Pēdējo gadu tendence ir specializēti Latvijas ražojumu veikali – radot piedāvājumu, cer uz pieprasījumu
«Ir labi, ja Latvijā pērkam, lietojam, nēsājam un jebkā citādi izmantojam vietējās preces un produktus,» saka Līga Bizune, Latvijas modes mākslinieku internetveikala creativelatvia.com direktore. Viņa domā, ka lielā daļā gadījumu nostrādā apgrieztais biznesa princips – ražotāji ļoti vēlas ieviest tirgū Latvijas preces, tāpēc rada veidus, kā tās pārdot. Un, jo vairāk Latvijas preču pieejamas, jo lielāka iespējamība, ka pircējs tās arī izvēlēsies.
Vietējo veikalu rašanos veicina tas, ka vairāki tirgotāji ir noticējuši Latvijas zīmolu konkurētspējai, arī tam, ka patērētājs izvēlēsies un spēs novērtēt Latvijas preci, uzskata Elīza Ceske, konceptveikala Paviljons vadītāja.
Latvijas preču veikalu uzņēmējdarbības ilgtspēja ir atkarīga no katra uzņēmēja spējām un no tā, vai katrs atradīs savu nišu – jo vairāk veikalu, jo lielāka iespējamība, ka sortiments atkārtosies, ir pārliecināta Dita Danosa, konceptveikala Taste Latvia īpašniece. Arī E. Ceske uzskata, ka biznesa ilgnoturība ir atkarīga no paša tirgotāja – cik daudz viņš ir spējīgs sasniegt savu auditoriju un pārdot ilgtermiņā. Savukārt L. Bizune uzskata, ka biznesa īslaicīgums vai ilgtspēja ir atkarīga no pircēja. «Ražotāji un pārdevēji ļoti cenšas. Tagad ir vajadzīgs atbildes gājiens no patērētāju puses,» viņa uzskata.
Lai bizness būtu ilgnoturīgs, jāspēj pārliecināt pircējus par preču kvalitāti un nozīmīgumu atbalstīt vietējos ražotājus, teic Olga Aizbalte, interneta veikala madeinlv.lv vadītāja. «Var sūdzēties par to, ka ražošana neattīstās un nav ekonomiskās izaugsmes, bet paši vien to bremzējam, ja izrādās, ka citās valstīs daudzi mūsu ražotāji ir populārāki, nekā mūsu pašu pircēju vidū,» uzskata O. Aizbalte.
Pirmie specializētie Latvijas preču veikali parādījās 2009. gadā, kad tika atvērts konceptveikals Paviljons. Tā pirmsākums bija Latvijas Mākslas akadēmijas modes nodaļas studentu skate. Arī Taste Latvia nav radies tukšā vietā. Tas vēsturiski izaudzis no Latvijas modes palātas organizētajām Latvijas dizaineru dienām universālveikalā Stockmann, kas pirmo reizi notika 2009. gadā kā atbilde diskusijai par Latvijas modes industrijas ilgtspēju. Īsi pēc tam Dita Danosa izveidoja t. s. pop-up veikalu, bet 2010. gada decembrī – Taste Latvia.
2010. gada vidū atvērta arī Latvijas modes pārstāvniecība Klase. «Veikalu kā modes dizaineru apvienību izlēmām atvērt 2010. gadā, krīzes «plaukumā», ar mērķi apvienot radošākos, mērķtiecīgākos vietējos dizainerus, parādīt ne vien Latvijas iedzīvotājiem, bet arī viesiem Latvijas modes dizaina unikalitāti. Spriedām, ka ar vienota mārketinga palīdzību šādu mērķi sasniegt ir vienkāršāk, nekā katram cīnīties savā lauciņā,» saka Sintija Ozola, Klases līdzīpašniece.
2010. gadā radies arī Latvijas modes mākslinieku internetveikals crativelatvia.com un Riija. Tam sekoja Abra (2011. gads) un Dore (2012. gads).
Jaunākie Latvijas preču veikali dzimuši pērn. Bērnu preču veikals Pai:pai savas durvis vēra 2012. gada septembrī, bet oktobrī atklāja arī interneta versiju. Arī madeinlv.lv ir pavisam jauns un strādā tikai kopš 2012. gada novembra vidus. Tāpat pērn radīts Latvijas delikatešu maiss LatvianFoods.com, ko varētu piegādāt pasūtītājam uz mājām.