Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) analizējot iespējas, kā veicināt efektīvāku pārvaldību un publiskās privātās partnerības veicināšanu, iepazinās ar Iepirkumu uzraudzības biroja sagatavoto Publisko iepirkuma likuma grozījumu koncepciju atbalsta stingrākas procedūras attiecībā uz līgumcenu sliekšņiem un ierosinājumu pieprasīt iemaksas par iesniegumu izskatīšanu, gadījumos, kad iesniegums atzīts par nepamatotu.
Spēkā esošajiem iepirkumu procedūras būtiskākie trūkumi ir lielā administratīvā slodze, kas gulstas uz pasūtītājiem un ievērojamās izmaksas iepirkumu veikšanai, kā arī tas, ka nav noteiktības attiecībā uz pasūtītāja rīcību iepirkumos, kuru līgumcena ir lielāka par 1000 latu, bet mazāka par 10 000 latu.
LDDK ģenerāldirektore Elīna Egle: "Valsts un pašvaldību iepirkumi ir nozīmīgs tautsaimniecības attīstības virzītājspēks un pamats ekonomiskāku, kvalitatīvāku un inovatīvāku preču un pakalpojumu piedāvājumu iedzīvotājiem. Analizējot pārvaldības tradīcijas Latvijā, jāsecina, ka šis valsts iepirkumi netiek apzināts kā ietekmīgs instruments uzņēmējdarbības aktivitātes veicināšanai un jaunu nodarbinātības veicināšanai. Ceru, ka LDDK un Valsts kancelejas Efektīvas pārvaldības gada balvas dalībnieki apliecinās pretējo.''
LDDK tautsaimniecības un finanšu eksperts Mārcis Dzelme secina, ka "salīdzinot iepirkumu procedūru sliekšņus ar kaimiņvalstīm Latvijas likumdošanā ir noteikti viszemākie iepirkumu procedūru sliekšņi, no kā attiecīgi izriet apjomīgākās birokrātiskās procedūras iepirkumu nodrošināšanai - ierēdņu skaits, to darba stundas, kuras apmaksā nodokļu maksātāji. Piemēram, Igaunijā piegādes un pakalpojumu iepirkumiem slieksnis ir divas reizes augstāks, bet būvdarbiem pat 13 (!) reizes augstāks par Latvijas noteikto līdz ar to arī birokrātiskais aparāts iepirkumu procedūru veikšanai mūsu kaimiņvalstīs ir ievērojami mazāks"
Ņemot vērā ES direktīvas prasības attiecībā uz iepirkumu veikšanu, salīdzinot Latvijas un citu ES dalībvalstu pieredzi, kā arī analizējot iepirkumu līgumu apjomus Latvijā, darba grupā tika izteikts priekšlikums noteikt līgumcenu slieksni, no kura piemērojamas likumā noteiktās iepirkuma procedūras līdz iepirkumu vidējām vērtībām: būvdarbiem attiecīgi no 10 000 LVL uz 150 000 LVL; piegādēm un pakalpojumiem no 10 000 LVL uz 30 000 LVL. Izmaņas paredz vienkāršot likuma regulējumu, izslēdzot cenu aptaujas procedūru, līdz ar to samazinot pasūtītāja administratīvo slodzi.
Kā vienīgo priekšlikuma trūkumu var minēt nepieciešamību iekļaut atvieglotu regulējumu ES iepirkuma principu nodrošināšanai iepirkumiem zem noteiktajiem līgumcenu sliekšņiem, kas var radīt nenoteiktību iepirkumu regulējumā un pārsūdzības iespējās
Situācijas, kad tiek veikti publiskie iepirkumi un rezultāts neapmierina kādu no pieteikuma iesniedzēja pusēm, lai izvairītos no nepamatotas iepirkumu procedūras uzsākšanas kavēšanas, LDDK atbalsta ierosinājumu pieprasīt iemaksas par iesniegumu izskatīšanu, kas noteiktu, ka iemaksa ir ieturama tikai gadījumos, kad iesniegums atzīts par nepamatotu.
Latvijas Būvnieku asociācijas prezidents, LDDK padomes loceklis Viktors Puriņš norāda, ka tādā veidā būtiski samazinātos nepamatotu sūdzību skaits, kuras tiek iesniegtas, lai kaitētu, piemēram, konkurentam, kurš ir ieguvis tiesības nodrošināt iepirkumu procedūru.
Par LDDK
Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) ir lielākā darba devēju intereses pārstāvošā organizācija uzņēmējdarbības vides uzlabošanas, izglītības, nodarbinātības, sociālās drošības, veselības aprūpes, darba tiesību un darba aizsardzības jomās. LDDK apvieno 35 Latvijas tautsaimniecībā ievērojamas darba devēju organizācijas - nozaru, reģionālās un profesionālās asociācijas un federācijas, kā arī uzņēmumus, kuros strādā virs 50 darbiniekiem. LDDK biedri nodarbina vairāk kā 30% no Latvijas darbaspēka.
LDDK ir sociālais partneris Saeimai, Ministru kabinetam un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienībai nacionālā līmenī. LDDK veicina sociālā dialoga izveidi pašvaldībās ar trīspusējo konsultatīvo padomju starpniecību. LDDK ir pārstāvēta nacionāla līmeņa komisijās un padomēs, tai skaitā NTSP (Nacionālās trīspusējās sadarbības padome un tās apakšpadomes), tādējādi nodrošinot uzņēmēju viedokļa pārstāvniecību un līdzdalību LR normatīvo aktu izstrādē un pozīciju sagatavošanā ES.
Starptautiski LDDK ir pārstāvēta Starptautiskajā darba devēju organizācijā (IOE), Eiropas Biznesa konfederācijā (BUSINESSEUROPE), kas ir nozīmīgākais Eiropas uzņēmēju interešu pārstāvis ES institūcijās. LDDK novērotāja statusā piedalās Uzņēmējdarbības un rūpniecības konsultatīvajā padomē (BIAC) pie Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD).
Sīkāka informācija www.lddk.lv
Kontaktpersona:
Agnese Alksne, LDDK korporatīvās pārvaldes eksperte
Tālr.: 7325169, e-pasts: [email protected]