Ekonomiski pamatotam, labi izstrādātam atjaunojamo energoresursu projektam nav lielu problēmu finansējuma piesaistē.
«Pret šo nozari finansētājiem aizspriedumu nav, jo enerģētikas projekti ir pievilcīgi ar savu stabilo naudas plūsmu. Iespaids par to, ka bankas daudziem atjaunojamās enerģijas (AER) staciju projektiem atsaka, visticamāk, saistīts ar to, ka šī nozare pašlaik ir topā. Diemžēl vienlaikus tas saistīts arī ar to, ka daudzi dēvējas par enerģētikas ekspertiem un atjaunojamās enerģijas projektu attīstītājiem, lai gan tādi nav. Ar zaļo staciju projektiem ir izveidojies līdzīgs burbulis kā savulaik ar nekustamo īpašumu, protams, ka šādus nenopietnus projektus bankas atsaka finansēt,» sacīja riska kapitāla investīciju uzņēmuma BaltCap investīciju direktors Mārtiņš Jaunarājs. Viņa fonds ir izskatījis vairākus AER staciju projektus. «Ja bankas finansē 50-70%, tad mūsu fonds varētu finansēt atlikušo AER projekta daļu, kļūstot par šī projekta līdzīpašnieku. Tomēr ir pieredzēti gadījumi, kad labi izstrādātu AER projektu uzreiz pilnībā nopērk stratēģiskais investors,» tā M. Jaunarājs. AER staciju projektu vājā vieta nereti ir tā, ka efektīva siltuma izmantošana koģenerācijas stacijām nereti ir aiz matiem pievilkta, mēdz izvēlēties šaubīgas tehnoloģijas.
ES naudas nav
Ekonomikas ministrija struktūrfondu līdzekļus AER staciju projektiem nepiedāvā, jo valsts atbalsts šīs nozares pārstāvjiem tiekot sniegts elektrības iepirkuma veidā par paaugstinātu tarifu, DB norādīja ekonomikas ministrs Artis Kampars. Zaļās enerģijas projektiem līdzfinansējumu var rast Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM), īpaši Klimata finanšu instrumenta programmās, kā arī Lauku atbalsta dienestā (LAD). «Biogāzes stacijām bankas naudu principā dod, protams, izvērtējot klienta kredītvēsturi. Zinu gan Citadeles, gan Latvijas Hipotēku un zemes bankas, SEB un Nordea līdzfinansētus biogāzes staciju projektus. Manīgi cilvēki pat ir spējuši piesaistīt finansējumu no Šveices investīciju fondiem,» tā Latvijas Biogāzes asociācijas priekšsēdētājs Andis Kārkliņš. Lielākā daļa šo staciju būvnieku izmanto arī iespēju no LAD saņemt 40% finansējuma atmaksu. «Grūtāk ir mazajiem zemniekiem, kas iecerējuši nelielas jaudas projektus, jo tiem bankas mēdz uzlikt augstus procentus - 8 vai pat 9%, pie šādas procentu likmes es ļoti rūpīgi padomātu, vai projektu tiešām ir vērts realizēt,» piebilst A. Kārkliņš.