Ņemot vērā tirdzniecības platību kvadrātmetru uz vienu iedzīvotāju rādītājus citās Eiropas pilsētās, pēc statistikas Rīgā vēl vienam lielam tirdzniecības centram ir vieta, sacīja nekustamo īpašumu konsultāciju kompānijas Newsec Latvia izpilddirektors Valdis Mitenbergs.
«Protams, Eiropā ir augstāka pirktspēja, bet prognozējam, ka arī Latvijā pirktspēja pieaugs. Piemēram, Tallinā tirdzniecības platību kvadrātmetru uz vienu iedzīvotāju ir vairāk nekā Rīgā. Tallinā pirktspēja ir augstāka, tur brauc iepirkties arī somi, bet pluss arī Rīgai ir lielā tūristu plūsma, arī tūristi no Austrumu valstīm, nerezidenti, kas iegādājušies dzīvokļus uzturēšanās atļauju saņemšanai, arī citi investori, kas ieguldījuši līdzekļus kādos biznesos,» skaidroja V. Mitenbergs.
Tirdzniecības nozare pērn attīstījās diezgan pozitīvi, tomēr jauni lieli tirdzniecības centri nav atvērti, norādīja eksperts. Pašreizējie tirgus dalībnieki, piemēram, Rimi un Maxima, ir atvēruši dažus tirdzniecības centrus, bet tie ir pārsvarā lielveikali, kuros ir vēl daži citi nelieli veikali.
Nākamajos gados gaidāma, pirmkārt, pašreizējo tirdzniecības centru paplašināšana, piemēram, Linstow plāno attīstīt nākamās kārtas gan Origo, gan Alfai. Otrkārt, tirgu papildinās pilnīgi jauns Akropoles projekts, jo izskatās, ka Lietuvas investori ir pieņēmuši lēmumu to attīstīt, sacīja V. Mitenbergs.
«Tas noteikti atstās lielu ietekmi uz tirgu. Tiks ietekmēti arī tagadējie tirgus dalībnieki. Protams, tie tirdzniecības centri, kuriem ir ļoti labas pozīcijas, piemēram, Alfa, Spice, Origo, netiks ietekmēti, taču pārējie to izjutīs,» uzskata V. Mitenbergs.
«Rīgā līdz šim ir bijis ļoti labs lielo tirdzniecības centru ģeogrāfiskais izvietojums, jo Alfa ir vienā pilsētas pusē, Spice otrā, bet Akropole nosegs trešo virzienu. Tie mazākie tirgus spēlētāji, kas trāpīsies kaut kur pa vidu, varētu ciest visvairāk, tostarp arī Mols, Riga Plaza, ietekmi jutīs pat tiks liels spēlētājs kā Domina Shopping. Tirgus ir tik liels, cik liels tas ir, protams, pieaugums tiek prognozēts, taču Akropoles platības būs ļoti lielas un pašreizējos centrus tās ietekmēs. Tiem varētu samazināties apjomi, aizies arī daži nomnieki. Protams, vietas tukšas nepaliks, bet tad būs jāskatās, kā šie centri pārprofilēsies, iespējams, ka tādiem centriem kā Galerija Azur, kas atradīsies tiešā Akropoles tuvumā, būs pilnībā jāmaina koncepcija,» skaidroja V. Mitenbergs.
Viņš piebilda, ka kaut kam vēl tikpat milzīgam kā Akropole tirgū vietas vairs nebūs, vismaz ne tuvākajā laikā. Savukārt nelielajiem iepirkšanās centriem noteicošais veiksmes faktors būs atrašanās vieta.
Pērn tirdzniecības platību nomas maksām bija diezgan ievērojams pieaugums, šogad Newsec tās prognozē visai stabilas, bet esot grūti pateikt, kas notiks pēc Akropoles atvēršanas. «Domāju, ka cenas nepieaugs un arī nekritīsies, to līmenis saglabāsies stabils,» prognozē V. Mitenbergs.