Valsts ieņēmumu dienests (VID) ir izstrādājis un apstiprinājis Saimnieciski visizdevīgākā piedāvājuma izvēles kritērija piemērošanas ieteikumus, kuri tiek piemēroti, izvērtējot VID līgumattiecību partnerus.
Apzinoties, ka stingra nodokļu disciplīna publisko iepirkumu jomā ir visas sabiedrības interesēs, VID aicina arī citus valsts un pašvaldību publisko iepirkumu pasūtītājus atbildīgi vērtēt savus līgumpartnerus un vērīgi sekot Publisko iepirkumu likuma normām.
Ilgus gadus sabiedrībā dominējis viedoklis, ka publiskie iepirkumi nenorit godīgi un atbilstoši tiem izvirzītajiem mērķiem, jo vērtēšanas kritēriju izvēle un piemērošana bieži rada šaubas par pasūtītāja kritēriju pamatotību un pretendentu godaprātu.
VID ir ieinteresēts, lai nodokļi no ikviena publiskā iepirkuma atgrieztos pie tiem, kuri tos maksā. Tas nozīmē, ka ieguvējiem jābūt ne tikai pasūtītājam un pretendentam, kuru starpā noslēgts līgums, bet galvenokārt – sabiedrībai, par kuras samaksāto nodokļu naudu valsts iepirkums tiek veikts. Tāpēc VID aicina valsts un pašvaldību pārstāvjus atbildīgi izvērtēt publisko iepirkumu pretendentus, norāda dienesta pārstāvji.
Labklājība un sociālā vienlīdzība, kuru valsts saviem iedzīvotājiem nodrošina, sniedzot sociālās garantijas, tiešā veidā ir atkarīga no iekasēto nodokļu apmēra. VID ir pārliecināts – valsts un pašvaldību iepirkumu organizatoriem, izvērtējot uzņēmuma nodokļu parādus pirms publiskā iepirkuma līguma slēgšanas, uzlabosies nodokļu saistību izpildes disciplīna kopumā. Savukārt aplokšņu algu izskaušana uzņēmumos, kuri piedalās iepirkumu procedūrās, veicinās Publisko iepirkumu likumā noteiktās stundas tarifa likmes ievērošana.
Lai nodrošinātu gan saimnieciski, gan fiskāli izdevīgu publiskā iepirkuma pretendentu atlasi, VID ir izstrādājis un apstiprinājis Saimnieciski visizdevīgākā piedāvājuma izvēles kritērija piemērošanas ieteikumus, kuri tiek ņemti vērā, vērtējot nodokļu administrācijas publisko iepirkumu ietvaros iesniegtos piedāvājumus.
VID kā pasūtītājs publisko iepirkumu piedāvājumu salīdzināšanai un novērtēšanai galvenokārt kā kritēriju atbilstoši Publisko iepirkumu likumam ņem vērā saimnieciski visizdevīgāko piedāvājumu, kurā tiek izvērtēti šādi faktori – piegādes vai līguma izpildes termiņš, ekspluatācijas un citas izmaksas, to efektivitāte, būvdarbu, preču vai pakalpojumu kvalitāte, estētiskais un funkcionālais raksturojums, vides prasību ievērošana, tehniskās priekšrocības, rezerves daļu pieejamība, piegādes drošība, cena un citi ar līguma priekšmetu saistīti faktori, kuriem jābūt konkrēti izteiktiem un objektīvi salīdzināmiem vai izvērtējamiem, nevis Publisko iepirkumu likuma 46.panta pirmās daļas 2.punktā noteikto kritēriju – piedāvājumu ar viszemāko cenu.
VID atgādina, ka kritēriji, pēc kuriem valsts publisko iepirkumu pasūtītāji var izvērtēt gan esošos, gan potenciālos līgumattiecību partnerus, ietverti Publisko iepirkumu likuma grozījumos un paredz, ka, sākot ar 2015.gada 1.augustu, visiem pretendentiem uz valsts un pašvaldību iepirkumiem būs jānodrošina, ka viņu darbinieku vidējā stundas tarifa likme nav zemāka par 80 % no darba ņēmēju vidējās stundas tarifa likmes attiecīgajā profesiju grupā valstī. Tāpat jāņem vērā, ka iepirkuma pretendentam nedrīkst būt nodokļu parādi, pretējā gadījumā viņš var tikt izslēgts no dalības iepirkumā.