Eiropas naftinieki un kalnrūpnieki negrib atklāt korupcijas īpatsvaru savos biznesos, raksta laikraksts Dienas bizness.
Varas gaiteņos Briselē notiek aktīva lobēšana pret Eiropas Komisijas ierosinātajām izmaiņām ES Atklātības prasību direktīvā. Iemesls tam ir resursu ieguves kompāniju pretošanās EK prasītajiem jaunajiem uzņēmējdarbības caurskatāmības standartiem.
Izmaiņas cita starpā paredz ES biržās kotētajām naftas, dabasgāzes un izrakteņu ieguves kompānijām visai detalizēti publiskot maksājumus valdībām, ko tās veic citviet pasaulē. Maksājumus būs jāuzrāda izvērsti - attiecībā uz katru valsti, kurā kompānija darbojas, un attiecībā uz katru atsevišķo tās projektu.
Sevišķi Arābu pavasara sakarā ir tikusi aktualizēta Rietumu, īpaši Eiropas, divkosība attiecībās ar jaunattīstības ekonomikām, no vienas puses, sludinot demokrātiju, bet no otras - balstot korumpētus režīmus, lai iegūtu to labvēlību piekļuvē resursiem un tirgiem. Attiecīgi arī laiks prasībai pēc Eiropas kompāniju caurskatāmāku darbību ir visai piemērots.
Arī paši «ēnainu» uzraudzības vidi mīlošie resursu biznesi, kas iestājas pret lielākiem atklātības principiem, kaut negribīgi, ir atzinuši, ka principā jau korupcija Āfrikā, Tuvajos Austrumos, Āzijā un citviet nāk biznesam par ļaunu.
Eiropa savos centienos nav viena. Kaut galvenokārt banku krīzes dēļ kopš 2010. gada jau ir spēkā EK prasītajiem analogi noteikumi ASV kotētajām kompānijām - tā sauktais Doda-Frenka likums. Arī pret to savulaik bija ievērojama resursu kompāniju lobiju pretestība un tiesvedību draudi, tāpēc eiropiešiem, vērtējot savu paredzamo politiku, ir ar ko salīdzināties.
Tā, analizējot pārmetumus jaunajai iniciatīvai, ka tā kaitēs Eiropas firmu konkurētspējai ar citu valstu kompānijām, kur pielaidība pret korporatīviem maksājumiem citu zemju valdībām ir lielāka, euobserver.com vērtē, ka dažādie iebildumi un draudi ir tikai bubulis.
Pirmām kārtām eiropiešu lielie konkurenti - krievi un ķīnieši - praktiski ir tai pašā laivā. Proti, Rosņeftj kotējas Londonas biržā, bet trīs lielākās Ķīnas naftas kompānijas jau ir pakļautas attiecīgajām prasībām - tās kotējas Ņujorkā. Portāla veiktais pētījums arī liecina, ka Doda-Frenka likuma stāšanās spēkā pilnīgi noteikti nav negatīvi ietekmējusi publiskās resursu kompānijas. Tā British Petroleum, kas paralēli Londonai kotējas arī Ņurorkā, atklātības prasības nav kavējušas gūt atļauju gāzes atradņu apguvei Dienvidķīnas jūrā, amerikāņu Chevron ir izvērsies Vjetnamā, un citas atklātībai pakļautas starptautiskas kompānijas - tikušas pie naftas laukiem Irākā un Indonēzijā, pārspējot Ķīnas un citu Āzijas valstu kompānijas.