarežģītība. Piemēram, ja vienā dienā var sašūt aptuveni trīs blūzītes, tad žaketi - tikai vienu.
#28/36
Pārsvarā cilvēki izvēlas dabīgus materiālus, turklāt tādus, kas nepūkojas un nepievelk netīrumus, stāsta D. Minikoviča.
#29/36
Audumi, no kuriem tiek šūts Paiya apģērbs, tiek pirkti pārsvarā Itālijā, kā arī citviet. Neliela materiālu daļa tiek pirkta ārpus Eiropas Savienības.
#30/36
Arī nākotnē Paiya gribētu kā savas galvenās vērtības nezaudēt sieviešķību un eleganci, kā arī neatteikties no dabīgiem materiāliem.
#31/36
Nākotnē Paiya varētu pilnībā atteikties no tirdzniecības internetā, jo cilvēki tomēr pārsvarā izvēlas apģērbu mērīt un tad iegādāties. Nereti cilvēkiem nesakrīt viņu priekšstats par savu izmēru ar ražotāju noteiktajiem izmēriem.
#32/36
Paiya pašlaik šuj šajā darbnīcā, tomēr, augot apjomiem, varētu tikt izmantota rūpnieciskā šūšana.