Pirms trim gadiem atvērtais Latvijas dizaineru internetveikals CreativeLatvia.com sper pirmos apzinātos soļus ārpus mūsu valsts robežām
Internetveikala pirmie darbības gadi lielākoties bija vērsti uz Latviju. Taču vietējais tirgus ir mazs, pirktspēja – samērā zema, bet Latvijas dizaineru preces ir gana ekskluzīvas un dārgas. «Tāpēc no šī gada esam vairāk pievērsušies tirdzniecībai ārzemēs. Mēs te joprojām esam, bet ir laiks spert soli tālāk,» saka Līga Bizune, CreativeLatvia.com vadītāja.
Jau tagad uzņēmumam ir pirkumi no ārzemēm, bet to ir salīdzinoši maz – 15–20% no kopējā pirkumu skaita. Tie vairāk ir gadījuma rakstura pirkumi, nevis sistemātiska darba rezultāts. Tāpēc tagad uzņēmums ir izvēlējies savas mērķa valstis – Angliju un Franciju, un uz tām fokusējas.
Vaicāta, vai mūsu dizaineru apģērbs vispār atbilst ārzemnieku gaumei, L. Bizune pārliecināti saka: «Jā. No sākuma tie varētu šķist ikdienišķi, bet tiem vienmēr ir sava odziņa – īpašs piegriezums, modelis, audums. Mūsējie, piemēram, Narciss, Natālija Jansone, Red Salt var konkurēt ar to, ka izmanto ļoti kvalitatīvus audumus, dabīgus materiālus, ir labi nostrādāti.» Visvairāk iecienīti ir jau minētie dizaineri, kā arī One Wolf, QooQoo, Amoralle, Paiya.
Viņa neslēpj, ka CreativeLatvia.com vēl nav izaudzis par peļņas biznesu. «Mēs esam priecīgi, ka tas vismaz sevi atpelna un uztur. Pirmajos gados mums vajadzēja ieguldīt no saviem privātajiem līdzekļiem, lai to uzturētu, tagad interneta veikals uztur pats sevi un daļēji arī mūs,» atklāj L. Bizune. Joprojām visiem projekta iniciatoriem ir cits pamatdarbs.
Tiem, kas darbojas vai plāno strādāt modes biznesā, L. Bizune pačukst, ka aksesuāru niša pagaidām ir diezgan brīva. Tāpat viņa iesaka veidot dažādas līnijas. Piemēram, viena līnija ir no dabīgiem materiāliem un dārgāka, bet vienlaikus ir līnija ar pircējiem pieejamākiem produktiem. «Tas nāks par labu gan zīmola popularitātei, gan apgrozījumam. Tā dara visi pasaules zīmoli. Reti kura var atļauties Chanel kleitu, bet lūpu krāsu – teju jebkura,» norāda L. Bizune.
Vietējo dizaineru neizmantotā iespēja ir sadarbība ar citiem zīmoliem. Ir redzami pirmie iedīgļi šim procesam, piemēram, ir tapušas QooQoo un ArtBag kopīgi veidotās somas, bet pagaidām sadarbība ir vien projektu līmenī.