Krītoša tirgus apstākļos saglabāti vairāk nekā 90% tekstilrūpniecības apgrozījuma, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.
Tirgus kritums šajā gadā piedzīvots ne tikai ģeopolitiskās nestabilitātes zonā – Neatkarīgo valstu savienībā (NVS), bet arī Rietumeiropā. Līdz ar to kopējais eksporta apjoms nozarē, kas ir 88% no apgrozījuma, šogad tiek lēsts par 20 miljoniem eiro mazāks nekā pērn. Kopējais nozares apgrozījums būs par 24 miljoniem eiro mazāks nekā 2013.gadā, liecina Vieglās rūpniecības uzņēmumu asociācijas (VRUA) apkopotie dati. Tekstilrūpniecības līderi gan lielākoties noturējuši savas pozīcijas, bet a/s Valmieras stikla šķiedra šā gada trijos ceturkšņos pat kāpinājusi apgrozījumu, liecina biržas informācija. Savukārt daudzi mazāki uzņēmumi balansē uz kritiskas robežas. Īpaši grūtu gadu aizvada veļas un apģērbu šuvēji, kuru pamata tirgus bija Krievija.
Valmierieši izvēršas
Veiksmīgi gadu gatavojas noslēgt nozares līderis gan apgrozījuma, gan inovāciju ziņā – a/s Valmieras stikla šķiedra (VSŠ), kas pārskata periodā nodibinājusi divus 100% meitasuzņēmumus ASV – Valmiera Glass USA Corp., kas nākamā gada sākumā gatavojas startēt kā augstas pievienotās vērtības stikla šķiedras produktu ražotāja Ziemeļamerikas tirgum, un Valmiera Glass Trading USA Corp., kuras darbības mērķis būs Valmieras Glass grupas saražotās produkcijas pārdošana. Abi jaundibinātie uzņēmumi ASV no šā gada 13.augusta iekļauti VSŠ aktīvos.
Grupa 2014.gada deviņos mēnešos sasniegusi 5,92 miljonu eiro konsolidēto tīro peļņu, kas ir par 47% lielāka, salīdzinot ar VSŠ peļņu 2013.gada deviņos mēnešos.
Augšgals noturas
Arī citi lielākie nozares uzņēmumi noturējušies tuvu 2013.gada rezultātiem. Taču jaunu noieta reģionu meklēšanā, klientu piesaistē un sadarbības partneru noturēšanā šogad ieguldīts milzīgs darbs, atzīst uzņēmumu vadītāji. Pērnā gada līmenī cer palikt veļas materiālu ražotāja Lauma Fabrics, kurai lielākās problēmas sagādāja uz Krievijas tirgu orientēto klientu ražošanas apjomu samazinājums. Tomēr situāciju izdevies līdzsvarot ar rietumu tirgus daļas palielināšanu.
Sarūk apjoms
Būtisku realizācijas kritumu – 20–25% – šogad prognozē mājas tekstila ražotāja SIA Mežroze. Peļņu nesis tikai pirmais ceturksnis, pēc tam ik mēnesi bijis kā pa viļņiem – te plusos, te mīnusos, stāsta tekstiluzņēmuma Mežroze prezidents Kārlis Arturs Dreimanis. Lai gan pasaulē kritās pieprasījums pēc kokvilnas un līdz ar to arī kokvilnas cena, uz materiālu iepirkuma rēķina ietaupīt nav izdevies, jo būtiski mainījās eiro kurss pret dolāru. Jūnijā vēl bija 1,36 ASV dolāri pret vienu eiro, bet decembrī kurss bija noslīdējis līdz 1,25 atzīmei. Tomēr kritums vienalga ir mazāks nekā pērn pieaugums, jo 2013.gadā SIA Mežroze apgrozījums auga par 32,5% jeb gandrīz 10,5 miljoniem eiro. Uzņēmums nopietni pārvērtē attīstības stratēģiju, īpaši rūpīgi plānojot nākamā gada taktiku, stāsta A.K.Dreimanis.
Visu rakstu Tekstila nozare izlien caur adatas aci lasiet 4. decembra laikrakstā Dienas Bizness.