Aviokompānijā airBaltic abi akcionāri plāno ieguldīt 50 līdz 70 miljonus latu. Prioritārs ir proporcionāls abu akcionāru – valsts un Baltijas aviāciju sistēmu (BAS) – ieguldījums, secināts pušu sarunās, preses konferencē informēja premjers Valdis Dombrovskis.
Tāpat puses redz iespēju nomainīt patreizējo airBaltic vadītāju Bertoldu Fliku. Satiksmes ministrs Uldis Augulis informēja, ka Flika vietā varētu nākt cilvēks, kam ir pieredze tādas kompānijas vadīšanā, kas ir lielāka par airBaltic.
Nepieciešamos līdzekļus pamatkapitāla palielināšanai paredzēts atrast, veicot šā gada budžeta grozījumus, taču tā lai tas neskartu nākamā gada budžeta konsolidāciju. Taču Finanšu ministrijai dots uzdevums nepieciešamības gadījumā rast risinājumus īstermiņa likviditātes nodrošināšanai.
Savukārt valdības izvēlētā finanšu konsultanta Prudentia pārstāvis Kārlis Krastiņš norādīja, ka nav vērts ieguldīt kompānijā, ja tā nevar atgriezties pie rentabilitātes. To paredzēts sasniegt 2013. gadā, lai nebūtu nepieciešami turpmāki ieguldījumi.
Satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) žurnālistiem atzina, ka abu lidsabiedrības akcionāru starpā panākta vienprātība un, iespējams, jau šīs nedēļas laikā varētu būt vienošanās par airBaltic vadības maiņu. Vienlaikus šo jautājumu varētu virzīt ar akcionāru līguma izmaiņām, piemēram, lidsabiedrības valdes sastāva palielināšanu no viena līdz trim locekļiem un citiem nosacījumiem.
Ministrs atklāja, ka šim amatam līdzšinējā vadītāja Bertolta Flika vietā esot uzrunāts iespējamais kandidāts, kuram ir atbilstoša pieredze un kas ir atzinīgi novērtēts un ar pieredzi avio nozarē, kā arī liela uzņēmuma vadībā.
Augulis uzsvēra, ka akcionāri ir gatavi sarunām par vadības maiņu, lai process ar pamatkapitāla palielināšanu virzās uz priekšu, un norādīja, ka Fliks nav vienīgais akcionārs airBaltic.
Ministru prezidents Valdis Dombrovskis (V) uzsvēra, ka pamatkapitāla palielināšana proporcionāli abiem akcionāriem esot prioritārais virziens, pie kura tiekot strādāts. Līdz ar to ir atmests otrs iepriekš valdības vērtētais variants, ka valsts uzņēmums iegādātos visas uzņēmuma akcijas.
Kolīdz būs panāktas visas nepieciešamās vienošanās, Finanšu ministrijai tiks dots uzdevums sākt darbu pie šā gada valsts budžeta grozījumu sagatavošanas. Premjers gan atzina, ka optimistiskajā variantā budžeta grozījumu sagatavošana un pieņemšana var prasīt divus mēnešus, bet situācijā pie atlaistas Saeimas var būt nepieciešams arī ilgāks laiks. Tāpēc Finanšu ministrijai dots uzdevumus arī izvērtēt iespējamos īstermiņa risinājumus aviokompānijas likviditātes nodrošināšanai.
Pēc Dombrovska teiktā, veicot budžeta grozījumus, tieši šogad būs jānodrošina proporcionāli lielākais finansējuma apjoms, kas būs nepieciešams lidsabiedrības pamatkapitāla palielināšanai. Šāds lēmums arī vēl būs jāsaskaņo ar starptautiskajiem aizdevējiem.
Savukārt Prudentia pārstāvis Kārlis Krastiņš apliecināja, ka pēc pamatkapitāla palielināšanas airBaltic nāksies domāt par izdevumu sabalansēšanu, nerentablo reisu darbības pārskatīšanu un, iespējams, arī darbinieku skaita pārskatīšanu.
Tikmēr airBaltic atcēlis rītdien, 7.septembrī, Vācijā plānoto preses konferenci, kurā bija plānojis piedalīties Fliks.
Jau ziņots, ka 23.augustā valdība nolēma piedalīties airBaltic glābšanā.
Satiksmes ministrija kā valsts kapitāla daļu turētāja airBaltic iepriekš saņēma akciju sabiedrības padomes lēmumu, kurā lidsabiedrības valde piedāvā sabiedrības pamatkapitāla palielināšanu par 63,68 miljoniem latu. Līdz ar to, lai saglabātu līdzšinējo akciju sadalījumu aviokompānijā, valstij pamatkapitāla palielināšanā būtu jāiegulda 33,5 miljoni latu.
Laikraksts Diena aprēķinājis, ka, pārņemot airBaltic, valstij var nākties ieguldīt ap 170 miljoniem latu. Tas ir kopējais valsts ieguldījums, izpērkot otra akcionāra - Baltijas Aviācijas sistēmu - akcijas, sedzot aviokompānijas zaudējumus un veicot nepieciešamos ieguldījumus lidsabiedrībā.
2010.gadā uzrādīti airBaltic zaudējumi 34,2 miljonu latu apjomā. Pēdējo sešu gadu laikā airBaltic strādājusi ar kopumā 42,7 miljonu latu zaudējumiem.
Finanšu ministrija (FM) uzskata, ka ir jāapzinās, ka valsts budžeta līdzekļu pamatkapitāla palielināšana airBaltic būtiski palielinās valsts budžeta deficītu un radīs vajadzību veikt papildu fiskālo konsolidāciju valsts budžetā. FM ieskatā, Satiksmes ministrijai uz airBaltic pamatkapitāla palielināšanu no valsts budžeta līdzekļiem būtu jāskatās kompleksi, proti, novērtējot arī ietekmi uz lidostas Rīga turpmāko attīstību.
Air Baltic Corporation ir dibināta 1995.gadā. Aviokompānijas galvenie akcionāri ir Latvijas valsts (52,6%) un Baltijas Aviācijas sistēmas (47,2%). Baltijas Aviācijas sistēmas vienādās daļās pieder lidsabiedrības vadītājam Bertoltam Flikam un Bahamās reģistrētajai kompānijai Taurus Asset Management Fund Limited.