Hanzas šķērsojuma priekšizpētes dēļ Andrejsalā un 20 zemes gabalos Ķīpsalā un Daugavgrīvas ielas rajonā, iespējams, tiks noteikts būvniecības moratorijs uz 2 gadiem.
Pēc Andrejsalas detālplānojuma pieņemšanas Pilsētas attīstības departaments sagatavos lēmumprojektu, kas paredz noteikt būvniecības moratoriju teritorijām iespējamā tilta trasē abos Daugavas krastos. Zemes īpašnieku vidū ir gan divas ministrijas, gan Rīgas dome, kas vairākus zemes gabalus iznomā. Vairāki zemes gabali ir privātīpašumi, kurus pilsētai nāksies atpirkt, ja tiks lemts par labu tiltam. Ļoti iespējams, ka vismaz daži īpašnieki prasīs kompensācijas par piespiedu dīkstāvi moratorija laikā. Speciālisti arī norāda, ka zemā tilta būvniecības gadījumā apdraudēta būs kruīza kuģu un jahtu biznesa attīstība.
Prasīs kompensāciju
Hanzas šķērsojums iezīmēts pilsētas attīstības plānā kā viens no šķērsojumiem, kas jāuzbūvē līdz 2016. gadam. Līdz šim par Hanzas šķērsojumu vairāk runāts kā par tuneli, kas nebūtu pieslēgts Ķīpsalai, taču vairāku domes kreiso frakciju deputātu aktīvas rīcības rezultātā rudenī pēc konkursa procedūras uzsāks priekšizpēti tilta variantam. Db jau rakstīja, ka priekšizpētes laikā tiks noteikts moratorijs Andrejsalas dienvidu daļai, taču pilsētas Būvvalde norādījusi, ka jāaptur būvniecība arī Ķīpsalā un Daugavas kreisajā krastā. SIA Dārzu pasaule īpašnieks Guntis Rāvis ir ļoti neapmierināts ar moratorija izsludināšanas plāniem un brīdina, ka domei nāksies maksāt kompensāciju vai pat atpirkt biznesa centra jaunbūvi, kam ielikti pamati, bet būvniecība tagad būs jāpārtrauc. Summa vēl nav aprēķināta, jo oficiāli uzņēmums nav brīdināts par plānotajiem ierobežojumiem. «Ja kāds izdomā apgrūtinājumus, tad par to jāmaksā. Lai kompensē ieguldījumus, atpērk un tad domā, kādus moratorijus grib. Domei ir jāizjūt atbildība. Gadiem ilgi gatavoja attīstības plānu, tagad vēl vajag divus gadus, lai kaut ko pētītu. Ja attīstības departamenta darbinieki ir tik nevarīgi, lai raksta atlūgumus un ļauj strādāt spējīgākiem cilvēkiem. Mums jāturpina maksāt nomas maksa Satiksmes ministrijai, bet darīt uz šīs zemes neko nevarēsim,» norādīja G.Rāvis. Viņš uzskata, ka moratorijs nopietni kavēs arī SIA Ziemeļu Ķīpsala darbību. Šo uzņēmumu dibinājuši uzņēmumi, kuru īpašumi atrodas Ķīpsalas ziemeļu daļā, lai par savu naudu iekārtotu tur infrastruktūru. «Tas būtu jādara pilsētai, bet mēs projektējam un ierīkojam ielas un maģistrālos tīklus, un arī tiem tilta trase iet pāri. Arī šie darbi tagad kavēsies,» pieļāva G.Rāvis. SIA Saimnieks - serviss vadība nav tik kategoriska, bet satraukta par domes nenoteikto rīcību. Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Ainars Uzkalns Db norādīja, ka projekta dažādi varianti tikuši apspriesti jau pirms vairākiem gadiem, taču joprojām nav nekādas skaidrības, kas, kad un kur tiks būvēts. «Lai dome beidzot uzliek uz papīra galīgo variantu un apstiprina. Ja mēs gribam plānot attīstību, tad vajadzīga skaidrība, kur būs nobrauktuves, cik augsts būs tilts,» tā A.Uzkalns.
Neko neatrisinās
Satiksmes ministrijas speciālisti uzskata, ka prioritārāks ir Ziemeļu šķērsojums, Db norādīja ministrijas pārstāve Elīna Balgalve. «Konceptuālu pilsētas attīstības jautājumu risināšanai ir izveidota un regulāri tiekas darba grupa, kurā piedalās Satiksmes ministrijas, Rīgas domes, kā arī Rīgas brīvostas un Latvijas Dzelzceļa pārstāvji. Tā secinājusi, ka saistībā ar Hanzas šķērsojumu iespējamie varianti vēl rūpīgi jāizvērtē, jo nav pārliecības, ka šis risinājums atrisinās problēmas ar smagā transporta pārvietošanos Rīgā. Līdz ar to vēl nav izlemts, kur tieši perspektīvā varētu iet šķērsojums un kāds izveides variants tam tiks izvēlēts,» tā E.Balgalve. Pēc ministrijas informācijas, jau 2006. gadā Zemesgrāmatā reģistrēts apgrūtinājums 1/10 no īpašuma, kas iznomāts Dārzu pasaulei, bet otram zemesgabalam apgrūtinājumu neesot. Pilsētas attīstības komitejas priekšsēdētāja Sarmīte Pīka Db norādīja, ka moratorija teritorija kreisajā krastā vēl tiks precizēta, taču attīstītāji, kas jūtas apdraudēti, var doties uz departamentu un diskutēt ar speciālistiem. «Projekts vēl top, un visi tiks uzklausīti. Nevienam tīši pāri nedarīs,» izteicās S.Pīka. Viņa atturējās paust viedokli, vai labāks būtu tilta vai tuneļa variants. «Mans pienākums ir sekot līdzi diskusijām, kas visai aktīvi izvērtušās pilsētplānotāju starpā,» tā S.Pīka.
Prieka maz
Tilta trase, šķērsojot Ķīpsalu, piezemējas tieši SIA Vafelīte piederošā zemesgabala vidū. Uzņēmuma administratīvais direktors Pāvels Ivanovs Db atzina, ka zemes īpašnieki brīdināti par tuneļa pievadceļiem, kas šķērso daļu no uzņēmuma teritorijas, uz kuras šobrīd atrodas noliktavas ēka. Tilta variants ar uzņēmuma pārstāvjiem nav ticis apspriests, un šī ziņa P.Ivanovam bija jaunums. Turklāt teritorijā atrodas arī 18. -19. gadsimtu mijā būvēta muižas ēka, kam gan neesot pieminekļa statusa. Tuneļa variantā šī ēka nav apdraudēta, taču tilta trase, iespējams, varētu to skart.
Zaudējumi pilsētai
Ja šķērsojumu būvēs kā tiltu, lielākie zaudējumi būs pilsētai. «Pasažieru kuģi brīvostai ienākumus nenes. Lielākais ieguvums ir pilsētai, kurā viens šāds pasažieris atstāj no 100 līdz 200 eiro dienā. Vai pilsēta ir gatava cīnīties par pasažieru piesaisti? Ja Rīga grib līdzināties Tallinai, kur sezonā ienāk 350 kruīza kuģi, jāšaubās, cik daudz varēs ekspluatēt paceļamo vai izgriežamo tiltu. Turklāt šāds tilts jebkurā gadījumā kavēs jahtu biznesu, jo zemais tilts ir 6 metrus augsts, bet vienas jahtas dēļ neviens tiltu nepacels vai nepagriezīs,» Db izteicās Rīgas Brīvostas Stratēģiskās plānošanas un projektu vadības departamenta direktors Vladimirs Makarovs.