Valsts zemes dienesta (VZD) paustais viedoklis, ka kadastrālā vērtība Jūrmalā neatšķiras no citām lielākajām Latvijas pilsētām, ir maldinošs, uzskata Jūrmalas domes Nekustamā īpašuma nodokļa politikas sabiedriskās darba grupas pārstāvis Jānis Vilnītis.
«VZD spēlējas ar faktiem,» sašutumu pauž darba grupa. VZD uzskata, ka, salīdzinot ar pārējām Latvijas lielākajām pilsētām vai Pierīgas un piejūras novadiem, augstas kadastrālās vērtības ir tikai aptuveni trešdaļā Jūrmalas pilsētas teritorijas. Savukārt kadastrālās vērtības, kas tuvojoties 100 latiem kvadrātmetrā, ir tikai pašā ekskluzīvākajā Jūrmalas teritorijā, kas aizņemot mazāk par četriem procentiem no pilsētas teritorijas. Kopumā Jūrmalas īpašumu vērtības līdzvērtīgas Rīgas īpašumu vērtībām, uzsvēra VZD.
Savukārt. kā stāsta darba grupas dalībnieki, kadastrālā vērtība Jūrmalā atšķiroties ne vien salīdzinājumā ar citām pilsētām, bet arī vienas pašas Jūrmalas robežās. Zemei ar lietošanas mērķi "individuālā apbūve" kadastrālā vērtība svārstoties no četriem līdz 100 latiem par kvadrātmetru.
«Turklāt zemes kadastrālā vērtība nav atkarīga no tā, vai uz zemes atrodas no senčiem mantota dzimtas māja vai jaunbagātnieku pils,» minēts darba grupas paziņojumā.
Nepamatoti lielo zemes kadastrālās vērtības atšķirību darba grupa saista ar vairākiem faktoriem. Pirmkārt, apbūves zemei izvēlētais vērtības pamatkritērijs, atsavināšanas darījumi, neatspoguļojot visu tirgus darījumu spektru - īres un nomas darījumus.
Otrkārt, nosakot kadastrālās vērtības, netiekot ņemts vērā konkrētā zemes gabala pieļaujamais apbūves blīvums un izmantošanas intensitāte. «Piemēram, blakus esošiem zemes gabaliem, no kuriem vienam pieļaujama divstāvu individuālā apbūve ar blīvumu 12%, bet otram - daudzstāvu daudzdzīvokļu apbūve ar blīvumu 50%, kadastrālās vērtības nereti ir identiskas,» skaidro darba grupa.
Tāpat arī dzīvojamajām ēkām un komercapbūvei esot nepamatoti plašs kadastrālo vērtību diapazons, kas veidojoties galvenokārt tādēļ, ka apbūvei izvēlētais vērtības pamatkritērijs esot zeme, uz kā ēka atrodoties.
«Tāpēc, piemēram, identiskām individuālās dzīvojamās apbūves ēkām kadastrālo vērtību diapazons sasniedz 33 reizes. Par šādas sistēmas absurdumu liecina dalītā īpašuma gadījumi, kad ēka pieder vienai personai, bet zeme - citai. Šiem gadījumiem raksturīga iezīme ir tā, ka identisku ēku tirgus vērtība pat vienas pilsētas robežās ir apgriezti proporcionāla zemes tirgus vērtībai,» uzskata eksperti.
Kā klāstīts darba grupas paziņojumā esošā kadastrālās vērtēšanas sistēmas pielietošana nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) aprēķinam veicina virkni nevēlamu parādību, tai skaitā ģeogrāfisko segregāciju, izspiežot iedzīvotājus no esošajām dzīves vietām pilsētās ar augstu kadastrālo vērtību, vēsturisko zemesgabalu sadalīšanu un apbūves koncentrēšanos atsevišķās vietās, kā arī zaļo zonu izspiešanu no vietām ar augstu kadastrālo vērtību.
Jūrmalas domes Nekustamā īpašuma nodokļa politikas sabiedriskā darba grupa, izvērtējot esošo situāciju, uzskata, ka apbūves zemes kadastrālo vērtību pamatkritērijam ir jābūt ienākumu kapitalizācijai, bet dzīvojamo ēku un komercapbūves kadastrālās vērtības pamatkritērijam ir jābūt atjaunošanas izmaksām, ziņo darba grupa.
«Savukārt nekustamā īpašuma nodokļa sistēma jāsakārto tā, lai NĪN maksājums par mājokli būtu samērīgs ar vidējo mēnešalgu valstī un nepārsniegtu 5% no mājsaimniecības ienākumiem gadā,» pārliecināta ir darba grupa.
Jau ziņots, ka, lai novērstu Latvijas iedzīvotāju diskrimināciju pēc dzīvesvietas pazīmes un ģeogrāfisko segregāciju, Jūrmalas pilsētas dome un Jūrmalas un Rīgas nevalstisko organizāciju pārstāvji pagājušajā nedēļā pieprasījuši valsts augstākajām amatpersonām kardināli pārstrādāt nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) regulējošos normatīvos aktus, lai NĪN maksājums būtu samērīgs ar vidējo mēnešalgu valstī un nepārsniegtu 5% no mājsaimniecības ienākumiem gadā.
Vienlaikus tiek pieprasīts arī izsludināt moratoriju NĪN paaugstināšanai līdz brīdim, kad attiecīgie regulējošie normatīvie akti tiks pārstrādāti atbilstīgi Latvijas Satversmei un Eiropas Savienības vispārējo tiesību principiem un tiks pārrēķināta kadastrālo vērtību bāze.
Prasībā norādīts, ka esošās nodokļu politikas un nepareizās kadastrālās vērtēšanas sistēmas dēļ Jūrmalas iedzīvotājiem ir krasi lielāks nodokļu slogs salīdzinoši pret ienākumiem nekā citās Latvijas pašvaldībās, kā arī tas, ka saskaņā ar Ministru kabinetā apstiprinātajām nodokļu un nodevu pamatnostādnēm 2011.-2015.gadam NĪN par 1500 kvadrātmetru lielu individuālās apbūves zemes platību Jūrmalā būs vidēji 780 latu, bet par 150 kvadrātmetru lielu ģimenes mājokli - 560 latu. Pēc šādiem principiem noteiktais NĪN par šādu standarta mājokli Rīgā vai Jūrmalā sasniegs un pat pārsniegs pusi no personas vidējiem gada ienākumiem, uzsver pašvaldība.